Nou, het heeft heeft even geduurd, maar nu is er dan eindelijk duidelijkheid over de wegenbelasting voor de elektrische auto in 2025 (en daarna). Het is ook allemaal niet makkelijk voor de overheid. Om iedereen in een elektrische auto te krijgen zijn er behoorlijk wat prikkels nodig, en het liefst financieel. Nieuwe technologie moet soms eventjes een duw in de rug krijgen.
We kunnen stellen dat dat wel is gelukt: zoals je gisteren al kon lezen, verkoopt de elektrische auto in Nederland beter dan auto’s met enkel een verbrandingsmotor. Nu kun je er erover soebatten of de hoogte van de subsidies terecht zijn en over de effectiviteit, maar over een ding is iedereen het wel eens: het is voor velen namelijk heel erg onoverzichtelijk en onduidelijk hoe het nu zit met de bijtelling, SEPP-subsidie en vooral de motorrijtuigenbelasting, in de volksmond ook wel de wegenbelasting genoemd.
Er zijn namelijk diverse tarieven afhankelijk van het type motor. Dieselrijders betalen enorm veel, benzinebroeders het normale bedrag en voor de PHEV (tot 50 gram CO2-uitstoot) geldt er het halftarief. Wegenbelasting voor een elektrische auto is er momenteel niet, maar dat gaat de komende jaren veranderen. Nu is dus duidelijk hoe het zit vanaf 2025 en daarna.
Nog veel korting op de wegenbelasting voor de elektrische auto in 2025
Het was al bekend dát het ging veranderen, maar nog niet in welke mate. Gelukkig is er nu einde aan alle onzekerheid, want de plannen uit de Voorjaarsnota zijn afgehandeld, zo meldt Vereniging Elektrische Rijder. In 2025 krijgen eigenaren van elektrische auto’s nog wel korting op de wegenbelasting, namelijk 75 procent. Ze betalen dus een kwarttarief vanaf volgend jaar.
In 2026 gaat de korting langzaam teruglopen met 40 procent korting tot en met 2028. In 2029 en 2030 is er respectievelijk nog 35 en 30 procent korting, maar daarna is het over met de pret. Vanaf 2031 moet er gewoon volle bak wegenbelasting betaald worden voor de elektrische auto. Als we dan nog niet aan het rekeningrijden zijn, tenminste. Al is de vraag of dat nog doorgaat.
- Tot en met 31 december 2024 – MRB vrij
- 2026 t/m 2028 – 40% korting
- 2029 – 35% korting
- 2030 – 30 % korting
- 2031 en daarna: – geen korting
PHEV-rijders gaan in 2026 volledige wegenbelasting betalen
Dan is er ook nog nieuws over het tarief voor de plug-in hybrides. Die betalen zoals gezegd het halftarief (50% korting dus), maar dat wordt vanaf 1 januari 2025 dus 25 procent korting. Vanaf 2026 komt de korting in zijn geheel te vervallen.
Waarom is dit zo’n heet onderwerp?
De motorrijtuigenbelasting is een bijzonder heikelpunt. De hoogte van de motorrijtuigenbelasting is namelijk afhankelijk van het gewicht van de auto. Hoe hoger het gewicht, hoe hoger het bedrag en dat is juist het knelpunt. Een PHEV heeft ten opzichte van een benzineauto een extra elektromotor en accupakket. Daardoor is een plug-in hybride al gauw 100 tot 200 kilo zwaarder dan de benzineauto waarop deze gebaseerd is.
Bij een elektrische auto is het zo mogelijk nog schrijnender dat de korting komt te vervallen in 2030. Ondanks dat de techniek zich razendsnel ontwikkelt, zijn EV’s alsnog veel zwaarder dan een gelijkwaardige auto met verbrandingsmotor. Ook veel elektrische occasions zullen dan ineens (veel) minder interessant zijn. Er vindt overigens wel een evaluatie plaats in 2027 om de plannen definitief te maken voor de daaropvolgende periode. Dus toch nog een beetje onzekerheid.
Maurice heeft op 9 augustus 2024 geschreven:
Niets zo zwaar belast als elektriciteit en niets zo gesubsidieerd als fossiele brandstoffen. Mooi land en goed plan om een elektrische auto dan nóg meer te gaan belasten, dan weet je zeker dat de verduurzaming nog meer vertraging oploopt.
Abarth 013 heeft op 8 augustus 2024 geschreven:
Immigranten moeten ook betaald worden.
Of dachten jullie dat dit alles voor het milieu was.
Nederlanders geloven ook alles
Net als bij corona destijds. Lol
Dansen met jansen
130 met wilders.
Kale heeft op 5 augustus 2024 geschreven:
Ik vind elektrische auto of niet gewoon vol wegen belasting betalen waarom niet ze maken gebruik van de weg net als een brandstof auto en wegenbelasting betaal je voor de wegen in conditie te houden en niet voor het milieu
Maurice heeft op 9 augustus 2024 geschreven:
Motor Rijtuigen Belasting is niet voor het onderhoud van wegen, het is de belasting op bezit van een voertuig. Wegenonderhoud wordt gedaan door de provincie van een verstrekt budget en staat volkomen los van MRB (of wegenbelasting zoals het in jaar kruik heette). Onderhoud en beheer van het wegennet kost landelijk 2 miljard per jaar, de inkomsten uit MRB zijn bijna 7 miljard.
Willem heeft op 5 augustus 2024 geschreven:
Ik snap best dat een electrische auto ook wegenbelasting moet gaan betalen, maar als jij in een ID4 rijd ( zelfde segment als een benzineTiguan ) en je betaald dan bij 100% 125 euro per maand en bij een benzine Tiguan 80 euro per maand kan ik nou niet echt zeggen dat je het electrisch rijden aan het stimuleren bent.
Wil je dit doorzetten zal daar toch echt een andere berekening op gemaakt moeten gaan worden.
Peter heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
Waarom telkens zeuren als voordeeltjes eraf gaan. Je hebt toch mooi een poosje goedkoop kunnen rijden. Eerst aan de man brengen en dan gewoon betalen. Zo werkt het. Dat snapt een kind nog. Dus hou op met zeuren.
Als je het doet omdat je goed wilt doen voor het milieu, dan verandert daar toch niets mee. Zeg dan gewoon eerlijk dat je het voor het geld hebt gedaan. Dus hou op met zeuren.
Ik rij nu 4 jaar BMWi3 rex. Dus PHEV. Heb ik mooi 4 jaar de helft wegenbelasting mogen betalen. En straks houd dat op. Jammer dan. Toch mooi een paar jaar goedkoper kunnen rijden.
Overigens: als je een auto van +/- 40K kunt betalen… waarom is die wegenbelasting dan ineens een probleem?
Zoals al vaker hierboven is geroepen: wel de voordelen als een kerel pakken maar als de rekening komt huilen als een kleuter.
Edwin heeft op 7 augustus 2024 geschreven:
Typisch een kinderlijke blaat reactie van iemand die óf leased of genoeg geld heeft om zo’n dure BMWi3 rex. te rijden. Alleen al dat je je auto zo precies noemt geeft al aan dat de rest je geen drol interesseert. Wat als je dure BMW de geest geeft en je een andere auto wilt. Ga je dan ook zonder morren een dure elekbak rijden? Waarschijnlijk wel omdat je het kan (laten) betalen. Er zijn zat mensen die net zo begaan zijn met het milieu, misschien nog wel meer dan jij, en dan ook graag elektrisch willen rijden, maar simpelweg de kosten niet kunnen dragen, voor wie die +/- 40K al ondenkbaar is. Want elektrisch rijden doe je voor het milieu. En jij denkt alleen maar aan de rijken voor wie die 40k geen punt is, en dan ook de wegenbelasting niet. Weet je überhaupt wel dat er ook mensen zijn die rond moeten komen van heel, HEEL wat minder dan jij en zich net een barreltje kunnen veroorloven? Of denk je dan, van die moeten we het echt niet hebben, die gun ik zo’n elekbak sowieso niet? Pffff….
Martin heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
HEEL MOOI EN DUIDELIJK GEZEGD .
André heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
Dit is nu elke keer
Eerst koop je zonnepanelen gaan ze de salderen afschaffen
Koop je een elektrische auto gaan ze wegenbelasting heffen voor deze auto’s
Ze moeten in Den Haag geld genereren maar dat is ook niet erg als ze zelf naar eens zuiniger omgaan met geld en niet voor verkeerde zaken gaan gebruiken
Olaf heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
Goed verwoord!!!
Roy heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
Ook die dikke auto’s met chauffeur afschaffen voor de ministers jaren patsers gereden van ons geld. De mega miljarden meerprijs voor de verbouw van het binnenhof wederom ons geld etc.etc.. Wikkel financieel de toeslag affaire en de Groningers eerst af.
Waar is de 6 miljard gebleven die tijdens de corona zomaar is zoek geraakt. Onvoorstelbare oplichters, dit noem ik witte boorden criminaliteit.
Stien heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
Maar wel alle subsidies in je zak steken en als er dan veranderingen komen, je grote mond opentrekken. Geen goede zaak
Johan heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
Overheid grootste dief en fabeltjes verteller van Nederland, zo onbetrouwbaar.
Stien heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
Geloof niet dat ze de benzine- en dieselauto’s van de weg krijgen. Ook niet in 2035 wat de deadline moet zijn om alleen elektrische auto’s op de weg te hebben. Luchtkastelen wat de overheid wil
Abarth013 heeft op 8 augustus 2024 geschreven:
Nog lekker 194 kmh gereden met abarthje op de Duitse snelweg.
En hier mag je maar 100 overdag omdat anders die stofzuigers te snel leeg zijn
Gewoon belasting heffen. Die gast3n rijden ook op mijn weg
Gerard vd Aar heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
Dit is de zoveelste VETTE WORST DIE DE OVERHEID ONS VOOR HOUDT ,en hem weghaalt op het moment dat we, mede op basis / onder het mom milieu ,er massaal gebruik van gaan maken.
Het zelfde is gebeurt net de spaardiesels.
Iedereen lekker maken en daarna afstraffen en lekker dik laten betalen voor je zuinige en schone diesel.
Internetwijsheid #1 heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
Als iemand CAPS-LOCK gebruikt, dan is dat om gebrek aan inhoud of leugens te compenseren. Of in dit geval: beide.
Abarth 013 heeft op 8 augustus 2024 geschreven:
Mongool die hybride rijdt. Twijfelachtig.
Rijden meestal met taxi mee
Pierre heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
Ik heb een KIA plugin en rij praktisch enkel elektrisch. Ik rij enkel rondom mijn huis en kan 60km elektrisch rijden. Daarvoor moet ik veel plannen en heb daarvoor ook zonnepanelen aangeschaft. Beide diir de overheid gestimuleerd ivm klimaatverandering, de energietransitie en ook om russische olie te boycotten.
Nu word ik op beide onderdelen (elektrisch rijden en zonnepanelen) door onze overheid gepakt.
Onze overheid is onbetrouwbaar!
Luuk heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
Tsjonge wat een zwaar leven. Je rijdt dus een brandstofauto met een accu. Die laad je op met stroom á 5 ct/kWh (afschrijving van je zonnepanelen). Geen belasting op dit moment op jouw stroom. Je plugin had jarenlang mrb-korting.
De terugleverboete is niet van de overheid maar van de energieleverancier. Je dacht toch niet dat dit altijd zo door zou gaan?
Spiderman heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
Mongool!
Piet heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
Het is te gek voor woorden, wil je goed doen voor het milieu , wordt je af gestraft door meer te gaan betalen.
Ik snap niet waar ze mee bezig zijn n dit land !!
Jean-Paul heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
Ik wel, want er moet wel voldoende belasting binnen blijven komen. Dus logisch dat ook rijders van electrische auto’s hun bijdrage leveren.
Pierre heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
Ik heb een KIA plugin en rij praktisch enkel elektrisch. Ik rij enkel rondom mijn huis en kan 60km elektrisch rijden. Daarvoor moet ik veel plannen en heb daarvoor ook zonnepanelen aangeschaft. Beide diir de overheid gestimuleerd ivm klimaatverandering, de energietransitie en ook om russische olie te boycotten.
Nu word ik op beide onderdelen (elektrisch rijden en zonnepanelen) door onze overheid gepakt.
Onze overheid is onbetrouwbaar!
Stien heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
Helemaal waar. Niet alleen je eigen zak spekken maar ook die van de overheid
Peter heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
Helaas blijkt onze overheid weer onbetrouwbaar. Koop op lease je een auto voor 4 of tot 6 jaar PHEV. Met de dan geldende voorwaarden. Wordt er gewoon tijdens je contract de voorwaarden veranderd. De zoveelste keer. Ombegrijpelijk en dan toch blijven pushen naar electrische auto’s
Stien heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
Maar wel alle subsidies in je zak steken en als er dan veranderingen komen, je grote mond opentrekken. Geen goede zaak
BRT heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
Als ze nou eens gewoon normale electrische auto’s op de markt brengen, die niet binnen de 4 seconden op de honderd zitten, dan wordt de elektriciteit misschien nuttiger gebruikt en scheelt dit gewicht.. maar nee, moet sneller groter zwaarder maar wb betalen.. liever niet. Ga toch weg man, tis niet voor de gewone man.
Luuk heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
Ach, dat zijn toch alleen de Tesla’s? VW Id serie zit op 8,5 seconden.
Of het voor de gewone man is weet ik niet meer in de lease zijn de verschillen klein en weinig gewone mannen kopen een nieuwe auto. De brandstofkosten zijn erg laag dus de TCO is zelfs lager.
Stien heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
Ik blijf gewoon bij mijn benzine autootje. Goedkoper in alles, in wegenbelasting, benzine en verzekering. Ga toch weg met die elektrische ondingen
Ray heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
Daarom is het schandalig dat ze geen subsidie op de waterstof auto’s hebben toegepast. Privé zal ik nooit in een elektrische auto rijden.
Deuzige heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
1 geluk, als je nu een elektrische auto hebt.
Tegen de tijd dat je volledige belasting moet betalen, is je auto een sloper geworden.
Zodra accu op is dan kan je naar oudijzerboer.
Flinstone auto, lijkt me nog het beste.
Theo heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
Overheid. Banken en verzekeringen zin de grootste oplichters
Hunter heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
We hebben het over die grote auto’s waar mensen in rijden en die vaak al 8 tot 10 jaar garantie hebben op alles. Niet over die kleine speelgoedautootjes met 2 AA batterijen he.
J van Ree heeft op 2 augustus 2024 geschreven:
Tja regering, eerst iedereen lekker maken met subsidie en salderen van zonnepanelen.
En dan alles heel duur weer terug pakken, het zijn gewoon……..
C v L heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
Een ding geleerd van mijn opa geloof nooit iets wat met de overheid te maken heb je wordt genaaid waar je bijstaat.
En het kom steeds weer uit dat de mens als een schaap achter de overheid aan loopt en daarna janken ze hebben het weet gedaan.
Ben heeft op 2 augustus 2024 geschreven:
Rare toestand. Gestraft worden omdat je schoon en stil auto rijdt. Duurdere wegenbelasting dan vergelijkbare benzine auto.
Ook gewicht klopt niet want de grote Amerikaanse grijs kenteken diesel pick-up zijn heel goedkoop in de wegenbelasting. Raar. Ook caravans zijn 0 euro. Rijden niet zoveel maar toch. Campers moet ook veel voor worden afgedragen terwijl die meestal in het buitenland of op een camping staan.
Peter K heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
Voor een camper wordt schorsing aangevraagd in NL als deze niet op de openbare weg rijd of staat Ook voor in het buitenland kan je schorsing aanvragen.
Een gemiddelde toer caravan staat/rijd ongeveer 2 dagen op de openbare weg. Voor de rest staat deze op een camping en wordt niet gebruikt.
Veel camper bezitters rijden de nodige rondjes rond de camping wat een caravan bezitter met de trekkende auto doet die al wegen belasting betaald.
Cor heeft op 2 augustus 2024 geschreven:
Ja lekker 90 % van die dikke elektrische auto zijn lease bakken berijder merkt er niets van . Maar een gepensioneerde met een diesel van 12 jaar betaald zich arm dus snel betalen die zogenaamde zuinige rijders
Henk heeft op 2 augustus 2024 geschreven:
Geldt het nieuwe tarief alleen voor auto’s gekocht in 2025, of ook op auto’s die al in 2024 en eerder werden gekocht?
Wout heeft op 2 augustus 2024 geschreven:
Rekeningrijden zal tegen dan ingevoerd zijn. Wedden?
Des heeft op 2 augustus 2024 geschreven:
Dan wordt de volgende privé auto gewoon nog een verbrandingsmotor, dat gaat voor veel mensen dan niet lonen.
En om nu een nieuwe (occasion) te kopen met het risico dat je die over een paar jaar aan de straatstenen niet kwijt komt is ook geen optie voor vele
Stien heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
Geloof niet dat ze de benzine- en dieselauto’s van de weg krijgen. Ook niet in 2035 wat de deadline moet zijn om alleen elektrische auto’s op de weg te hebben. Luchtkastelen wat de overheid wil