Wat een armoe. Slechts 13,7 miljard euro omzet in het eerste kwartaal van 2024 en een armzalige 466 miljoen euro winst. Laten we eerlijk zijn: daar kom je je bed toch niet voor uit? Vorig jaar was de winst bij de Audi Groep in Q1 nog 1,82 miljard, bijna drie kwart meer dus. We horen je hier al iets mompelen dat het vast de schuld is van elektrische auto’s, maar dan heb je het fout.
Een groot deel van de oorzaak van de lage winst legt de Audi Groep bij de V6- en V8-motoren neer. Niet omdat niemand deze benzinemotoren wil, maar omdat Audi ze niet kan leveren. Blijkbaar kan het merk niet aan de benodigde onderdelen komen om de zes- en achtcilinders te bouwen. En wat je niet kunt bouwen, kun je ook niet verkopen. En laat ‘verkopen’ nou een groot deel van het verdienmodel zijn.
Daarnaast legt Audi uit dat 2024 een transformatiejaar is. Het lanceren van nieuwe modellen gaat altijd gemoeid met grote uitgaven. Audi zegt een duidelijk plan te hebben en maatregelen te hebben genomen om te zorgen dat ze de financiële doelen van 2024 halen. Naast de elektrische Audi Q6 komt het merk dit jaar ook met de nieuwe A5 en Q5, die een verbrandingsmotor hebben.
Hoeveel auto’s verkocht Audi dan?
Audi, Bentley en Lamborghini zitten in hetzelfde subgroepje van Volkswagen en verkochten met z’n drietjes 402.048 voertuigen. Dit is slecht 4,7 procent minder dan in het eerste kwartaal van vorig jaar. De omzet was toen trouwens 16,9 miljard. Dit jaar staat Audi bovenaan met 396.912 auto’s. Lamborghini verkocht iets meer dan vorig jaar met 2.630 stuks en Bentley verkocht 2.506 voertuigen (-28,7%).
Hoe gaan de EV-verkopen?
Omdat het interessant is, toch nog even de EV’s. In Duitsland viel de subsidie voor elektrische auto’s weg en zo zakte het aantal verkochte Audi’s van 46.237 in Q1 2023 naar slechts 5.434 in Q1 2024. Wereldwijd verkocht Audi 9 procent minder EV’s dan in dezelfde periode vorig jaar. In de VS steeg het aantal verkochte EV’s met 29 procent naar 5.714 exemplaren en in China steeg het met 54 procent naar 4.970 stuks.
Reacties