Kijk nou: het kabinet heeft weer iets geroepen dat toch niet helemaal uitvoerbaar blijkt. Vanaf 2025 zullen diverse steden toch een zero-emissiezones invoeren. Dit betekent dat bedrijfsbusjes met dieselmotoren in veel steden niet meer welkom zijn. Je ziet de steden onderaan deze pagina. Alle bedrijfswagens en vrachtwagens met een brandstofmotor die vanaf 1 januari 2025 op kenteken worden gezet, zijn dan niet meer toegestaan in de ZE-zones. Voor andere busjes geldt een overgangsregeling.

Bestelauto’s met een Euro 4-emissieklasse of lager hebben geen toegang tot de zero-emissiezones. In sommige steden geldt dit dus al vanaf 1 januari 2025, dus over enkele maanden. Bestelauto’s met een Euro 5-emissieklasse zijn tot en met 2026 nog welkom. Bestelauto’s met een Euro 6-emissieklasse hebben tot en met 2027 toegang tot de zero-emissiezones. Maar er is nog één type bedrijfsauto dat voor onbepaalde tijd welkom is in het centrum – en dat is ironisch genoeg het meest vervuilende type.

Alleen de smerigste diesels mogen de ZE-zone in

Volkswagen Busje

Als jij een dieselbusje van 40 jaar oud hebt die een heel schoolplein spontane COPD geeft, dan mag je wél de emissievrije zone in. Goed, dit is misschien wat overdreven, maar oldtimers mogen inderdaad de emissievrije zones in. Dit klinkt misschien als een kritische noot, maar dat valt mee: het aantal is zó gering dat het weinig uitmaakt. En we vermoeden dat het niet rendabel is voor ondernemers om nu een vloot oldtimers in te gaan zetten.

Mag je met een camper de zero-emissiezones in?

Dat ligt er maar net aan. Als een camper geregistreerd is als personenauto, dan mag deze gewoon de ZE-zones in vanaf 2025. Maar als een bestelauto is omgebouwd tot camper (en het is geen oldtimer), dan valt deze in de categorie ‘N1 SA’ en mag deze niet naar binnen. Als je een particulier bent, kun je op de website van de RDW een ontheffing aanvragen. Deze ontheffing kost 60 euro. Ook hier geldt trouwens dat een oldtimer-camper wel naar binnen mag.

Ontheffing voor de zero-emissiezones aanvragen

Is jouw busje niet meer welkom maar moet je toch in het centrum zijn? Je hebt een kans dat je een ontheffing kunt aanvragen voor jouw dieselbusje. Hoe dat zit, lees je op de website van de RDW. De ontheffingen worden op dit moment centraal verleend door de deelnemende zero-emissiegemeenten. Nog even voor de duidelijkheid: de ZE-zones gelden niet voor personenauto’s.

Lees ook: Deze 7 provincies gaan de wegenbelasting verhogen in 2025

Welke steden krijgen een zero-emissiezone in 2025 en later?

JaartalSteden met zero-emissiezones
2025Almere, Amersfoort, Amsterdam, Assen, Delft, Den Haag, Eindhoven, Gouda, Groningen (april), Den Bosch (maart), Leiden, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg, Utrecht, Zwolle
2026Alphen a/d Rijn (juli), Arnhem (juni), Dordrecht, Schiphol, Zaanstad
2027Venlo
2028Deventer
2030Apeldoorn, Ede
Nog te bepalenHilversum
Gegevens: Opwegnaarzes.nl | Samengesteld door TopGear

30 reacties op “In deze steden komt er in 2025 al een zero-emissiezone (behalve voor de smerigste diesels)”

    • Alleen die complot wappies willen mensen in angst houden met hun leugens. De rest van de wereld kijkt gewoon naar wat er gebeurt in de wereld en neemt wetenschap wel serieus.

      De rest van de wereld weet dus dat uitstoot schadelijk is voor mens en milieu en wil daar wat aan doen. Gezond verstand noem je dat. Daar lijken de complot wappies weinig van te hebben. Of hebben zij een agenda om namens schadelijke industrie of foute landen onze positieve veranderingen te willen blokkeren?

      • Die complot figuren zijn best apart. Ze vinden zichzelf heel kritisch over alles wat normale mensen als de waarheid beschouwen, maar ze nemen een alternatieve waarheid voor waar aan zonder enige vorm van kritiek. Ook al is er 0,0 bewijs voor.

        Je zou het hypocriet kunnen noemen maar ik vind het vooral vreemd.

        • Duidelijke reacties van nog voldoende welstellende mensen die blind het overheidsnaarratief met mooie woorden en ‘beloften’ volgen, maar niet doorhebben dat stap voor stap je vrijheden afgepakt worden en de kosten voor jan modaal onbetaalbaar worden. Tot ze zelf aan de beurt zijn…
          Wss pinnen die altijd en overal, want dat bespaart het vervuilende drukken van contant geld, niet beseffende dat elke elektronische transactie traceerbaar is en gewoon kan geblokkeerd worden als je straks niet mooi in de gewenste slavenpas meeloopt.

  1. Luchtvervuiling is in de stad een ernstig probleem. Dit komt vooral van het verkeer met brandstofmotoren, en dan het meest oude diesels. Dus in de basis goed dat er iets aan gedaan wordt en ook dat dit al jaren geleden is afgesproken. Ik zou het wel anders gedaan hebben, Euro 6 wel toelaten maar de regels ook voor personenauto’s laten gelden. Ik denk dat je dan meer effect hebt en het ook eerlijker is.

  2. Als sommigen vertrekken uit de zero emissie zones, net als wij (3 zzp ers) dan zal deze worden opgevuld door illegale arbeiders en zwartwerkers die het erbij doen zonder papieren. Gewoon lekker in een prive autotje, zwart werken. Ik vertik het om een elektrische bestelwagen te kopen. Die rommel moeten ze niet zo opdringen. Als ik ooit een boodschappenwagentje zoek, dan koop ik een ev. Maar niet als werkbus of prive. Wordt steeds gekker en echt alleen in NL. Geen enkel ander land heeft zulke domme bestuurders met zero verstand.

      • Men jaagt de arbeiders de stad uit.
        Ook marktkooplui vertrekken op den duur.
        In deze steden loopt het bezoekers aantal terug.
        Winkeliers gaan weg.
        Spook steden ontstaan.
        Ik las laatst.
        In verband met het terug lopen van bezoekers in het stadscentrum.
        Zijn wij genoodzaakt om de winkel te sluiten.
        Ik wil de Europese Unie dan ook vriendelijk bedanken.
        Voor het afbreken van banen.
        Gezellig heid.
        En leven.
        Maar niet heus.

        • De EU levert Nederland jaarlijks 3.1% extra BBP op. Dat rekent grofweg om naar 30000 extra banen. Dat zijn de feiten en niet die leugens die uit jouw onderbuiken komen.

        • Wat zijn we toch watjes aan het worden, worden overal ziek van. Ik ben nu bijna 80 en heb 70 jaar naast en tussen ronkende motoren gefietst in weer en wind. Militaire dienst met open luikjes in een ‘YP’ opgehokt gezeten. En toch zijn we steeds ouder geworden. Oudedagsvoorzieningen komen steeds verder onder druk. De mobiliteit van mensen wordt hun afgenomen. Opgehokt in tram, bus of trein, opgedrongen tolerantie. Stad met regenboogfietspad is provocerend voor degenen die ‘oudewets’ denken. Vooral gefingeerde ‘problematiek’ uitvergroten is de ‘oplossing’. Regels werken verstikkend, de mensen veranderen niet en zoeken naar vrijheid. Linkse zuurpruimers hebben daarentegen dictatoriale neigingen om de zgn. ‘ideale’ maakbare samenleving te realiseren.
          Daar word je ziek van, ergernis, stress en massadiscipline belemmeren individuele behoeftes. Wat ben ik blij dat ik in een tijd leefde dat links nog sociaal was….

      • @Adriaan.
        Leuk verzonnen verhaal. Alleen ben je er 3/4 jaar te vroeg mee. Ook wij mogen nu nog de stad in met euro 6. Dus wat jij nu verzint geld niet. Ondernemerschap is niet je overgeven als slaaf aan de overheid, dan kan je net zo goed in loondienst. Het heeft ook allemaal niets te maken met milieu, want als ik een oldtimer koop wat 100x meer uitstoot, dan mag je wel de milieuzone in.

  3. Meer dan hoog tijd voor een basic Europese aanpak/richtlijn. In het ene land verplicht aanmelden op een website voor je een stad inrijdt, in het andere land verplichte ecosticker (tegen betaling natuurlijk) op de voorruit en nog vele andere varianten. Arm Europa…wel de bextuurders van voertuigen aanpakken, maar vliegtuigen en cruises geen tot minimale bijdrage ?!

    • Mee eens, maar dit ligt aan de landen zelf en niet aan Europa. Hetzelfde als met wegenbelasting. De landen willen dit bij henzelf houden en daardoor zijn er geen EU regels. Daar kan je de EU niet de schuld van geven maar kortzichtige nationalistische populisten als Wilders (en soortgelijke troep als Orban, Fico en die andere Poetin-vriendjes) wel.

  4. Bedien mijn klanten in de binnenstad gewoon niet meer dan, deed ik al minder met dat parkeerbeleid. Toch druk zat. Ik ga niet buigen voor de overheid om een elektrische (auto) aan te schaffen.

  5. Klimaatmaffia is weer aan zet. Het knechten van de burger gaat weer een stapje verder. Een oorlogsverklaring aan de middenstand in de binnenstad en de burger.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *