Er zijn soms van die verhalen over auto’s die interessanter zijn dan de auto zelf. Een voorbeeld daarvan is de Saab 9-5, alhoewel daar ook de auto er zeker mag zijn. De eerste generatie van de 9-5 (de YS3E) was er van 1997 tot eind 2009. De tweede generatie Saab 9-5 (Y3SG) was er heel erg kort, van 2010 tot 2012. Dat kwam met name doordat het merk ophield te bestaan. Nu was de 9-5 nieuw een lastige propositie, maar wat kost zo’n Saab 9-5 als gebruikte auto? Zijn ze nu wel interessant?
Want voor een lange tijd waren ze behoorlijk prijzig. De originele 9-5 stond op het bijna antieke GM2900-platform, dat al 10 jaar oud was toen de eerste 9-5 er kwam. De tweede generatie staat op het veel modernere Epsilon II-platform. Daarbij had Saab al veel meer te zeggen bij de ontwikkeling. Alle veiligheidsfeatures zijn Zweeds en ook het vierwielaandrijvingssysteem hebben ze zelf (samen met Haldex) ontwikkeld. Het is dus zeker niet een Insignia met de sleutel op een gekke plek: Saab had wel degelijk invloed op de ontwikkeling.
Wat kost een Saab 9-5 als occasion 2010-2011?
Specificaties
De Saab 9-5 maakt qua aandrijflijn gebruik van bekende GM-techniek. De instapper is een 1.6 turbo met 160 pk. Dat is op zich niet eens zo verkeerd, maar houdt er rekening mee dat de 9-5 vrij zwaar is. De motor die het beste bij Saab past is de 2.0T met 220 pk en 350 Nm. Een automaat was hierbij een optie, evenals vierwielaandrijving, XWD genaamd. Bij de 2.8T met 300 pk en 400 Nm zijn die twee items altijd standaard.
Dieselen kan ook. Dat is altijd een 2,0-liter viercilinder met 1 turbo (TiD, 160 pk) of 2 twee turbo’s (TTiD, 190 pk). Op die laatste kun je vierwielaandrijving krijgen. De Saab 9-5 is in principe altijd een sedan. We zeggen bewust ‘in principe’. De stationwagon (9-5 Estate) was wel aangekondigd. Sterker nog, er was zelfs een marktintroductie. Precies op het moment dat het model geleverd moest worden, ging Saab failliet. Uiteindelijk zijn er 27 exemplaren terechtgekomen. Hetzelfde geldt voor de 9-5 V6 diesel, die nóg zeldzamer is.
Hoeveel zijn er in Nederland?
Op dit moment zijn er toch nog dik 500 exemplaren in Nederland op dit moment. De importeur heeft er destijds nog 265 van kunnen verkopen, ongeveer hetzelfde aantal is later geïmporteerd. Opvallend is dat er heel weinig exemplaren zijn geëxporteerd. We zeggen ‘ongeveer’, want er kunnen nog wat oude uitloopexemplaren tussen zitten van het oude model, die heette ook nog gewoon Saab 9-5 en lijken er zelfs een beetje op, de laatste van die eerste generatie 9-5 (YS3E) heeft ook die Dame Edna-voorzijde. Du
Wat kost een Saab 9-5 als occasion?
Voor lange tijd, waren deze auto’s heel erg kostbaar. Er zijn er heel erg weinig van gebouwd en er zijn in Nederland nog wel wat Saabliefhebbers. Nu de auto’s wat meer kilometers hebben gelopen en wat ouder zijn, zien we eindelijk goedkopere 9-5’s. De goedkoopste Saab 9-5 kost 5.999 euro. Dan heb je een 2.0 TiD Exclusiv met 354.000 kilometer ervaring. Sowieso, de goedkoopste 9-5’s zijn allemaal diesels met meer dan drie ton op de klok.
Wil je een 9-5 met benzinemotor, dan moet je iets meer meenemen. De benzine-uitvoeringen kosten tussen de 15.000 euro en 20.000 euro. Dat zijn zonder uitzondering 2.0 turbo’s. Met handbak zitten ze rond de 15, automaten zijn duurder. De duurste Saab 9-5 kost 28.999 euro. Dat is dan wel een hele dikke Aero Exclusiv met 2,8-liter V6 met turbo, die slechts 110.000 kilometer heeft gelopen.
Wat kost een Saab 9-5 als occasion in Duitsland?
Het aanbod in Duitsland is niet heel erg groot, er staan ongeveer 25 Saab 9-5’s van deze generatie (Y3SG, weet je nog). Ze zijn wel goedkoper. De goedkoopste Saab 9-5 in Duitsland kost 5.900 euro. Dat is ook een diesel, maar dan met ‘slechts’ 250.000 kilometer gelopen. Er staan een hoop 9-5 diesels rond de 6.000 tot 8.000 euro met relatief lage kilometerstanden. De goedkoopste 9-5’s met benzinemotor beginnen bij 10.000 euro.
De V6 begint rond de 15.000 euro in Duitsland. De echte pareltjes zijn allemaal 20.000 euro of meer. Dan heb je nog de exemplaren met hele lage kilometerstanden. De duurste 9-5 in Duitsland is een door Hirsch getuned exemplaar. Die moet 39.000 euro opbrengen. Voor alle 9-5’s geldt: ze zijn al wat ouder. Dus je hebt altijd 95% leeftijdskorting voor de BPM-afdracht. Het kan dus zeker even lonen om over de grens te shoppen.
Is de Saab 9-5 betrouwbaar?
Nee, niet echt. Je hebt hier te maken met een product van General Motors dat op de markt kwam vlak na dat ze bijna bankroet waren gegaan. En de invloed van Saab – dat anderhalf jaar later failliet ging – hielp ook al niet. De meeste afwerkingsmissers (achterlichten die niet werken, storing met de stoelverwarming) zijn waarschijnlijk al verholpen in de afgelopen jaren. In alle gevallen is de kans groot dat het tijd is om de distributieketting te vervangen.
Het XWD-aandrijfsysteem is bijzonder en effectief, maar niet een wonder van degelijkheid. Houd het vooral in de gaten. Bij de versies met handbak is de koppeling op een gegeven moment aan de beurt en dan neem je het (dure) dual-mass vliegwiel meteen mee. De remmen achter kunnen sneller slijten dan normaal en de auto 9-5 heeft nog weleens een nieuwe draagarm nodig. We moeten er wel bij aantekenen dat veel auto’s in deze klasse niet heel erg betrouwbaar zijn. Groot en luxe is altijd duur in onderhoud.
Hoe rijdt zoiets?
Je zou zeggen als een Opel Insignia, maar dat is niet helemaal waar. Allereerst valt je op hoe enorm groot en ruim de 9-5 is. Het is absoluut geen snelle auto, zeker niet de 1.6T of de diesels. Eigenlijk moet je die alle drie overslaan. Vanwege het hoge gewicht moeten die blokjes er hard aan trekken en is het verbruik niet extreem denderend. Gek genoeg zijn ze vrij stug geveerd en gedempt, maar absoluut niet sportief. De besturing is een tikkeltje indirect en wat vaag.
Het lijkt een beetje op een Audi A6, maar die voelt rotsvaster aan. De 9-5 2.8T Aero heeft een soepele en krachtige motor, maar voelt bij lange na niet zo potent aan als een A6 3.0T of BMW 535i. Het grootste probleem met de 9-5 is gebrek aan raffinement. In principe is dit een non-premium D-segmentauto die ze langer hebben gemaakt. Op het gebied van windgeruis, afrolgeluid, comfort en materiaalgebruik is dat duidelijk. Zie het als een ruime Insignia met wat extra sjeu, maar niet als een E-klasseconcurrent.
Wat zijn de concurrenten van de Saab 9-5
Dat zijn uiteraard de Duitse concurrenten en die andere Zweedse sedan. Helaas voor Saab arriveerde De Duitse Drie een nieuwe generatie Audi A6 (4H), BMW 5-serie (F10) en Mercedes E-klasse (W212). Ook al was Saab niet failliet gegaan, dan nog zou de 9-5 het lastig hebben tegen die Duitse concurrentie. De meest directe concurrent is de Volvo S80. Dat is ook een Zweed en staat ook op een ‘modaal’ platform (van de Mondeo). De Volvo is minder uitgesproken, maar is ook een fijne reisauto met briljante stoelen.
Het kan ook zijn dat je een Saab 9-5 interessant vindt, juist omdat het géén Duitse auto is. Er zijn nog genoeg mensen die niet hetzelfde willen rijden als de rest van Nederland (en Duitsland). Uit de GM-stal kun je ook kiezen voor een tweede generatie Cadillac CTS. Die heeft achterwielaandrijving en is een stuk dynamischer. De Jaguar XF is ook een geweldig alternatief als je een niet-Duitse E-segmentsedan zoekt. Zowel de CTS als XF hebben w/el dat extra beetje raffinement dat bij de klasse hoort.
Is een Saab 9-5 zijn prijs waard?
Jazeker. Eigenlijk wel. De auto is nauw verwant aan de Insignia, maar dat is niet erg. Veel onderdelen kun je nog bij de Opel-dealer halen (als er geen Saab-specialist in de buurt zit). Houd er wel rekening mee dat het elektronisch systeem compleet anders is bij de Saab. Krijg je kilometerkostenvergoeding en ga je veel rijden, ga dan lekker op zoek naar een nette diesel. Voor minder dan 10.000 euro is er keuze te over. Die 1.6T kun je overwegen, mits deze heel erg goedkoop is.
De beste keuze is een nette 2.0T benzine. Die motor past uitstekend bij de 9-5 en is ook voor redelijke prijzen te vinden. De 2.8 V6 is sneller en klinkt beter, maar het verschil is in realiteit niet zo groot, terwijl ze flink duurder zijn. Daarbij is Saab juist het merk dat groot geworden is met viercilinder turbomotoren, dus in dat opzicht is het historisch verantwoord. Het is niet de beste auto ooit, maar dat maakt niet uit. De Saab 9-5 is absoluut niet saai en prima inzetbaar om elk dag mee te rijden.
Reacties