Iets exclusiever dan een Zweed of Duitser en ook wat meer temperament. Kan dat? Jazeker, diverse merken hebben het geprobeerd om een goede concurrent neer te zetten voor de Audi A6, BMW 5-serie en Mercedes E-klasse. Het is een zeer zwaarbevochten klasse. 13 jaar geleden probeerde Maserati het met de derde generatie Ghibli. Dat lukte niet helemaal, waardoor het merk de stekker uit de auto trok. Daardoor vroegen wij ons af: wat kost een Maserati Ghibli tegenwoordig nog?
Want de Maserati Ghibli lijkt zo’n typische auto te zijn die nieuw ietsje te prijzig was, maar als de afschrijving zijn werk heeft gedaan, is het ineens een topper. Interessant: de context om een auto heen kan de kwaliteit dus bepalen. In dit artikel nemen we alles door over de auto, kijken we wat de Ghibli kost en wat eventueel de alternatieven zijn.
Wat kost een Maserati Ghibli als occasion 2013-2024?
- Specificaties
- Twee facelifts
- Hoeveel zijn er in Nederland?
- Wat kost een Maserati Ghibli als occasion?
- Wat kost een Maserati Ghibli als occasion in Duitsland?
- Is de Maserati Ghibli betrouwbaar?
- Hoe rijdt zoiets?
- Wat zijn de concurrenten van de Maserati Ghibli?
- Is een Maserati Ghibli zijn prijs waard?
- Lees ook: Is zo’n briljante Hyundai i30 N na 8 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu
Specificaties
De naam Ghibli is drie keer gebruikt door Maserati. De eerste generatie (AM115) is een schitterende sportwagen geproduceerd van 1967 tot en met 1973. De tweede generatie Ghibli (AM336) was de laatste evolutie van de Biturbo. De derde generatie Ghibli (M157) is het onderwerp van dit artikel. Na de ‘wedergeboorte’ van Maserati met de 3200GT, Quattroporte en GranTurismo was het tijd voor een nieuwe Maserati. De compacte coupe Cabrio ging naar Ferrari (dat werd de California) en Maserati moest sedans maken.
Dat werden de Quattroporte en de Ghibli. Deze kwamen beide in 2013 op de markt. De Ghibli is altijd een sedan met vier deuren. Voor de Chinese markt was er niet eens een versie met lange wielbasis. Qua motoren is het ook alleen ‘dik’ wat de klok slaat. Dat verklaart meteen waarom de Ghibli relatief zeldzaam is. Kale uitvoeringen en kleine motortjes ga je bij de Ghibli niet tegenkomen. De uitvoeringen bij introductie waren als volgt:
- Ghibli (330 pk)
- Ghibli S (411 pk)
- Ghibli S Q4 (dezelfde als hierboven, maar dan met vierwielaandrijving)
- Ghibli Diesel (275 pk)
Twee facelifts
De Ghibli kreeg twee keer een flinke facelift. De eerste is in 2017. Hierbij zijn de verschillen qua styling vrij beperkt. De koplampen, bumpers en wielen wijken iets af. De motoren blijven gelijk, alleen zijn er nu meer uitvoeringen: Basis, GranLusso en GranSport. Deze zijn bepalend voor de uitstraling, niet zozeer voor de uitrusting. De basis is basis (wij hebben er nog nooit eentje gezien, trouwens), de GranLusso is elegant en de GranSport is sportief.
De tweede facelift volgt in 2021. Wederom zijn de visueler aanpassingen beperkt. Het grootste nieuws is dat er een nieuwe instapversie is: de Hybrid. Daarbij moet je het hybride-aspect niet te serieus nemen. Het is de 2,0-liter viercilinder uit de Alfa Romeo Giulia met een 48V-generator ter ondersteuning. Ook komt er een nieuw topmodel, de Ghibli Trofeo met een 3,8-liter V8 biturbo.
Hoeveel zijn er in Nederland?
Het is een zeldzame verschijning. In Nederland rijden er op het moment zo’n 400 exemplaren van de Maserati Ghibli rond. Wederom is de Ghibli een populaire auto om te importeren. Dik 175 stuks werden door de importeur verkocht, maar de rest later geïmporteerd. Hiervoor is een makkelijke reden te bedenken. Naast het feit dat je voor een geschikte occasion over de grens moet kijken, scheelt het je ook in de BPM.
Wat kost een Maserati Ghibli als occasion?
Op dit moment staan er dik 60 exemplaren te koop in ons land. Dat is niet veel voor een auto die 12 jaar leverbaar is geweest. De goedkoopste Maserati Ghibli in Nederland kost 19.999 euro, dat is dan een diesel uit 2014 met 270.000 kilometer aan ervaring. Sowieso, alle goedkope Ghibli’s hebben een dieselmotor. De goedkoopste Ghibli met benzinemotor kost 26.999 euro. Dat is een instap-V6 uit 2014 met 105.000 kilometer op de klok.
Facelift-exemplaren beginnen rond de 35.000 euro (uiteraard weer diesels, met zo’n anderhalve ton op de klok). Dan gaan we naar het hogere prijsspectrum en dat zijn de modellen van de tweede facelift. De goedkoopste Hybrid kost nog steeds 82.500 euro. (2022, met 20.000 kilometer). De goedkoopste Trofeo kost 125.000 euro. De duurste Ghibli (een speciale 334-uitvoering) kost 255.000 euro.
Wat kost een Maserati Ghibli als occasion in Duitsland?
Ongeveer hetzelfde als in Nederland. De goedkoopste Maserati Ghibli in Duitsland kost 19.500 euro. Ook hier heb je een diesel uit 2014, ditmaal met 240.000 kilometer aan ervaring. De prijzen voor de oudere exemplaren liggen redelijk dicht bij elkaar in Duitsland in Nederland. Een groot verschil is wél dat er veel meer keuze bij onze Oosterburen. De jongere exemplaren zijn aanzienlijk goedkoper dan in Nederland, maar daar komt bij import nog BPM overheen.
Is de Maserati Ghibli betrouwbaar?
Ja, het zijn best betrouwbare auto’s. De meeste issues waren aanwezig bij de vroegere exemplaren en dat waren voornamelijk kinderziektes (afwerkingsmissers, storingen, elektrische foutjes). Puur qua motor en transmissie, valt het reuze mee wat er mis gaat. Uiteraard is het wel zaak om alles preventief bij te houden en dat is standaard vrij prijzig bij een Maserati. En daar gaat het juist mis. Kijk dus heel erg goed uit welke Ghibli je koopt en van wie.
Liever een donkerrode Ghibli V6 met kleine wieltjes van de eerste eigenaar, dan een sportief uitgevoerde Ghibli met aftermarket wielen. Check in alle gevallen het onderhoud. Is er geen documentatie niet aanwezig? Lekker laten staan. Best betrouwbaar betekent overigens niet bijzonder goed gebouwd. De afwerking en het materiaalgebruik is typisch Chrysler uit die tijd. Het interieur is lelijk en het infotainmentsysteem antiek. Onacceptabel in een Opel Astra, laat staan in een auto die nieuw duurder dan een E-klasse was.
Hoe rijdt zoiets?
Dat lelijke interieur vergeef je hem deels als je er mee gaat rijden. Het is wel belangrijk dat je dat niet met de diesel doet. De V6 is best luidruchtig en ongeraffineerd. Tevens is ie niet écht zuinig en maakt de concurrentie snellere en betere diesels. Nee, pak altijd een zescilinder benzine met achterwielaandrijving. Het liefst een vroege, die hebben namelijk hydraulische stuurbekrachtiging.
Later (na 2017) werd dat elektrisch. Het onderstel van de Ghibli is buitengewoon puik te noemen. De Ghibli S is het leukst, maar het standaardmodel is op zich snel genoeg en klinkt ook geweldig. Het zijn geen sportwagens, maar voor het formaat en het gewicht presteert de Ghibli erg goed. Het raffinement van latere Ghibli’s staat wel op een hoger niveau, met iets betere materialen (nog steeds ondermaats) en een wat hoogwaardiger navigatiesysteem (alsnog ouderwets).
Wat zijn de concurrenten van de Maserati Ghibli?
We zeggen het meteen maar even: we benoemen de Audi A6, BMW 5-serie en Mercedes E-klasse express niet. Je zou qua prestige en uitstraling hem beter kunnen vergelijken met de Audi A7, BMW 6-serie Gran Coupé of Mercedes CLS. Maar wederom, die laten we even voor wat het is. Je wilt namelijk een Ghibli juist omdat het geen Duitse auto is.
Cadillac CTS
Als een Ghibli niet zeldzaam genoeg is, kijk dan eens naar een Cadillac CTS. Ook deze heeft een fraaier interieur dan de Ghibli. Het uiterlijk is behoorlijk tijdloos te noemen. Qua rijden is de CTS verrassend sportief en strak afgesteld. De tijden van de Cadillac Cimarron en Catera liggen ver achter ons. Een viercilinder (2.0T met 275 pk) is mogelijk als het geen zuipschuit hoeft te zijn. Er is een V8 (CTS-V) voor als dat wel mag. In alle gevallen zijn ze erg lastig te vinden en zul je waarschijnlijk in Duitsland moeten kijken.
Jaguar XF (X260)
De meest serieuze tegenhanger. Net als Maserati probeerde Jaguar een stukje van de Duitse premium-markt af te snoepen. Jaguar deed dat een stuk serieuzer, overigens. De Jaguar kun je namelijk ook krijgen met viercilinder motoren en een stationwagon. Het interieur van de Jaguar is veel beter afgewerkt. Qua rijden scheelt het minder dan je zou denken. Op een bochtige B-weg in de Toscane is er weinig beter dan een Ghibli, maar het scheelt niet veel. De zescilinder benzinemotor is een pareltje, maar erg zeldzaam.
Lexus GS (L10)
Qua temperament is het echt geen Maserati-alternatief. En toch, als je iets anders wil dan een standaard Duitser, is de Lexus GS een geweldig alternatief. De nadruk ligt in Nederland (en Europa) op de hybride-uitvoering. Laat die ‘GS250h’ voor wat het is en verwen jezelf minimaal met zes cilinders. De Lexus is geen uitgesproken sportieve auto (ook de F-Sport niet), maar de wegligging is uitstekend. Het interieur is Japans maar luxe. Had je iets anders verwacht?
Is een Maserati Ghibli zijn prijs waard?
Dat hangt af van welke uitvoering je kiest. De hele jonge exemplaren (met heel veel BPM erop) zijn buitenproportioneel duur. Een Ghibli Hybrid voor meer dan 80.000 euro is het niet waard. De diesels zijn prima, maar in vergelijking met de Duitse concurrenten relatief duur. De zescilinder benzines geven de Ghibli het meeste cachet. Ze klinken geweldig en de prestaties zijn puik. Voor minder dan 30.000 euro heb je zo’n exoot die je ook als gezinsauto kan gebruiken.
Reacties