Stel, je bent een uiterst succesvolle vice-president-marketing-manager. Vanwege je leeftijd krijg je nog niet meer toevoegingen aan je titel en vanwege diezelfde leeftijd wil je ook niet in een te grote auto rijden. Nee, je wil gewoon een middenklasse auto, maar dan lekker dik aangekleed en met een potente motor. Ruimte is nog niet heel erg belangrijk, want de kinderen zijn nog klein. Die grote SUV gaat er ongetwijfeld nog een keer komen. Herken jij in bovenstaande situatie? Dan hebben we goed nieuws voor je, want Audi heeft de prijs bekend gemaakt van de Audi S5.

Het is een beetje een vreemde situatie, de nieuwe Audi S5 is eigenlijk de opvolger van de Audi S4. Aan de andere kant, de nieuwe S5 is een vijfdeurs liftback, net zoals de uitgaande S5 Sportback dat ook was. Verwarrend. Om met het heuglijke nieuws te beginnen, de prijs van de Audi S5 is 109.989 euro. Wil je de Audi S5 Avant, dan ben je 111.989 euro kwijt. Voor dat geld krijg je een 3.0-liter V6 turbomotor die 367 pk en 550 Nm levert.

prijs Audi S5

Concurrentie Audi S5

Maar wat heb je nog meer voor dat geld? De meest logische keuze is de BMW M340i xDrive. Deze heeft eveneens een 3.0-liter zescilinder turbomotor, alleen staan de cilinders in lijn. Met een maximum vermogen van 374 pk en 500 Nm heeft de BMW iets meer vermogen, maar minder koppel. De prijs van 94.317 euro is erg interessant. Een stationwagon-versie kun je ook krijgen bij BMW in de vorm van de BMW M340i Touring.

prijs Audi S5

Een andere Duitse concurrent is de Mercedes-AMG C43 4Matic. Een belangrijk verschil is dat deze een viercilinder heeft, maar met een maximumvermogen van 408 pk heb je gewoon meer power onder de rechtervoet. Minder cilinders betekent helaas niet minder euro’s, want met een prijs van 123.501 euro is de C43 aanzienlijk duurder. Dat komt mede door de CO2-uitstoot (en de bijbehorende belasting), dus de downsizing heeft hier niet het gewenste effect gehad. Ook hier kun je opteren voor een stationwagon, Estate genaamd.

prijs Audi S5

Niet Duits

Als je geen Duits wil, zijn er dan andere opties? Jazeker. Bij Volvo staan ze met een kop koffie voor je klaar. Sedans kun je niet meer krijgen, dus moet je automatisch de V60 Polestar Engineered. Dit is een plug-in hybride met het hoogste vermogen: 455 pk. De prijs is daarentegen verreweg het laagst: 72.695 euro. Nadelen? De topsnelheid is begrensd op 180 km/u en het is niet een bijzonder sportieve auto. Maar met zo’n prijsverschil kun je ‘m dat vergeven.

Alfa Romeo levert nog altijd de Giulia. Als 2.0T Veloce is deze beduidend trager (en goedkoper) dan de Audi S5, maar mocht je de C43 AMG overwegen, weet dat de stap naar de Giulia Quadrifoglio niet heel erg groot is. Alhoewel, zelfs voor de briljante vice marketing director van marketing communications is 145.104 euro best een hoop geld. Maar dan heb je wel een 2.9 V6 biturbomotor met 520 pk en aandrijving op de goede wielen.

Dan terugkomend op de vraag welke sportsedan je moet kopen. De Audi S5 is een prima aanbieding. We moeten nog de eerste meters ermee maken, maar de voortekenen zijn goed. De Mercedes is een tikkeltje prijzig en de Volvo is uiteraard geen sedan. De BMW kwaliteiten van de BMW staan buiten kijf, maar begint wel ietsje op leeftijd te raken. In alle gevallen bij de Duitse auto’s geldt: pas op met het aanvinken van de opties. Voor je het weet komt een Giulia Quadrifoglio binnen bereik.

Reacties

  • Mini Joe heeft op 9 augustus 2024 geschreven:

    Gewoon een Citroën C6 V6 diesel occasie nemen, geeft meer status dan zo’n kudde auto

    Reageer
  • Chris heeft op 9 augustus 2024 geschreven:

    Natuurlijk de Alfa Romeo, de beste en leukste sportsedan en je rijdt exclusief, met een BMW of Audi zit je in de zoveelste masaproductieauto, die nauwelijks uit elkaar te houden zijn.

    Reageer
  • EC Dubost heeft op 9 augustus 2024 geschreven:

    Ik zou gelijk voor de Alfa gaan.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear