Ik heb in mijn leven al in heel wat exclusieve auto’s mogen rijden, maar de Lamborghini Reventón is niet zomaar weer een andere kostbare auto, nee dit is DE meest exclusieve auto ooit. Ik zag de foto’s voor het eerst en het heftige promo-filmpje van Lamborghini, mijn mond viel open (kijk
hier maar).
Met een aanschafprijs van dik een miljoen euro’s is hij net zo duur als een
Bugatti Veyron, maar omdat er slechts twintig exemplaren zullen worden geproduceerd, zal de marktwaarde net zo snel stijgen als een recent ontdekt meesterwerk van Rembrandt. Deze auto beschadigen staat gelijk aan het met een stanleymes bewerken van het zo waardevolle canvas van een meester. Beter van niet dus.
Gelukkig hoeven wij deze bijzondere testrit niet te maken op een bochtig circuit zonder uitloopvlakken maar een die met gras langs de kant begroeid is. En godzijdank regent het vandaag (nog) niet.
De Reventón ziet eruit als een decorstuk uit een peperdure sciencefictionfilm. Hij lijkt eerder licht te absorberen dan te reflecteren en door de wirwar aan panelen en hoeken doet hij buitenaards aan. Het interieur lijkt precies op de cockpit van de straaljager waarop deze auto is geïnspireerd. Hij zit vol met meters voor G-krachten, controleschermpjes met vloeibare kristallen en een batterij oplichtende lampjes om de exacte gegevens en snelheid van de V12 achter mijn rug aan te geven.
Piloten worden hiervoor maandenlang opgeleid, maar ik ben hier maar gewoon neergezet (of liever gezegd ingegespt) en word geacht de boel gecontroleerd aan de praat te krijgen en te houden.
Dit is echt de meest angstaanjagende en waanzinnig aansprekende auto waarin ik ooit heb mogen rijden. Alleen al de brutaliteit waarmee hij is gemaakt en het feit dat de Murciélago slechts de basis van het DNA mocht leveren maakt deze auto tot een achtste wereldwonder.
De mensen die deze auto hebben gemaakt zijn idealisten. Zij zullen nooit toegeven aan commerciële of politieke druk. Het zijn ware puristen en de Reventón is tot op het bot authentiek.
Een van deze idealisten, testrijder Mario Fanzanetto, zit vol aandacht en zorg naast me. Ik heb hem zojuist medegedeeld dat ik niet echt een topchauffeur ben en daarna is hij stil gevallen. Ik vraag me af of hij wellicht terug moet denken aan de beroemde stier, waar deze auto naar is vernoemd. De stier die destijds matador Felix Guzman te sterk af was en of hij vreest dat hier een reïncarnatie naast hem zit.
Met een enorme krachtexplosie en een geweldige ruk naar voren, zoiets heb ik niet meer heb meegemaakt sinds mijn eerste rijles, breng ik de Reventón in beweging. Daarmee ben ik de eerste gewone sterveling die zal worden opgenomen in de eregalerij van het hoofdkwartier Sant’Agata van Lamborghini.
Lees het volledige artikel over de Reventón in het volgende nummer van Top Gear Magazine dat op 15 november in de winkel ligt…
Reacties