Als marketingafdelingen van automerken ergens dankbaar voor zijn, dan is het wel het lage zwaartepunt van elektrische auto’s. Marketinggoeroes willen dat elke EV fantastisch rijdt omdat de accu zo laag bij de grond zit. Is trouwens geen complete onzin, maar toch. Daarom zijn we niet helemaal overtuigd van het nieuwste patent van Ford. Het merk heeft een dakkoffer met een batterij erin bedacht.

Ford diende het patent in bij het United States Patent and Trademark Office (USPTO). Een tekening (zie hieronder. Foto bovenin is een daktent) laat een soort skibox waar een stekker uitkomt. Het idee snappen we: je wilt wat verder weg gaan en wilt extra actieradius. Als het dak vrij is, dan is dat een leuke plek voor een extra accu. Maar wij zien ook wel wat problemen met de oplossing.

Laten we beginnen met het gewicht van de batterij op het dak. Het zwaartepunt komt een stuk hoger te liggen, wat niet fijn is voor het zwaartepunt en de wegligging. Bovendien moet je waarschijnlijk minimaal 100 kilo (en met een beetje pech nog een stuk meer) op het dak zien te tillen. Daarbij hebben dakdragers van auto’s vaak geen honderden kilo’s draagcapaciteit.

Minder actieradius door dakkoffer met batterij?

Dan heb je nog de toegenomen luchtweerstand van zo’n dakkoffer. Mocht je de batterij op het dak van een EV monteren, dan neemt de actieradius door de accu gelijk een stuk af. De vraag is dus hoe efficiënt het is om zo’n ding mee te nemen. Als je offroad gaat (en dus langzaam rijdt) heeft het misschien meer zin. Maar dan wil je nog wel een lager zwaartepunt.

Hoeveel capaciteit zo’n reserveaccu op het dak heeft, staat niet in de patenten. Ford heeft het over ‘een aantal modules’. Met de noodbatterij kun elektrische auto’s opladen. Misschien is het dus niet bedoeld voor meer actieradius, maar meer als oplossing voor diensten als de ANWB. In de tekening is ook een benzine-Bronco afgebeeld. Die kunnen dan met een extra accu gestrande EV’s helpen.

Wanneer kun je ‘m kopen?

Automerken dienen regelmatig patenten in die geen vervolg krijgen. De kans bestaat dus dat Ford nooit echt met een batterij voor op het dak komt. En als het merk wel met het accessoire komt, dan zullen ze ongetwijfeld goed nagedacht hebben over de bovengenoemde bezwaren.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear