Ah, het internet. De bron van antwoorden op vragen die je nog nooit gesteld hebt. Of überhaupt nooit gaat stellen. Nu is iemand zo aardig geweest om uit te rekenen hoeveel euro het kost om je richtingaanwijzer te gebruiken. Hij maakte een informatieve video (vol aannames, foei) op YouTube. De kosten van de blinkervloeistof zijn niet meegerekend.

De behulpzame meneer laat zich soms wat lastig verstaan, dus we leggen het even kort uit. Hij doet de aanname dat je ongeveer 50 meter voor de bocht richting aangeeft. Dit duurt 5 seconden, waarvan de het oranje licht effectief 2,5 seconden brandt. Omdat je ook zo nu en dan stilstaat, maakt de berekening daar 5 seconden van. De verteller gaat verder over energiedichtheid van benzine, megajoules en efficiëntie van motoren.

Dus, wat kost het?

Als je 20 keer per dag je richtingaanwijzer gebruikt en dat 365 dagen per jaar, dan kost dit je ongeveer 52 cent per jaar met de benzineprijzen uit 2017. Laten we zeggen dat het in 2022 dus ongeveer 75 cent is. Belachelijk. Als je twee jaar je richtingaanwijzer niet gebruikt, kun je dus een Mars kopen. Of zelfs een Milky Way. Het boetebedrag voor afslaan zonder richting aan te geven staat trouwens op 90 euro. We wachten nog op iemand die uitrekent hoeveel calorieën je verbrandt met een bedienen van je richtingaanwijzer.

Dit kost het om je richtingaanwijzer te gebruiken

Reacties

  • AA heeft op 14 mei 2022 geschreven:

    kWh is geen kilowatt per uur!
    Integendeel, het is kilowatt keer uur.
    Kilowatt per uur is dus uurkwadraat fout.

    Als ik 1000 kilometer in 10 uur gereden heb is dat 10000 kilometeruur – maar dat is niks. Op diezelfde manier is 10 watt per uur ook niks.

    Reageer
  • Art heeft op 1 februari 2020 geschreven:

    Je zal maar de monteur zijn die richtingaanwijzers installeert in de BMW fabriek. De meest nutteloze baan ter wereld

    Reageer
  • Diane Vrsluys heeft op 9 januari 2018 geschreven:

    Na zelf zo’n reactie gekregen te hebben, hebben we 18 maanden lang (op de autosnelweg) er op gelet of dit effectief zo is. Resultaat voor BMWrijders hebben we er 9 geteld en voor de VW/Audi groep ben ik het aantal allang kwijtgeraakt. Waarom wordt er een foto van een Audi getoond als het hier over BMWrijders gaat !!!!

    Reageer
  • WetenschappelijkCorrect heeft op 17 augustus 2017 geschreven:

    Man man man, wat kansloos dit. Je zou toch verwachten dat ergens in de redactie iemand zit die enige kennis heeft van de natuurkundige termen energie en vermogen. “Watt” betekent Joule per seconde, oftewel energie per tijdseenheid. Als je dan aan komt zetten met de term “Watt per uur”, dan sla je een compleet figuur tegenover iedereen die het wel weet te onderscheiden.

    • Jeroenus heeft op 4 februari 2020 geschreven:

      Termen als watt per uur of kilowatt per uur bestaan wel degelijk. Een praktische, niet-SI-eenheid die rechtstreeks van de watt is afgeleid is de kilowattuur (kWh): 1 kWh = 3,6 MJ (megajoule). De vermenigvuldiging van de watt (joule per seconde) met een tijdseenheid heeft weer een eenheid van energie als gevolg. Voor het uitdrukken van een hoeveelheid elektrische energie wordt deze eenheid dan ook vaak gebruikt.

      Een apparaat van 10 watt verbruikt in 24 uur:
      10W*24h=240Wh=0,24kWh

      Reageer
    Reageer
  • Ray heeft op 15 augustus 2017 geschreven:

    Het overgrote deel van de Nederlands gekentekende (vracht)wagens hier gebruiken geen knipperlichten, jammer dat de dienders hier zo weinig op inzetten, vooral binnen de bebouwde kom bij rotondes is dit langzamerhand ergernis nr.1.

    Van alle wagen met buitenlands kenteken zijn het de Belgen en Duitsers die sowieso niet weten waar bij ons de rechterbaan voor dient, samen met bijna alle Nederlanders die een sjoemeldiesel v/d baas hebben, ik geniet met mijn privé benzine slurper of van snelheid op de uiterst rechter rijbaan of van relaxed met rustig gangetje van 30-50 km doorrijden tussen het vrachtverkeer als de heethoofdjes op de 2 rijbanen links van mij elkaar het leven zuur maken door knipperlicht loos constant te zigzaggen van baan naar baan, hun xx eurocent besparing op stroom verdwijnt net zo snel als de extra diesel hun 36-40 ltr. tank door bij elk gaatje links of rechts er vol gas in te duiken met rode ergernis (zweet)hoofden en extreem verhoogde bloeddruk.

    Ik krijg er soms de slappe lach van als ik hen over 30 km langzaam rijdend verkeer (of file) hen op die relaxte rechterbaan zonder harder te zijn gaan rijden al een keer of 20 rechts heb ingehaald ook 7 v/d 10x met gebruik van variabel cruise control, rijdt die slurper zomaar 1:11 (normaal 1:8) en die amechtige turbotjes in die 1.0 tot 1.4 sjoemel(lease)diesels verslikken zich in de NOX van de wagens voor zich en verbruiken spontaan 2x zoveel diesel dan logischerwijs mogelijk is door de ‘overtoeren’ van hun zwaar hijgende mini compressortjes als zij aan het slalommen zijn.

    Ik laat wel eens vanuit mijn wagen wat lucht uit mijn banden lopen zodat het verbruik toeneemt, is noodzaak omdat ik door al die marsen per dag ietwat ben aangekomen hahaha

    • Kaipo heeft op 1 februari 2020 geschreven:

      Rotondes ja daar vergeet ik ze ook vaak, eigenlijk gaan ze te snel weer uit. maar Nederland lijkt wel een rotonde er komen er steeds meer bij 😢

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)