Banden. Mooie dingen. We hebben ze zelf ook. Als we in clichés zouden praten dan zouden we zeggen dat het kwik inmiddels overdag regelmatig boven de 8 graden is, dus je kunt gerust je winterwielen wisselen voor je zomerbanden. Sterker nog: als je nu pas gaat plannen, kan het zijn dat je even moet wachten, want garages hebben het druk. Heb je winterbanden óf all-seasons onder je auto zitten en wil je naar België, dan moet je even naar je banden kijken.

In België geldt een interessante regel voor winterbanden en all-seasons. Ze zijn in de winter niet verplicht, maar ze kunnen wel verboden zijn in de zomer. Daarvoor moet je even kijken naar de snelheidscodering van de band. Als de snelheidsindex van de winterband of all-seasonband lager is dan de topsnelheid van de auto, dan mag je hem na 30 april niet gebruiken in België. Mag de band harder dan jouw auto, dan mag je hem laten zitten. Dit geldt alleen voor banden met het M+S-logo of 3PMSF-logo.

Je auto moet minder hard kunnen dan je winterband

De snelheidscodering is een letter op de wang van de band. Staat er een ‘L’, dan mag de band slechts 120 km/u. Dit komt in de praktijk zelden voor. Maar als jij een Audi of BMW rijdt met een topsnelheid van 250 km/u, dan is het niet ondenkbaar dat jouw winterband een V-codering heeft. Dan mag de band slechts 240 km/u. Officieel mag je dan na 30 april niet België in met deze band. Vanaf 1 oktober mag je het winterrubber dan weer gebruiken.

De kans is groot dat je toch niet het hele jaar van plan was rond te blijven rijden op winterbanden, maar als jij op all-seasons rijdt, dan kan het handig zijn om te kijken of de band klopt. Je kunt je overigens afvragen hoe groot de kans is dat dit gecontroleerd gaat worden. Hoe dan ook is het de moeite waard om het te controleren als je een nieuwe set vierseizoensbanden wilt kopen. Onderaan deze pagina vind je de tabel met de snelheidscoderingen.

Het is een gekke regel

Het bijzondere is dat je in België eigenlijk nergens harder mag dan 120 km/u. Misschien haal je tijdens een inhaalactie de 130 km/u, maar het is gek dat je een band moet hebben die 250 km/u kan halen als je een wat vlottere auto rijdt. Nergens haal je die snelheid in België. Het klinkt als een regel waar de theorie en de praktijk elkaar niet tegenkomen.

Leuk detail: de foto boven dit bericht zijn de banden van de nieuwe BMW X1 van de politie. Deze heeft snelheidscodering ‘H’ en de maximumsnelheid is dus 210 km/u. De BMW’s die de politie in grote aantallen heeft besteld, halen 216 km/u. Dus ook de Nederlandse politie moet straks de banden wisselen als ze grensoverschrijdend willen opereren. Maar dat zullen ze vast wel regelen.

Welke snelheidscoderingen zijn er voor (winter)banden?

Letter snelheidsindexSnelheid van de band
L120
M130
N140
Q160
R170
S180
T190
U200
H210
V240
Z240+
W270
Y300
(Y)300+

22 reacties op “Even opletten: als jouw banden dit kenmerk hebben, zijn ze over twee weken verboden in België”

  1. Ja, Nederlanders zijn overal de klos, te beginnen in ons eigen land, wordt er overal betaald parkeren ingevoerd als of wij geen wegenbelasting betalen je mag geen 3de vergunning hebben, ondanks dat je kinderen thuis wonen en geen eigen huis kunnen permitteren, straks komen ook de banden politie om de hoek kijken. Wij hebben teveel mensen in de politiek die hun eigen gang en die zich willen bewijzen ten koste van de burgers. Wij leven in een democratische land met communistische trekken. Alles wordt ons opgelegd, tot aan de verkiezingen wordt er weer beloftes gedaan hoe beter het zal worden. Het volk moet wel een keer zich daadwerkelijk laten horen, want dat zijn ze niet van ons gewend.

  2. Lijkt mij toch logisch? Als men een Ferarri kan betalen en daar maar max 80 mee op de snelweg rijdt. Dan doe je dat ook niet op 4 ’thuiskomers’, al is dat de maximale snelheid die je haalt of die toegestaan is. Het vermogen wat in de auto ligt vereist de juiste banden, die de juiste spanningen aan kunnen.
    Lijkt mij voor de veiligheid een goede keuze, plus de gene die dit soort banden nodig hebben zouden daar ook überhaupt niet op moeten besparen.

  3. Enkel goed voor onze criminele rotpolitiekers inkl.rechters die zowiezo onschendbaar zijn inklusief 7 reuzegommers(moordenaars)die met alles wegkomen,dit land is zo corrupt als de pest

  4. Zelfs moest die kloppen, waat met snelheids overtredingen. De wetten volgen bedoeld max 120, allé WE gaan toch 140 km/u nemen en dan zijn we sowieso ook in overtreding.
    Wij rijden niet op een private circuit he, ze spreken over rijden op openbare weg. Wat moeten ze dan gaan spreken van snelheden van 250 km/u 😂
    Maar ja, regeltjes uitleggen en zo gaan faken op bang maken is het begin van einde van ware artikels .. resultaat van AI of andere manipulaties ❌

  5. Als ze iedere idioot in België in een gesticht zouden stoppen, dan zou er niemand meer op straat lopen.
    Overigens, lang leve Europa. Parasitaire zakkenvullers in Brussel.

  6. Ze mogen daar alle banden dan wel zeggen niet harder dan 50 met die hobbelbanen die ze snelwegen noemen man man wat een zooi die snelwegen daar!!!

  7. Eén Europa behalve in de banden…
    En dan te bedenken dat er nergens in Europa al zoveel jaren lang, zoveel kapotte banden op de snelweg liggen, als in België.

  8. Ik denk dat niemand bij stil staat welke type banden hij/zij gebruikt.
    Dit is totale onzin.
    Men gaat niet langs geparkeerde auto’s banden checken.
    Het gaat puur om geld te spekken
    Je hebt het wel over 6 miljoen auto’s in België

  9. Artificial intelligence inzetten om van de zijkant te controleren of de codering past bij de auto . Stel je voor… dat je ziet wie er aan het bellen is , vanaf de zijkant. IP CGI

  10. Europa regels Gaan te ver straks weet mensen niet meer wat wij moeten doen ze moeten stopen met deze onzin of krijg Europa een burgeroorlog let goed op met al veranderingen gaat niet goed ik vraag mij of de president of minister hoef geen druk over te maken want wij burgers werken voor hun gekken dingen maar het duur nooit lang alles wat wij doen especially overheid heb altijd hardere consequenties denk over na

  11. Hebben jullie ook nog artikelen die wel nieuws zijn ?? En zonder onzin ??
    Dit is al een halve eeuw bekend. En zeker niet alleen in België. Niemand monteert banden die een lagere snelheidsklasse hebben dan wat je auto kan. Tenzij je denkt dat alles maar kan, die idioten heb je er ook tussen zitten.
    Ga je soms wel met een fiat panda een dikke mercedes op je oplegger trekken. Kan toch niet joh.
    En dan dat artikel over V8, en diens liefhebbers die maar ff de grond in worden geboord omdat …ja, is niet meer van deze tijd he..dus dan maar betuttelen.
    Never nooit dat ik topgear aanraadt. Wat een BS verkopen jullie, ongelooflijk.

  12. De all-seasons onder de Renault Kangoo van mijn werk hebben een V codering, dus ik mag tot 240km/u rijden😂 Bergaf haalt die 1.5dci met 75pk amper 150 op de gps.

  13. Deze regel is sinds december volledig veranderd in België.
    Als je band een snelheidscode van minimum Q heeft winterband of zomerband, Is deze steeds toelaatbaar. Je moet dan alleen een sticker op je dashboard hebben die je herinnerd aan je max snelheid van je gemonteerde banden.
    Bv. Een Porsche die 250/u kan mag een band met max snelheid van minimum 160/u monteren maar moet dan een sticker van 160/ plakken……..

  14. @Topgear. Die banden mogen er gewoon onder als het winterbanden zijn. En daar lijken ze sterk op aan de lamellen te zien. Moet er wel een duidelijke zichtbare sticker op het dashboard zitten. Wat ik niet kan zien is welk type x1 dit überhaupt betreft.

  15. In Italië hebben ze een ongeveer gelijke regeling, het is niet meer dan geld business om maar bonnen uit te kunnen delen! Want met veiligheid heeft het niks te maken omdat je in België toch nergens harder mag dan 120!

  16. Ik heb een BYD Dolphin en op het kentekenbewijs staat bij snelheid de letterT. Volgens tabel is dat 190 km per uur. De max snelheid van de auto is 160 km! Het is dus goed op even op het kenteken bewijs te kijken!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *