Tegenwoordig zien we maar heel erg weinig cabriolets in de showrooms. In het lagere segment heb je alleen nog de T-Roc, Mini en MX-5. Ook in het hogere segment is er sprake van kaalslag. Zo heeft Audi geen enkele cabriolet meer in de aanbieding. Dat is vervelend als je een vierzits cabriolet zoekt, die geen BMW of Mercedes mag zijn. Saab bestaat immers al niet meer en Volvo heeft ook al een tijd geen cabrio gemaakt. Daardoor vroegen wij ons af: wat kost een Volvo C70 tegenwoordig nog?

Natuurlijk heeft Volvo een tijdje met een jaloerse blik gekeken naar Saab, dat sinds eind jaren ’80 de 900 Cabrio verkocht. Als tegenhanger kwam eind jaren ’90 de C70 Cabriolet, op basis van de C70 Coupé. In 2005 verscheen er een compleet nieuwe Volvo C70, met een klapdak waardoor het een coupé en cabrio in één is. Dat is precies de generatie die wij hier bespreken in dit artikel. 

Specificaties

De tweede generatie Volvo C70 verschijnt in 2006 op de markt en volgt de C70 Coupé (die tot 2002 in productie was) en C70 Cabrio (tot 2005) op. De auto heeft namelijk een stalen klapdak, net als een hoop andere auto’s in die periode. Bijzonder is dat het dak, gebouwd door de specialisten van Webasto, van Volvo uit drie delen bestaat in plaats van de gangbare twee. Dit zorgt voor een fraaier uiterlijk. De Volvo C70 wordt gebouwd in een joint venture tussen Pininfarina en Volvo. Het ontwerp is overigens wel gewoon van Volvo, alhoewel de C70 een zekere Pininfarina-esque sierlijkheid niet valt te ontkennen.

Volvo C70 T5 grijs (2010) zijkant rechts dak openen

De basis is de Volvo S40. Wel heeft de C70 een afwijkende voorbumper en donkere koplampen om zich te onderscheiden. Na de neus is het een compleet andere auto. Het is een vierzits cabriolet, alhoewel het achterbankje meer geschikt is voor kinderen. Zie het als een noodoplossing of een perfecte uitbreiding van de bagageruimte, die met 200 liter vrij krap is, dat dak moet toch ergens naartoe. Met het dak omhoog is er meer ruimte beschikbaar, uiteraard.

Motoren

De C70 is leverbaar met de dikkere motoren uit de S40. Dat betekent qua benzine een 2.4 vijfcilinder (140 pk of 170 pk) of een T5, met een 2,3-liter turbomotor die 220 pk levert. Bijzonder is dat Volvo voor het eerst ook diesels levert in een cabrio. In eerste instantie de D5 (vijfcilinder met 185 pk) en vanaf 2007 de 2.0D (viercilinder met 140 pk). Je kon bij elke uitvoering meestal kiezen uit een handbak (van Volvo zelf) of automaat (van Aisin).

Volvo C70 T5 wit (2006) zijkant rechts schuin achter

In 2009 krijgt de Volvo C70 een hele ingrijpende facelift. De neus is compleet anders en loopt in de pas met de zojuist geïntroduceerde Volvo S60 en V60. Aan de achterzijde zijn de wijzigingen veel minder ingrijpend, alhoewel de kenner ziet de achterlichten anders zijn. Qua aandrijflijnen gebeurt er heel erg weinig. Een jaartje later, in 2010, komen de 2.0D en D5 te vervallen en komen er een D3 (viercilinder met 150 pk) en D4 (vijfcilinder met 177 pk) voor in de plaats. 

Qua uitvoeringen is er keuze uit de Kinetic (prima uitrusting), Momentum (lekker luxe) en Summum (bijna alles), naast af en toe een actiemodelzo als de Intro Edition en de Tourer. De Volvo C70 blijft in productie tot eind 2013. Er zijn ook exemplaren die in 2014 pas op kenteken zijn gezet. Het is nooit een enorm succes geweest, in totaal heeft Pininfarina 88.000 stuks gebouwd van de C70. 

Hoeveel zijn er in Nederland?

Nog best veel, eigenlijk. Er rijden op dit moment 3.530 exemplaren rond, aldus kenteken.tv. Daarvan zijn er 2.168 nieuw geleverd in Nederland en 1.362 geïmporteerd. Als je dus een origineel Nederlandse auto zoekt, dan kun je er dus genoeg vinden. Bij veel concurrenten is het aandeel geïmporteerde auto’s (met name uit Duitsland) veel hoger. 

Wat kost een Volvo C70 als occasion?

Eigenaren houden van hun open Zweed, want ze zijn relatief schaars op de tweedehandsmarkt. Er staan er zo’n 80 te koop. In Nederland kost de goedkoopste Volvo C70 3.495 euro. Dan heb je een D5 met bijna 400.000 kilometer op de klok. De goedkoopste benzine-C70 moet nog 4.750 euro nopbrengen. Die heeft dan wel 356.000 kilometer gelopen. 

Volvo C70 T5 zwart (2006) zijkant rechts schuin voor

Exemplaren met anderhalve ton op de klok vind je voor rond de 10.000 euro. Dan beginnen ook de eerste faceliftmodellen. Wil je een dikke T5 met niet al veel kilometers en veel uitrusting, dan ben je rond de 20.000 euro kwijt. De duurste C70 van Nederland is een superluxe C70 D4 met slechts 63.000 kilometer aan ervaring. Die moet dan nog wel 27.950 euro kosten. Onze voorspelling: die gaat lang staan voor die prijs. 

Wat kost een Volvo C70 als occasion in Duitsland?

Kijken we over de grens, dan zien we dat het aanbod wel ietsje groter is. Er staan ongeveer 150 exemplaren van te koop in Duitsland. De goedkoopste Volvo C70 in Duitsland kost 4.500 euro. Dan heb je een diesel met iets meer dan twee ton op de klok. Je kunt ook genoeg exemplaren tussen de 3 en 4 mille vinden, maar die hebben de optie ‘verdeck defect’, vrij vertaald: een dak dat niet werkt. En nee, dat is dan niet een coupé.

Wil je een hele dikke C70 uit Duitsland halen, is er veel keuze. De duurste C70 kost 23.999 euro. Dat is een hele late T5 Summum automaat met slechts 75.000 kilometer. Tussen de 13 en 17 mille is er behoorlijk wat keuze uit zeer frisse exemplaren. Qua BPM: zelfs de meest recente Volvo C70 is meer dan 10 jaar oud, dus je krijgt de maximale BPM-korting. 

Is de Volvo C70 betrouwbaar?

Over het algemeen wel, maar er zijn wel degelijk een behoorlijk aantal punten waar je even goed op moet letten. Motorisch zijn ze erg sterk, met name die vijfcilinders kunnen met gemak tonnen draaien (wat ze dus ook doen). De viercilinder diesels vereisen iets meer aandacht, maar compenseren dat met het lagere verbruik. Onze tip: probeer altijd een vijfcilinder te scoren. Naast de betrouwbaarheid is het karakter en geluid aanstekelijk en uniek. 

Volvo C70 T5 (2006) motor

De rest van de auto mag er ook zijn. De C70 kent geen grote gebreken. Let er wel op dat de auto’s serieus op leeftijd beginnen te raken en er dus genoeg ouderdomskwaaltjes kunnen optreden. Qua roest zijn er minder gevallen bekend dan bij de S40/V50, alhoewel de C70 natuurlijk ook een auto is die vaak binnen staat geparkeerd. De C70 is een typische kilometervreter. Hoge kilometerstanden hoeven geen probleem te zijn, mits er aantoonbaar onderhoud is gepleegd. 

Check uiteraard of het dak goed opent en sluit. Het liefst ga je even door de wasstraat om te kijken of er lekkages zijn. De C70 heeft relatief grote deuren, dus controleer deze op schades. Ook is de koets vrij onoverzichtelijk, dus bumper en velgen kunnen beschadigen (mede dankzij de enorme draaicirkel). Plastics in het interieur kunnen lelijk oud worden. Het navigatiesysteem was altijd al een drama, dus schrik daar niet van. Gewoon lekker je telefoon gebruiken.

Hoe rijdt zoiets?

Dat is afhankelijk van je eigen perceptie. In absolute termen zijn er wel wat dingen aan te merken, hoor. Je voelt dat het een zware auto is. Sterker nog, als je het dak opent, zie je de gewichtsverdeling veranderen, hij zakt wat verder door zijn veren achter. Ook hoor je wel wat piepjes en kraakjes. Ondanks de Ford-genen is het geen sportieve auto, integendeel. Oh, en de draaicirkel is dermate groot dat je stootwillen uitgooit alvorens je gaat parkeren. Snel zijn ze ook niet. 

Volvo C70 T5 rood (2010) zijkant links schuin achter dak omlaag

Zo, dat is niet een positieve alinea. Ondanks dat het 100 procent waar is, maakt het niets uit. De C70 is zo’n auto waarmee je lekker gaat cruisen. De auto heeft een onthaastende werking op zijn inzittenden. Wat dat betreft is het de ideale roadtrip-auto. Je stapt in en rijdt in een ruk naar Portugal. Aan de stoelen ligt het niet, die zijn erg fijn. De automaat past iets beter bij het karakter van de auto, want die heeft ook geen haast. Met deze auto begint de vakantie als je instapt. 

Wat zijn de concurrenten van de Volvo C70?

Saab 9-3 Cabrio

Er is natuurlijk maar één directe concurrent en dat is de Saab 9-3. De Saab is ietsje ruimer en heeft een conventioneel dak. De rijeigenschappen staan wel op een lager niveau. Het piept en kraakt nog meer. De Saab is ook wat praktischer met het stoffen dak en groter ruimteaanbod. Qua prijzen is ie heel vergelijkbaar met de C70. Qua motoren is de keuze veel groter bij Saab, je kon zelfs diverse zescilinders krijgen. Ook die zijn niet sportief, ondanks een term als ‘Aero’. 

Audi A4 Cabriolet (B7)

De A5 is nog ietsje duurder, maar de A4 was destijds een concurrent en nu eigenlijk nog steeds. De A4 zit veel beter in elkaar geschroefd, de bijgeluiden zijn een stuk beperkter. Ook zit de auto ietsje ruimer (voorin). Qua rijdynamiek stelt het niets voor. Ook al heb je een dikke motor. Bij de A4 zijn er diverse zescilinders, of zelfs een V8 (in de S4). Bijzonder: een zescilinder diesel met vierwielaandrijving kan ook. Kan qua aankleding verrassend sober zijn. Duurder in onderhoud.

Volkswagen Eos

Als het een klapdak moet hebben, kijk dan naar de Eos. Dit is een combinatie tussen Golf (voorkant) en Passat (achterkant). Qua bouwkwaliteit goed te vergelijken met de Volvo. De Eos is geen rijdersauto, maar wel iets directer dan de Volvo. Qua motoren een groter aanbod, vaan eenvoudige 1.6-jes tot een dikke 3.6 VR6. Feitelijk gezien de betere auto dan de Volvo, maar wel ietsje saaier (en dat wil je niet bij een fun-auto). 

Is een Volvo C70 zijn prijs waard?

Ja, 100 procent. De auto zit nu een beetje in de hoek dat het nog geen zeer gezochte youngtimer is, maar het aanbod is nog goed. Eigenlijk een beetje waar de Saab 9-3 Cabrio een paar jaar geleden zat. Een groot voordeel zijn de betrouwbare vijfcilindermotoren. Bij veel concurrenten rond die periode zijn er meer aandachtspunten. 

Volvo C70 T5 zwart (2006) zijkant rechts detail

Je moet de Volvo C70 niet zien als gewoon een auto, maar als een soort open motorboot waarmee je lekker tochtjes kunt maken. Even een weekendje naar Milaan, Wenen of Praag doet ie met plezier. En eenmaal op locatie doe je lekker het dakje open en kun je heerlijk genieten. Het allermooiste is misschien nog wel dat het ook nog een prima auto is die je voor de dagelijkse kilometers kunt gebruiken. Zo wordt elk rit naar werk net even leuker. 

Eén reactie op “Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu”

  1. Kleine correctie: de T5 is een 2.5 (zelfde als de ford focus st Mark 2).

    En ja, die zijn enigszins vlot. Zeker na een chip krachtkuurtje

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *