Welke polijstmachine en welke spullen heb je nodig?

De checklist als je zelf aan de slag gaat

Polijstmiddel en pads
Foto('s): Shotsmate

Gefeliciteerd. Je hebt goed geluisterd naar het Achterhoekse advies (‘vaak ben je te bange’) en gaat zelf een polijstmachine op je geliefde auto zetten. Spannend, maar we beloven dat het allemaal wel meevalt. Maar nu het lastigste: welke spullen moet je in hemelsnaam kopen? Ga je voor het fluorescerende middeltje dat rechtstreeks uit Tsjernobyl lijkt te komen, of ga je voor het chique flesje met het Italiaanse vlaggetje? Of moet je linea recta voor het duurste goedje kiezen?

Vol enthousiasme sloegen we aan het googelen, maar het is extreem lastig om feit van mening te scheiden met de gigantische hoeveelheid toetsenbordhelden op het internet. We vroegen daarom Dennis van Carclean.com waar we in hemelsnaam op moesten letten. We kregen lekker nuchter advies (de duurste is niet altijd de beste voor iedereen) en wij vertaalden dat weer naar handvatten voor jou. We gaan niet specifiek merken adviseren, maar we laten je zien waar je op moet letten. De keuze is afhankelijk van jouw budget en merkvoorkeur.
Lees ook: Zo polijst je zelf je auto

Het is heel eenvoudig om een gigantische koffer te vullen met allerlei middeltjes. Loop maar eens een rondje in een speciaalzaak: voor elk onderdeeltje van je auto heb je een middeltje met een lekker geurtje en een bijzonder kleurtje. We gaan voor dit artikel niet zo ver de diepte in, en we houden het bij de dingen die absoluut noodzakelijk zijn om je auto zelf te polijsten. Als je meer ervaring hebt, kun je altijd nog uitbreiden.

Dit heb je in ieder geval nodig:

– Excentrische polijstmachine
– Polijstpads in verschillende grofheden
– Afwasmiddel voor de polijstpads
– Polijstmiddel
– Afplaktape
– Wax
– Klei
– Detailspray of glijmiddel voor de klei
– Veel microvezeldoeken

Een schone auto

Voordat je begint met de eerste stap, moet de auto bij polijsten zo schoon mogelijk zijn. Voor de overzichtelijkheid hebben we schoonmaakspullen voor de eerste stap weggelaten in het boodschappenlijstje, maar overweeg om de auto met de hand te wassen. Dit zorgt voor minder krassen en is bovendien leuk om te doen. Dan heb je twee emmers, een autowashandschoen, shampoo en een droogdoek nodig.

Welke excentrische polijstmachine?

Tuurlijk, met de hand polijsten is in principe mogelijk, maar voor het beste resultaat wil je toch investeren in een polijstmachine. Belangrijk is dat je een excentrische polijstmachine neemt. Dit is een polijstmachine die niet alleen rondjes draait, maar waarvan de kop ook om zijn eigen as draait. De beweging is een beetje als een hoelahoep om een middel heen. Veel mensen noemen dit een DAP (Dual Action Polisher), maar dat is eigenlijk een merknaam. Dat zijn overigens prima machines die veel mensen met veel tevredenheid gebruiken, dus als je het echt niet weet, kun je die kiezen.

Twee eigenschappen om op te letten bij een polijstmachine zijn het wattage en de excentrische uitslag. De uitslag is hoeveel de pad uitzwaait. Machines met een grotere uitslag werken sneller, maar werken lastiger op kleine delen. Een uitslag van ongeveer 8 millimeter is fijn als je maar één machine wilt kopen. Als beginner moet je de roterende polijstmachines links laten liggen, want hiermee is het risico op lakschade veel groter.

De instapmachines beginnen bij ongeveer 500 watt. Dit is voor een beginner prima, zeker als je voornamelijk Aziatische auto’s wilt polijsten. Hiervan zijn de lakken wat zachter. Heb je een Duitse auto of wil je voor langere termijn investeren, ga dan voor 900 watt  of meer. Door de extra kracht kan de pad beter draaien en beter zijn werk doen. De prijzen voor 900 watt zijn niet veel hoger, dus overweeg dit zeker.

Een goedkopere polijstmachine betekent niet per se dat het resultaat slechter is, als het maar een excentrische is met genoeg wattage. Zeker als je niet heel vaak polijst, kan een goedkopere machine een prima oplossing zijn. Het is wel fijn om de machine ergens te kopen waar je garantie hebt en waar je terechtkunt voor vragen. En de écht goedkope machines zullen misschien niet het wattage leveren dat ze beloven, of een vervelende onbalans hebben.

Polijstmachines met een accu en zonder snoer zijn in opkomst, maar ze zijn vaak niet sterk genoeg of de accu gaat maar een halfuurtje mee. Je zult snel genoeg merken dat dat niet genoeg tijd is. Deze zijn hooguit handig om naast je snoermachine te hebben of als je hem alleen gebruikt om te waxen.

Welke polijstpads moet je kopen?

Hier begint het verwarrend te worden. Winkels bieden honderden soorten pads aan, waardoor het bos door de bomen lastig te zien is.  Het makkelijkste is om eerst de diameter te bepalen, deze is afhankelijk van je machine. Dan vallen er al een aantal af. Sluit ook de pads voor de roterende machines uit.

Kies daarna één merk, en plots begint het al redelijk overzichtelijk te worden. Dan blijven er pads over met verschillende grofheden. De pads om krassen en imperfecties te verwijderen, worden vaak cutting pads genoemd. Het is handig om een lichte cutting pad te nemen en een stapje grover. Een zware of ‘heavy’ cutting pad kun je misschien beter laten liggen voor als je meer ervaring hebt met polijsten. Een wollen pad is nog ruwer en kun je voor nu beter overslaan.

Daarnaast heb je een finishing pad nodig, die je voor de laatste stap van het polijsten gebruikt. Voor het waxen kun je een speciale waxpad halen. De laatste stap zou je eventueel ook met de hand kunnen doen, als je dat fijner vindt. Anderzijds heb je die machine toch al liggen, dus waarom niet jezelf de moeite besparen?

Haal dus twee soorten cutting pads, een finishing pad en een waxpad. Bij de goede merken bestaat er niet écht een foute keuze. Hierbij haal je de corresponderende polijstmiddelen. Schroom zeker niet om je favoriete polijstzaak even te bellen voor advies, want het ene merk werkt net wat beter bij bepaalde automerken en soorten lakken dan het andere.

Welk polijstmiddel moet je kopen?

Hier hetzelfde verhaal. Je verzuipt in een zee van polijstmiddel. Het geluk dat je hebt, is dat er bij de gerenommeerde merken echt geen foute keuze bestaat. Pas als je meer ervaring hebt, dan kun je een voorkeur gaan ontwikkelen. Neem de eerste keer ook gewoon de minimale hoeveelheid, zodat je al na korte tijd een ander merk kunt proberen. Met een flesje van 250 milliliter kun je vaak wel twee tot vijf auto’s doen, afhankelijk van het formaat en de staat van de lak.

Wat betreft de polijstmiddelen volg je eigenlijk de pads. De eerste stap van het polijsten doe je met wat ze een cutting compound noemen. Hierbij heb je diverse grofheden die met cijfers (schaal 1 tot en met 5) of gewoon ‘medium’ en ‘heavy’ worden aangegeven. De laatste stap doe je met een finishing compound. Neem voor de eerste keer een setje met een zware, een medium een finishing compound. Kost vaak niet meer dan 30 euro.

Wij probeerden toevallig Monello en dat beviel prima, maar er zijn ook mensen die zweren bij Gyeon. Meguiars blijft altijd een populaire keuze. Als je op internationale fora kijkt, zul je zien dat in andere landen heel andere merken weer populair zijn. Het is ook maar net hoe goed het merk zijn marketing voor elkaar heeft in een bepaald land.

Je kunt als je wat meer ervaring hebt bijvoorbeeld de eerste stap met merk A doen en de laatste stap met merk B. Het experimenteren met spulletjes is onderdeel van de hobby, maar begin vooral zo simpel mogelijk. Het spul uit de budgetbak of van die ene bekende Chinese koopjessite lijkt ons niet geschikt om mee te starten, maar is misschien leuk om ooit eens te testen.

Welke wax moet je kopen?

Bij wax is het net als Italiaans ijs. De een houdt van aardbei en de andere van pistache, maar objectief is het één niet per se beter dan het andere. Ook hierbij moet je uiteindelijk gewoon een knoop doorhakken en er eentje nemen. Lees vooral de reviews en laat je een beetje sturen door de winkel, maar let op dat je niet meteen de duurste aangesmeerd krijgt.

Er zit wel degelijk kwaliteitsverschil tussen alle waxen, maar als een wax vijf keer zo duur is en hij gaat twee keer zo lang mee, dan is het niet meer waar voor je geld. Naast wax zijn er nog een hoop andere coatings te bedenken, maar als beginner zul je je handen al vol hebben aan het goed polijsten. Bewaar de lastigere coatings dus vooral voor later.

Kleien van de auto

Kleien is een cruciale stap voor het beste resultaat als je zelf je auto polijst. Hoe harder de klei, hoe beter hij zal werken, maar hoe groter de kans is op krassen. Deze krassen polijst je eigenlijk direct weg, dus maak je daar niet te veel zorgen om. Kies voor de eerste keer gewoon een tussenmaatje, dan zit je sowieso wel goed.

Belangrijk is dat je iets hebt om de lak nat te houden. Gewoon water is niet genoeg. Er bestaat een speciaal middel voor (vaak clay lube genoemd), maar als je dat gebruikt, moet je daarna de auto nog een keer wassen. Veel mensen gebruiken daarom gewoon detailspray, die je zelf nog kunt verdunnen met kalkvrij water. Als je dit gebruikt, hoef je niet je auto opnieuw te wassen.

Microvezeldoeken

Naarmate het proces van het polijsten vordert, wordt de kwaliteit van de microvezeldoeken belangrijker. Gebruik de oudere of goedkopere doeken aan het begin, maar zorg dat je voor de laatste stappen wel goede microvezeldoeken hebt. Er blijft al snel vuil in de doeken hangen, dus zorg dat ze perfect schoon zijn, anders krijg je krassen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws