Er bestaan twee soorten mensen: zij die graag om de paar jaar een nieuwe auto kopen, en zij die graag zo lang mogelijk doorrijden met hun auto. ‘Welke auto gaat het langst mee?’ is een andere manier om te vragen welke auto het meest betrouwbaar is. Of wat de beste auto is voor de apocalyps, want probeer maar eens van een zombie een auto te kopen zonder met je hersenen te betalen.

Om erachter te komen welke auto het langst meegaat, moet je niet op het advies van de buurman afgaan. Hij rijdt dan wel al twintig jaar in dezelfde Opel Corsa, maar misschien rijdt ie maar 500 kilometer per jaar en gaat hij twee keer per jaar naar de dealer voor een oliewissel. Daarom kun je beter kijken naar betrouwbaarheidsonderzoeken. In Nederland kijkt de Consumentenbond bijvoorbeeld graag naar hoe vaak auto’s stuk gaan.

Welke auto gaat dan het langst mee?

Er zijn veel onderzoeken in het binnen- en buitenland die antwoord willen geven op de vraag welke auto het langst meegaat. Het vervelende is dat elk onderzoek andere criteria hanteert; de antwoorden zijn daarom telkens net anders. Het automerk dat vrijwel altijd als betrouwbaar uit de onderzoeken komt, is Toyota. Het merk had vijf auto’s in de top tien van betrouwbaarste auto’s volgens de Consumentenbond in een onderzoek van 2019.

Daarna kwamen Suzuki, Honda, Mazda, Subaru en Hyundai. Voornamelijk Japanse merken, dus. Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau J.D. Power kun je het beste gaan voor Lexus, Porsche, Toyota of Volkswagen. Het Britse What Car maakte een top zes van Suzuki, Lexus, Toyota, Kia, Mitsubishi en Subaru. De conclusie is dus duidelijk: met een Japanse auto, met name een Toyota of een Suzuki, zit je vaak wel goed.

Welk merk heeft de oudste auto’s?

De vraag ‘welke auto gaat het langst mee?’ kun je ook anders interpreteren. Als we kijken naar auto’s van 30 jaar of ouder, dan is Volkswagen koploper. We hebben in Nederland 30.172 Volkswagens van 30 jaar of ouder, 23.152 Mercedessen, 16.403 Citroëns, 10.994 Volvo’s en 10.467 Fords. In de top vijftien van de Bovag staat zelfs geen enkel Japans merk.

Dat heeft twee oorzaken: Japanse klassiekers zijn (of waren lange tijd) minder in trek, en zijn dus niet bewaard gebleven. Van merken als Volkswagen werd ook lange tijd meer verkocht. En als tweede reden kun je ook roest noteren. Over het algemeen hebben Japanse auto’s van twintig jaar en ouder meer last van roest dan hun Duitse tegenhangers. Dus als je een oude Japanse auto zoekt die lang meegaat, kijk dan wel goed uit voor roest.

Reacties

  • Rob heeft op 22 april 2021 geschreven:

    Japanners (totota’s) die ouder zijn dan 10-15 jaar gaan massaal op het schip naar zuid afrika. NOOIT is er roest te bekennen! NOOIT.
    In Zuid afrika rijden alle starlets, en corolla’s. Zonder proefrit kan je ze hier in Nederland inleveren voor op het schip naar Z-A.
    Dat is de werkelijke reden waarom ze in het buitenland zijn. Daar kent men de werkelijke kwaliteit 🙂

    • XH heeft op 18 juli 2021 geschreven:

      Goed informatie Heel mooi om te weten Bedankt!!!

      Reageer
    Reageer
  • Rudi Dimiaux heeft op 14 april 2020 geschreven:

    Hoe kan Seat nu bovenaan staan en VW onderaan terwijl het technisch dezelfde zijn, zecht dit niet meer over de eigenaar

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear