
Vanaf deze week kun je in Nederland een Cybertruck kopen voor bijna 200.000 euro. Twee problemen: het gaat een enorme uitdaging worden om de auto überhaupt op Nederlands kenteken te krijgen. En daarna zit je met het gewicht, want voor een normale personenauto is de Cybertruck eigenlijk net te zwaar. Maar gelukkig kun je daar vanaf aankomende zomer iets aan doen.
We schreven vandaag over de nieuwe regels voor het B-rijbewijs in 2025. Vooral met ondernemers in het achterhoofd worden de regels zo aangepast dat je met een normaal rijbewijs ook in zwaardere busjes mag rijden. Momenteel heb je voor alles inclusief lading meer dan 3.500 kilo mag wegen officieel een vrachtwagenrijbewijs nodig. Er is een gedoogbeleid, maar dat beleid wordt volgend jaar dus omgezet in een speciale cursus. Bijvangst is dat je met deze cursus ook in de Cybertruck mag rijden.
Welk rijbewijs voor de Tesla Cybertruck?
De Cybertruck weegt leeg al ruim 3.000 kilo en met de maximale belading erbij, weegt ie tussen de 4.007 en de 4.159 kilo. Nu moet je daar officieel dus een vrachtwagenrijbewijs voor hebben, al geldt er een gedoogbeleid momenteel. Volgend jaar moet je dus een speciale cursus volgen om met de zware elektrische pick-up te mogen rijden in Nederland. Of je C1-rijbewijs halen, dat kan ook.
En de elektrische G-klasse dan?
Momenteel mag jij met je B-rijbewijs gewoon in de elektrische G-klasse rijden, maar je mag maar 415 kilo meenemen. In andere tijden zouden we de grap maken dat je dus alleen je schoonmoeder mee mag nemen. In theorie zou je dus je elektrische G-klasse opnieuw kunnen laten keuren voor 750 kilo extra. Dan kun je misschien ineens toch een trekhaak monteren.
8 reacties op “Je moet in Nederland een speciale cursus volgen als je met de Tesla Cybertruck wilt rijden”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Cybertruck in de uitverkoop: is de bizarre Tesla nu mislukt?

De eerste Tesla Cybertruck van Nederland is nu al verkocht – dit is de nieuwe (semi-bekende) eigenaar

Voor 10.000 euro ziet de Tesla Cybertruck er ineens heel erg goed uit

Cybertruck-politie auto gaat de wegen veilig maken

Tesla vindt eigen product simpelweg veel te duur

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Zo verdient Tesla miljarden in Nederland – zonder een auto te bouwen

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

De goedkope auto komt terug: deze ruige SUV moet minder dan 20.000 euro gaan kosten

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit ding is levensgevaarlijk in ons land met al die fietsers en wandelaars. Gewoon direct verbieden. Het is ook een aanslag op het wegdek met zoi’n gewicht.
Cursus hufterigheid? Mijn god wat een micropikkie moet je hebben om dit te willen kopen.
😂😂😂😂 al in Bulgaria mensen bezig met rijden met rijbewijs B.
Even vergeten dat die deurstop nooit een typegoedkeuring kan krijgen in Europa?
Waarom iedereen dit misbaksel zou willen hebben is me een raadsel. Slechte EV. Onpraktische pickup. Bedroevende bouwkwaliteit. Te onveilig om in de EU de weg op te mogen.
Ik ben blij dat wij hier in de EU leven waar we regels hebben om de maatschappij tegen dit soort dingen te beschermen. In de VS koopt Musk gewoon de regels…
in Oisterwijk staat er al een Cybertruck te koop
Wat is nou weer het punt van dit behalve extra geld voor het CBR?
Hou gewoon het gedoogbeleid of laat die mensen C1/C rijbewijs nemen dit is gewoon weer onnodig moeilijk.