Batterijen waren ooit alleen geschikt voor de kleinste autootjes, die je met een afstandsbediening als kind bestuurde. De techniek is inmiddels uitgegroeid tot mogelijke opvolger van de verbrandingsmotor, maar de groeispurt is nog niet klaar. Nu zijn blijkbaar de grotere jongens ook aan de beurt, tot aan de zwaarste aan toe. Het team van Williams Advanced Engineering is bezig met een elektrische mijnbouwtruck.

Om een beeld te schetsen; de populairste mijnbouwtruck, de CAT 797, heeft tussen de 3.000 en 4.000 pk nodig. Voor een tankbeurt heb je tussen de 3.500 en 7.500 liter diesel nodig. Hij stoot dus best wel wat uit. En dan rekenen we niet eens mee dat zijn werk is om de wereld open te splijten in de zoektocht naar fossiele brandstoffen. Niet de beste vriend van moedertje natuur dus.

Binnen een half uurtje vol

In maart van dit jaar werd Williams Advanced Engineering opgekocht door Fortescue, een van de grootste mijnbouwbedrijven ter wereld. De samenwerking werd ingeluid met het project ‘Infinity Train’. Voor de elektrische mijnbouwtrucks schakelen ze de hulp in van Liebherr die de trucks (zonder motor) zal aanleveren.

Williams Advanced Engineering deelt alvast dat hij binnen een half uur vol moet kunnen laden. Daarnaast krijgt het pakket een aluminium frame voor extra bescherming op de bouwplaats. Meer informatie over de elektrische mijnbouwtruck komt volgende week. Ga maar even rekenen wat voor accupakket daarin moet zitten. Dan staat hij op de Bauma Trade Show in München.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear