Vroeger was het makkelijk. Een Alfa Romeo was sportief, een Mercedes onverwoestbaar, een Citroën comfortabel en Volvo was heel erg veilig. Tegenwoordig zijn de automerken van alle markten thuis, dus zijn alle merken sportief, comfortabel en veilig. Maar wat is dan de veiligste auto van dit moment? Dat antwoord hebben we gelukkig voor je. Geen zin om te lezen? Check dan even onderaan dit bericht.
Wij kunnen na afloop van een rijtest zeggen wat we van een auto vinden qua comfort, prestaties en uitrusting. Over de veiligheid kunnen we veel minder zeggen, we kunnen niet elke testauto tegen de muur zetten om te kijken wat de uitslag is. Hoe leuk dat ook zou zijn (als we er niet in hoeven te zitten). Gelukkig hoeven we dat ook niet te doen. Daar is een instantie voor: de Euro NCAP.
Inhoud: de veiligste auto
Is een kleine auto onveiliger dan een grote?
Een grotere auto is niet noodzakelijk veiliger dan een kleinere auto. Dat is van veel meer factoren afhankelijk. Ook het feit dat SUV’s en crossovers veiliger zijn, is niet noodzakelijk waar. Grotere auto’s hebben wel meer absorptievermogen waarbij de neus veel meer kan vervormen, terwijl kleine auto’s juist ‘steviger’ zijn om zo ongeveer gelijke veiligheid te bieden.
Zelfs auto’s als de originele Smart zijn bijzonder veilig. De Tridion-rolkooi fungeert namelijk als een soort enorme pingpongbal. Over het algemeen kunnen grotere auto’s wel meer schade aanrichten. Ze zijn immers groter en zwaarder. Dus om nu een Range Rover te rijden ‘voor de veiligheid’ is niet helemaal correct. Het is min of meer even veilig voor de inzittenden en aanzienlijk onveiliger hetgeen je aanrijdt.
Welke auto’s zijn onveilig?
Er zijn eigenlijk geen onveilige auto’s in Nederland die je nieuw kunt krijgen. Daarvoor kun je de strikte regelgeving van de EU voor bedanken. En de Euro NCAP die los van die regelgeving staat, uiteraard. Het is dus heel erg relatief welke auto’s onveilig zijn. Wel is het nuttig om de scores van een auto te bekijken en te bepalen welke aspecten van veiligheid voor jou belangrijk zijn.
Er zijn overigens wel onveilige auto’s buiten Europa. De NCAP-organisatie heeft ook afdelingen op andere continenten. Daar hoeven auto’s aan minder strenge regelgeving te voldoen. Dat uit zich ook in de veiligheid van de auto’s, want zo scoorde een auto 0 sterren tijdens de laatste Latin NCAP-crashtests. Dat is in Nederland al een tijdje niet meer mogelijk.
En wat is de veiligste auto?
Daarvoor kijken we even naar de Euro NCAP-resultaten. Dit zijn die van afgelopen jaar. De veiligste auto van dit moment is de Deepal S07, volgens de Euro NCAP. Die auto is (nog) niet leverbaar in ons land. Op nummer 2 staat de Nio EL6, die je wel kunt bestellen. Bekende namen als de VW Passat en Skoda Superb zijn ook erg veilig.
Welke auto’s hebben vijf sterren?
Veel auto’s hebben vijf sterren, maar dat betekent niet dat ze allemaal even veilig zijn. De ene scoort bijvoorbeeld nog net iets hoger in andere categorieën zoals de bescherming van inzittenden. Sommige auto’s hebben er vier, maar kunnen met een optionele veiligheidsextra’s alsnog vijf krijgen. Hieronder zie je de scores van 2024. Zo zie je wat de veiligste auto van dit moment is.
Merk & model | EuroNCAP score | Bescherming inzittenden | |
1 | Deepal S07 | ***** | 95% |
2 | Nio EL6 | ***** | 93% |
3 | Skoda Superb | ***** | 93% |
4 | Volkswagen Passat | ***** | 93% |
5 | Maxus MIFA 7 | ***** | 92% |
6 | Mercedes E-klasse | ***** | 92% |
7 | Mazda CX-80 | ***** | 92% |
8 | Zeekr X | ***** | 91% |
9 | Audi Q6 e-tron | ***** | 91% |
10 | Maxus eTerron 9 | ***** | 91% |
11 | MG HS | ***** | 90% |
12 | Porsche Macan | ***** | 90% |
13 | Zeekr 001 | ***** | 89% |
14 | Skoda Kodiaq | ***** | 89% |
15 | Ford Explorer | ***** | 89% |
16 | Ford Capri | ***** | 89% |
17 | Cupra Tavascan | ***** | 89% |
18 | Leapmotor C10 | ***** | 89% |
19 | Xpeng G6 | ***** | 88% |
20 | Volvo EX30 | ***** | 88% |
21 | Audi A5 | ***** | 87% |
22 | Honda CR-V | ***** | 85% |
23 | Toyota C-HR | ***** | 85% |
24 | Hyundai Santa Fe | ***** | 84% |
25 | Volkswagen Tiguan | ***** | 83% |
26 | Subaru Impreza | ***** | 83% |
27 | Subaru Crosstrek | ***** | 83% |
29 | Subaru FOrester | ***** | 83% |
30 | Mini Countryman | ***** | 83% |
31 | Lexus LBX | ***** | 82% |
32 | Alpine A290 | **** | 80% |
33 | Renault 5 | **** | 80% |
34 | Jeep Avenger | *** | 79% |
35 | Renault Captur | **** | 76% |
36 | Mitsubishi ASX | **** | 76% |
37 | Ford Tourneo Custom | **** | 75% |
38 | MG ZS Hybrid | **** | 75% |
39 | Renault Symbioz | **** | 70% |
40 | Dacia Duster | *** | 67% |
41 | Suzuki Swift | *** | 67% |
42 | Ford Tourneo Courier | *** | 62% |
Wat is de Euro NCAP?
NCAP staat voor New Car Assessment Programme. De Euro NCAP test alle auto’s. Het bijzondere aan Euro NCAP is dat ze onafhankelijk zijn. Autofabrikanten bouwen een auto en de Euro NCAP zet ze tegen een muur. De Euro NCAP is in 1996 opgericht en in 1997 publiceerde het de eerste testresultaten. Dat was nog een waar slagveld, want veel auto’s haalden destijds niet voldoende sterren.
De invoering van de Euro NCAP zorgde ervoor dat fabrikanten veiligheid serieuzer gingen nemen. Saab en Volvo haalden vaak al vijf sterren. Renault zag zijn kans schoon en bouwde auto’s die glansrijk door de crashtests heen kwamen. Modellen als de Mégane II, Laguna II, Espace en Vel Satis haalden allemaal de maximale score, ongekend voor dit tijd. Tegenwoordig scoren bijna alle auto’s de maximale score van vijf sterren en zakt er bijna geen merk meer door de ondergrens.
Op welke punten wordt de veiligheid getest?
Het is voorgekomen dat een auto in het begin vijf sterren haalde en aan het einde van de carrière nul punten. Het overkwam de Fiat Punto. In absolute zin werd de Punto niet veiliger, maar in relatieve zin wel. De Euro NCAP wordt telkens strenger, zodat autofabrikanten hun auto’s alsmaar veiliger maken. Stilstand is achteruitgang.
Bij de Euro NCAP beoordelen ze auto’s op de volgende punten:
- Bescherming van de inzittenden
- Bescherming van kinderen
- Voetgangersveiligheid
- Aanwezigheid van actieve veiligheidssystemen
Welke soorten veiligheid zijn er bij een auto?
Er is een groot verschil tussen actieve en passieve veiligheid. Actieve veiligheid betekent in principe alle maatregelen die een auto kan nemen om een crash te voorkomen. Denk aan alle voorzieningen als ABS (antiblokkeersysteem), ASR (antislipregeling), EBD (remkrachtverdeling) en ESP (elektronisch stabiliteitsprogramma).
Als de actieve veiligheid niet afdoende is, komt de passieve veiligheid om de hoek kijken. Passieve veiligheid is de bescherming biedt bij een crash. Denk aan de kooiconstructie, absorbering van de krachten, de airbags en het interieur. Vaak denkt men bij het noemen van veiligheid de auto, maar dat is dus een gedeelte van de Euro NCAP score.
Conclusie veiligste auto van het moment
De veiligste auto in Europa is Chinees en de nummer twee ook. Verder valt op dat auto’s in de hogere prijsklasse relatief veiliger zijn dan de goedkopere auto’s. Dat heeft ook te maken met het aantal features waarop een fabrikant niet hoeft te bezuinigen bij een duurdere auto. Qua ondergrens zit je dus relatief safe. Waar wij wel benieuwd naar zijn is hoe een gebruikte auto van 5, 10 en 15 jaar zich verhoudt ten opzichte van een nieuwe. Misschien een ideetje voor de Euro NCAP?
Dave heeft op 8 december 2024 geschreven:
Opmerkelijk om te zien dat zowel de Alpine A290 als de Renault R5 aan schijnbaar dezelfde destructieve tests wordt onderworpen.
Wijsneus heeft op 8 december 2024 geschreven:
Ik opende de reactieknop om de grap te komen maken dat er nog niemand had geroepen dat dat uitroepen van de “Deepal S07” Chinese propaganda is.
Helaas; ik ben toch weer een soort van te laat.
NeusWijs heeft op 8 december 2024 geschreven:
Als TG weigert een kritische noot te maken bij die spionage troep is het goed dat de lezers dat wel doen, toch??
En de verstandigste heeft op 10 december 2024 geschreven:
Nee, het is niet goed dat de lezers dat doen. Ga dat lekker doen op de website van Greenpeace ofzo, maar val autoliefhebbers daar niet mee lastig.
Objectief heeft op 7 december 2024 geschreven:
Een auto die vol met spyware zit is per definitie niet veilig. Streep die Deepal, Nio, Maxus, Zeekr, MG en Leapmotor dus maar door.
Maarten heeft op 11 december 2024 geschreven:
VW laat zijn software maken door een chinese joint venture. Zoek maar naar “New mobility”.
De gehele groep ‘profiteert’ daarvan; dat zijn even voor de duidelijkheid:
Audi, SEAT, ŠKODA, Porsche, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Ducati, MAN en Scania.
BMW doet hetzelfde, daar laten ze chinezen programmeren in Shanghai.
Mercedes doet het ook, met de Chinese partij “Momenta”.
Toch belangrijk om te weten als je “objectief” naar de zaken wil kijken.