We weten dat een hoop mensen met smart zitten te wachten op de doorbraak van de waterstofauto. En dit snappen we: voor de eindgebruiker zou er niets relaxter zijn dan ouderwets te tanken, maar dan zonder uitstoot. Het probleem is alles wat daarvoor nog moet gebeuren, van productie tot vervoer en infra. En dat is de reden waarom Stellantis, het moederbedrijf van bijvoorbeeld Opel, Citroën, Alfa Romeo en Fiat, stopt met de waterstofauto.

Het moederbedrijf Stellantis geeft als belangrijkste redenen het beperkte aantal waterstoftankstations, hoge ontwikkelingskosten voor de auto’s en een gebrek aan sterke financiële prikkels voor consumenten. Ze zien het niet gebeuren dat er in de komende vijf jaar een doorbraak aan zit te komen van de waterstofauto. En daarom trekken ze nu de stekker uit het programma. Klein detail: vorig jaar won de Opel Vivaro op waterstof nog de ‘2025 Promise of the Year’-award. Toen was er nog hoop.

De productie zou juist gaan starten

De keuze komt als een verrassing, want het merk was druk met het klaarmaken van fabrieken in Polen en Frankrijk om waterstofbusjes te produceren. Recentelijk zijn er wat mensen ontslagen op managementniveau en de beslissing om te stoppen, is ongetwijfeld het resultaat van het nieuwe management. Het gaat niet helemaal lekker met Stellantis, dus er moeten moeilijke keuzes gemaakt worden.

‘De waterstofmarkt blijft een niche, zonder uitzicht op economische houdbaarheid op middellange termijn. We moeten duidelijke en verantwoorde keuzes maken om onze concurrentiekracht te behouden en om aan de verwachtingen van onze klanten te voldoen met ons aanbod van elektrische en hybride personen- en lichte bedrijfswagens’, licht het merk toe.

Welke busjes moeten we nu missen?

waterstofbusjes

Er zouden bijvoorbeeld waterstofversies van de Opel Vivaro, Citroën Jumpy en Peugeot Expert komen. Het vermogen van de waterstofbusjes is 136 pk en het koppel is 260 Nm. Er zijn drie waterstoftanks en een batterij van 10,5 kWh. Deze zouden geen laadruimte innemen. Samen komen ze tot een actieradius van 400 kilometer. Binnen drie minuten kun je de tanks vol gooien en de batterij duurt anderhalf uur om op te laden, want dat kon ook nog. Ook van de grotere Ducato moest een waterstofversie komen.

22 reacties op “Een van de grootste autoconcerns ter wereld schrapt plannen voor waterstof: ‘Geen toekomst’”

  1. Het is maar de vraag of dat juist is. Uiteindelijk al die kabels hebben een isolatielaag, afkomstig van olieproducten. Hele stukken natuur worden opgegraven voor het plaatsen van kabels, de straling van de kabels,ga maar door. Vele onderbelichte punten zijn te noemen. We gaan dus van de ene roofbouw naar de andere onder de noemer welvaart.

  2. Het is heel simpel er zijn bv goedkope electrische auros van 10.000 dollar of minder dan verdienen de rijken er niks an waterstof autos net zo dan lig alles op zijn gat dat wil de netjes gezegt rijen niet dan verdienen ze niks an ons gewone tusse aanhaling tekens burgers Miley bewust ho maar . Egt niet s

    • Van Stellantis zou het nooit niet komen. Het is wachten op de Japanners; er worden voortdurend grote stappen gezet. Maar een bedrijf dat nauwelijks het hoofd boven water kan houden moet zich richten op het noodzakelijke.

  3. Stellantis zit in problemen ; doet aan crisismanagement.. moer daardoor denken aan kortetermijn .. en waterstof is te lange termijn perspektief dan..

  4. Jammer dat alle fans vergeten dat elke verbrandingsmotor die omgevingsluchtbgebruikt alsnog stikstofdioxide en Stikstofmonoöxide uitstoot.
    Dit is een sterker broeikasgas dan co2.
    Het ontstaat bij elke verbranding onder enige druk, als gewoon lucht gebruikt wordt. Dit komt omdat 80% van de lucht stikstof is. Dit reageert onder hitte en druk tot een vorm vam stikstofoxide beide vormen zijn een broeikasgas, en beide veroorzaken ook verzuring van grondwater.
    Als we 2 tanks toevoegen 1 met zuurstof en de ander met waterstof, is de uitstoot wel schoon.
    De smering niet.
    Ook zou dit erg duur worden.
    Waterstof maken en opslaan en tegelijk zuurstof opslaan.
    Dit laatste is een erg gevaarlijke stof als het puur is.

  5. Jammer dat Stellantis uitstapt, maar begrijpelijk zonder goed netwerk en ondersteuning.
    Waterstof blijft wel degelijk waardevol – vooral in logistiek en zwaar vervoer. Andere partijen zoals Toyota, BMW en Hyundai zetten er juist vol op in. Het draait uiteindelijk om lange adem én samenwerking.

  6. Over natuur gesproken. Wie ff een oaar honderd km buiten ons land komt bijv Denenarken Noorwegen, die weet dat we In NL helemaal geen natuur hebben. Daar is het trekken aan een dood paard. Al die miljarden worden gewoon voor NIETS door de plee getrokken.

    • Dat is een beetje flauw. Dan heeft Nieuw Zeeland ook geen natuur.
      Al die dichte bossen komen ook alleen maar door massale kap in de 18e en 19e eeuw.

  7. Er is waarschijnlijk een hoop geld betaald door wat grote namen die goed verdienen met elektrische autos/windparken/zonneparken en alle bijbehorende componenten!.
    En willen niks liever dan lekker blijven verdienen aan de klimaat leugens. Waar ze miljarden aan verdienen.
    En willen niet een concurrent zoals waterstof.
    Wat misschien de verdiensten terug laten lopen.
    We leven in een corrupte wereld. Waar het gaat om geld en macht!!.

    • Waterstof is juist wat jou vast zou houden aan de klassieke olie-maatschappijen.
      Het is gewoon zinloos voor kleinschalig vervoer.
      Het is een wonderlijk goedje; het zou doodzonde zijn om het te verspillen aan auto-kilometers.

      • Het is maar de vraag of dat juist is. Uiteindelijk al die kabels hebben een isolatielaag, afkomstig van olieproducten. Hele stukken natuur worden opgegraven voor het plaatsen van kabels, de straling van de kabels,ga maar door. Vele onderbelichte punten zijn te noemen. We gaan dus van de ene roofbouw naar de andere onder de noemer welvaart.

  8. Stellantis zit al in de moeilijkheden dus is het logisch dat ze kosten moeten besparen.
    Ontwikkeling is erg duur zeker voor een product dat nog niet aanslaat.
    En als het ooit zover komt dat waterstof toch belangrijk wordt kunnen ze beter de techniek inkopen.

    • Stellantis is net zoiets als het vroegere British Leyland: een verzameling onrendabele merken. Daarom geen geld voor ontwikkeling. Andere merken gaan juist volle kracht door met waterstof.

  9. Verstandig besluit. Een H2 cyclus heeft een zeer laag rendement en is kansloos. Behalve bij gekke politici die iets van exacte wetenschappen snappen. De ellende die ze veroorzaken zien we dagelijks.

    • Helemaal waar, politiek heeft totaal geen kennis van techniek, maar ook logisch is dat we andere bronnen zoeken voor energie omdat de behoefte keihard groeit met bevolkingsgroei en dus steeds meer consumeren.
      Ook raffinaderijen trek je niet zomaar effe snel uit de grond.
      Voor het klimaat, dat is de grootste leugen ooit.

    • Neem aan dat u bedoelt dat de politici Niets van de wetenschap begrijpen. Ik denk dat door de wijze van opleiding, meer specialistische dan generalistische, men niet bereid is om over de muur te kijken. Ook neemt men van elkaar aan dat hetgeen gesteld in essentie juist is. Dat mensen als Timmermans (Diederik Samson) NGO’s opdracht gaf voor rapporteren met een te voren bepaalde inhoud ter toekenning van subsidies , is van generlei belang. Dat we door de Europese commissie gekocht worden is eveneens onbelangrijk.

    • Ja idd, laten we gewoon lekker doorgaan met de wereld naar de klote te helpen! En dan hoef ik tenminste niet met mn zure kop naar mensen te luisteren die er iets aan willen veranderen.

    • Er is nog benzine genoeg, waar zitten we met z’n allen toch moeilijk te doen.
      Gewoon door tanken en gas op de lolly.
      Denken we nu echt dat wij overal wat aan kunnen doen.
      De natuur gaat zijn eigen gang.

Laat een antwoord achter aan Christopher Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear