Politieagenten, ambulancebroeders, brandweerlieden en ook de Wegenwacht: alle hulpdiensten moeten uiteindelijk over naar uitstootloze voertuigen. Maar ook weginspecteurs moeten over naar emissievrije auto’s. Daarom is Rijkswaterstaat een pilot gestart met de elektrische Skoda Enyaq iV en de Volkswagen ID.4.
Op dit moment rijden de weginspecteurs met pick-ups. Rijkswaterstaat laat aan TopGear Nederland weten dat dit ook bij de elektrische auto’s het geval kan zijn, maar dat het absoluut geen zekerheid is. Het zou dus ook nog een andere kant op kunnen dan een Ram 1500 REV, Ford F-150 Lightning of elektrische Hilux.
De vier auto’s die nu bij de pilot worden gebruikt, hebben geen voorkeurspositie. Het zijn simpelweg de auto’s die beschikbaar waren. Mocht de test met elektrisch rijden positief worden bevonden, dan wordt er gekeken naar de nieuwste modellen om een keuze te maken voor één of meerdere geschikte EV’s.
Hoe gaat de pilot met elektrische auto’s in zijn werk?
Rijkswaterstaat legt uit dat er met name gekeken wordt of elektrische auto’s geschikt zijn voor het werk van de weginspecteurs. Dit wil zeggen: zijn EV’s capabel genoeg om op ieder moment van de dag inzetbaar te zijn voor incidentmanagement zonder dat de weginspecteurs bang moeten zijn voor een lege accu? Om de zes weken mogen andere weginspecteurs oefenen met de EV’s om zo ervaring op te doen in de praktijk. Vervolgens geven zij hun bevindingen door.
In de vier elektrische pilotauto’s zijn alle benodigdheden aanwezig die normaal gesproken ook in de pick-ups zitten. Denk aan kegels, zwaailicht en sirenes en een DRIP (Dynamisch Route-InformatiePaneel, dus zo’n uitklapbaar bord met aanwijzingen) op het dak. Zo hoopt RWS een zo breed mogelijk beeld te krijgen van wat er komt kijken bij het elektrificeren van de auto’s van weginspecteurs, en een antwoord te krijgen op de vraag of EV’s überhaupt geschikt zijn voor hun werk.
Tegen 2028 hoopt Rijkswaterstaat alle voertuigen in de line-up emissieloos te hebben. De woordvoerder van RWS legt uit dat dit een stip aan de horizon is en ‘het streven van de overheid’. Een harde deadline zouden we het dus niet noemen. De proef loopt tot in de zomer van 2024 en ergens in het najaar zou het verslag opgeleverd moeten worden. Dan komen we te weten of de weginspecteurs van Nederland ook daadwerkelijk elektrische auto’s krijgen.
Carlo heeft op 31 maart 2024 geschreven:
Het is best logisch dat ze niet met een Tesla rijden. Dan zouden ze de meeste tijd bezig zijn om hun eigen auto’s weer aan de praat te krijgen!
hans peperkamp heeft op 31 maart 2024 geschreven:
Wat is hun kennis inzake de weginspecteurs inzake Hybride Techniek/Elektotechniek E-Auto’s/waterstof-auto-techniek. Om een juiste oordeel te kunnen geven.Ze hebben allemaal de mogelijkheid zich voort te kunnen bewegen.Zoals ik al vaker beaamden dat de Ottomotor 4 slag kleppenmotor met waterstof-injectie.Uiteindelijk de E-Auto en de Hybride aandrijvingen het nadeel zullen geven,in zowel waterstof-laadtijd en de rijafstanden zullen hoger zijn,en vooral in de winter hebben de waterstof-aandrijvingen het voordeel,zelfs bij zeer lage buitentemperaturen in de winter en de hogere buitentemperaturen in de zomer,heeft waterstof-aandrijving door zijn bijzondere techniek een zeer verrassende voordeel in betrouwbare aandrijving en dat geld ook voor de keuze van de nieuwe generatie Politie-aanschaf-auto’s Die worden uitgetest.Uit mijn digitale bestand,mvwautotechniek.nl klik op: Elektrische aandrijving klik op:Laden elektrische voertuigen en klik op: laadtijden Elektriciteitsnetwerk: HOGE SCHOOL AUTO TECHNIEK,en vooral de uitleg is zéér professioneel.En weten die inkopers van de Rijkswaterstaat dat ook!.Waarom ik wel met mijn huidige leeftijd van 80 jaar.
hans peperkamp heeft op 31 maart 2024 geschreven:
aanvulling: mvwautotechniek.nl (tik in) Waterstof en brandstofcel waterstof als brandstof voor de OTTOMOTOR,wat ik al heb weergegeven: de Ontwikkeling van de Otto 4 slag kleppenmotor door waterstofinjectie,en nu op een profesionele manier uitgelegd.Via youtube.nl (tik in) The VIRALCAR: This Hydrogen powered HUV is Insane: de ontwikkeling van de waterstof-platte waterstof-tanks,die vervangen kunnen worden bij waterstof-tank-stations.En als dat doorzet in alle EU gebonden landen,dan is dat probleem weer opgelost,door onderweg de vervangen van de leeggereden waterstof-tanks.Maar ik erger al vele jaren aan de verkeerde inkoop-beleid van de zich noemende Deskundigen,oa de verkeerde aankoop van de Fyra-treinen,die heel veel kosten en ellende hebben veroorzaakt,en weer terug gegaan naar Italie,en daar door een van de wereld-treinenbouwers,hofleverancier van de Engelse/Schotse Spoorwegen zijn opgelapt door de Firma Hitachi/Italie en rijden weer via de Italiaanse hogesnelheids Trein-Trajecten.Daarnaast de blamage van de 4 cm te hoge nieuwe Defentie-vrachtwagens,dan laat je toch eerst een Demo door Nederland Rijden,voor de aankoop:ik kan wel huilen als betalende Burger van onze verplichte belasting-bijdrage.En daarnaast al vele jaren de verkeerde inkoopbeleid van de Politie-ondersteunende voortuigen etc etc.En zo blijft het maar de blunders aanwezig,door verkeerde kennis?Geld uitgeven waar je zelf niet Prive over kunt beschikken,is natuurlijk van de zotte.Het moet anders: meer goed opgeleide met liefs Prof.Dr.Ir. voor hun naam of een Beta opleidingen hebben genoten,en ook in het bedrijfsleven heel veel Technische ervaring hebben opgedaan inzak het deelnemen in de nieuwe Tweede Fractie Kamer zitting nemen. in de zéér parate kennis.En daar hebben de Burgers Inwoners van Nederland Recht op.Inzake concrete oplossingen op te lossen.Het zal mijn tijd wel duren,als nieuwe generatie Senioren. Want wie veel weet,komt er achter dat hij nog heel weinig weet.En wie heel veel weten worden vaak voor dom versleten.En als je hierop wilt reageren doet dat met enige wijsheid,en vertel eens de lezers van TopGear wat jij weet van de nieuwste innovatietechnieken.Adieu.
hans peperkamp heeft op 1 april 2024 geschreven:
Ziet via:het grootste Japanse bedrijf dat heel veel producten in alle uitvoeringen kan leveren,ziet via Hitachi.com en dat is heel divers.Maar ook oa heel veel autoproducten kan leveren,maar ook treinen en ook hijskranen en gereedschap en ook heel veel medische apparaten etc etc.
@hans heeft op 2 april 2024 geschreven:
Zie ook Philips kan ook allerlei producten leveren o.a. scheerapparaten en lampen en autoradio’s etc etc
Jacco heeft op 31 maart 2024 geschreven:
Zou ook in de winter testen als de capaciteit afneemt