
We zagen pas een advertentie op Die Ene Grote Verkoopsite van een Tesla Model Y met in de titel de term ‘FULL OPT’ staan. Leuk, maar dit betekent niet veel meer dan dat ie een trekhaak heeft, want veel meer opties zijn er niet bij Tesla – alleen keuzes. En zo zijn er nog wel wat clichés die zo vaak worden gebruikt (vandaar dat het clichés zijn) dat ze een beetje hun waarde verliezen.
We noemen een ‘BOMVOL’ of ‘DIKSTE VAN NL’. Of misschien wel onze favoriet: ‘ENIGSTE VAN NL’. Er zijn een hoop enige auto’s in Nederland, maar of dit nou echt de enigste is van allemaal? Maar eigenlijk valt het nog mee hoe irritant dit is. Blijkbaar zijn het verkooptechnieken die werken, anders zouden mensen het niet blijven doen.
Wat wel irritant is, zijn mensen die niet reageren. Of misschien nog erger (haperend internet is immers irritanter dan géén internet): verkopers die maar half reageren. Je stelt twee vragen, maar krijgt antwoord op één. Of je krijgt ‘ja’ op een open vraag. Ook zijn er verkopers die niet eens de moeite nemen om de auto even uit het parkeervak te rijden, waardoor je het ding op de foto’s niet goed kunt zien. Willen ze die auto verkopen of niet?

Maar de kopers zijn ook geen lievertjes
We snappen wel dat partijen met irritante radioreclames goede zaken doen, want je auto zelf (online) verkopen is ook geen pretje. Je krijgt allerlei vragen als ‘verbruikt hij olie?’ en ‘zijn de onderhoudsboekjes ingevuld?’. En als je dan antwoordt dat ie geen olie verbruikt en dat de boekjes helemaal zijn bijgehouden, dan hoor je niets meer. Hadden ze dan liever een stoomboot gewild? Of vertrouwen ze het onderhoud van de merkdealer niet?
We zijn dus weer even benieuwd: wat zijn voor jou de irritantste dingen die kopers en verkopers doen op het internet? Laat het ons weten in de reacties hieronder of op Facebook. We zullen de leukste antwoorden weer uitlichten in een los artikel. En onthoud: hou het netjes (maar ook niet té).
“dEzE aUtO hEeFd StAgE oNe TjOeNiNg!” 🤡
De meest irritante vraag blijft. Is hij nog te koop. (Ja want anders stond Hij niet op marktplaats.) Wat is je vraagprijs. (Het staat erbij) Wat is je minimumprijs? (Er staat bieden vanaf) Ik reageer helemaal niet op dat soort vragen, maar rapporteer en blokeer de vraagsteller.
Taalkundige ergernis: Auto verkeerd in goede conditie.
Het is verkeerT! Met een T! Zijn de meest basale spellingsregels niet van toepassing in een autoadvertentie?
Ik verkeer
Hij verkeert
Wij verkeren
En een auto full options!!!1! noemen als er bijvoorbeeld niet eens leren bekleding of een schuifdak in zit, terwijl dat wel leverbaar was.
[1] Het is geen spellingregel, maar een grammaticale regel, bekend onder de aanduiding “Stam plus t” voor de 2e en 3e persoon enkelvoud.
[2] Dit verschijnsel zag ik 35+ jaar geleden al frequent opduiken in teksten van mensen die echt beter zouden moeten weten, waaronder ook HBO- en universitair geschoolden. Inmiddels is het zo algemeen dat ik er niet meer op reageer, want dat is onbegonnen werk en totaal zinloos. Het blijft wel irritant, vooral als ik het in de krant zie waar een professionele corrector het er blijkbaar ook niet heeft uitgefilterd.
Verkopers die de term “fabrieksnieuw” gebruiken.
Dat zijn dezelfde als die een emmer met poetsmiddelen cadeau doen.
Ik heb een keer een auto bekeken waar ik opeens wat schimmel zag in de kofferbak. Toen ik daarna wat beter ging rondkijken zag ik meer sporen van ‘hoge vochtigheid’. Gek genoeg kon de verkoper me daar niks over vertellen.
Ik heb ook een positief verhaal; ik vertelde de verkoper van m’n huidige auto dat ik niet zat te wachten op een laken over de auto of een grote strik of bloemen, en toen ik de auto kwam ophalen kwam hij aanzetten met een fles erg goede champagne. Had niet gehoeven.
Halve prijs tonen. Want je kunt de andere helft financieren met 50/50 deal.
Prijs na SEPP subsidie als prijs tonen.
Niet aangeven dat het om een import auto gaat en geen kenteken vermelden.
Hier ben ik het roerend mee eens
Als auto verkoper kan ik je melden dat het aanbieden van auto’s inclusief de SEPP gewoon is toegestaan.
Het niet adverteren met kenteken is eigenlijk heel normaal, Nederland is het enige land waar het kenteken bij de auto hoort.
Als je het gewoon normaal netjes vraagt, krijg je van mij de complete historie, inclusief een uitdraai op het chassisnummer.
Veel van mijn auto’s haal ik uit Duitsland, en deze zijn al ingevoerd, ik betaal die bpm echt pas op ‘t moment dat ik de auto verkoop.
En over dat import auto’s gesproken, die komen sowieso uit Duitsland, ook als je een origineel Nederlandse koopt. Vind ik zo’n bullshit, er bestaat niet zoiets als origineel Nederlands want die auto’s worden helemaal niet in Nederland gemaakt.
Verkopers die in de beschrijving zetten “motor in topstaat” en vervolgens geen een foto van onder de motorkap laten zien in de advertentie
Dat hoeft ook niet, want de motor is in topstaat 😂
Wellicht dat de km-stand iets aangeeft over de staat van de motor.
😂 het is meer dat ik dan wel sterk het idee krijg dat ik één grote berg zooi onder de motorkap aantref
Doe niet zo dramatisch, man, wat loop je nou stom te lullen. Met een fles ontvetter en een paar minuten hogedrukspuit krijg ik de meest gore motor weer schoon, en bovendien is tegenwoordig alles met plastic kappen overdekt. Je weet toch wel hoe zijn auto d’r uitziet, als je interesse hebt ga je gewoon langs om te kijken.