Niemand heeft ooit zo hard geAmerikaat als Amerika in de vorige eeuw. Het liefst losten ze in die tijd alles op met bommen en granaten. Het was zelfs bijna zo dat ze atoombommen wilden gebruiken voor de bouw. Onder de naam Project Plowshare bedachten ze in de jaren vijftig meerdere toepassingen voor atoombommen. Het idee was om de bommen ondergronds af te laten gaan om zo snel en eenvoudig grond te verplaatsen. Op deze manier wilden ze wegen, kanalen en zelfs hele havens aanleggen.
President Eisenhower wilde het wegennet toentertijd fors uitbreiden met nieuwe snelwegen, die ze Interstates noemden. Als onderdeel van dat plan moest er een alternatief voor de befaamde Route 66 komen. De U.S. Atomic Energy Commission deed onderzoek naar de plannen om wegen te bouwen met atoombommen en de commissie concludeerde dat het ‘technisch haalbaar’ zou zijn en bovendien een stuk goedkoper dan alles weg te graven, zo meldt The Drive.
23 atoombommen in eigen land
Het plan was om 22 atoombommen af te laten gaan verspreid over 3,3 kilometer in de staat Californië. Gecombineerd zou de kracht 1.730 kiloton zijn, 115 keer meer dan de bom die ze op Hiroshima lieten vallen. Een extra bom van 100 kiloton zouden ze een stuk verderop af laten gaan om een groot meer te creëren van 100 meter diep. Als er dan veel regen zou vallen, zou dit meer vollopen en zou de snelweg niet overstromen met water. Was er iets wat de bom niet kon oplossen?
Wegen bouwen met atoombommen? Toch niet zo handig
De plannen werden in 1964 ingestuurd om goedgekeurd te worden door het congres. In 1966 was het tijd om de boel te laten ploffen en alles moest in 1969 klaar zijn om in gebruik genomen te worden. Het probleem was alleen dat ze nog geen passende oplossing hadden voor de nucleaire fall-out. Bovendien zou de knal pijpleidingen in de buurt kunnen beschadigen en de stofwolk van 11 kilometer breed zou 160 kilometer verderop nog voor problemen kunnen zorgen.
Toch even testen
De bovenstaande bezwaren waren nog geen reden om het project niet door te laten gaan. Wel wilden de planners eerst even twee tests uitvoeren met twee atoombommen onder de grond. Deze tests werden (onder meer door bureaucratie) steeds uitgesteld, waardoor de bouw van de weg eveneens niet doorging. Uiteindelijk duurde het zo lang, dat de werkzaamheden aan de nieuwe snelweg I-40 in Californië gewoon op de ouderwetse manier plaatsvonden.
Het is maar beter ook dat Amerika besloot geen wegen te bouwen met atoombommen. Onderzoeken achteraf concludeerden dat de fall-out en andere vervelende bijkomstigheden veel ernstiger waren geweest dan aanvankelijk gedacht.
Reacties