
In Den Haag wordt gewerkt aan een nieuw systeem voor de wegenbelasting. Geen heffing meer op basis van gewicht, maar op basis van formaat: de lengte maal de breedte van je auto bepaalt straks wat je per kwartaal betaalt. De hoogte? Die telt niet mee. Hotel? Trivago. Dus of je nou rijdt op benzine, diesel, stroom of opgewekte woede: in de toekomst telt vooral hoeveel asfalt je bezet. Maar als er geen correctie komt voor brandstoftype, kan dit plan onbedoeld de dieselauto weer in het zadel helpen.
Als je verstand van zaken hebt, is dit natuurlijk iets waar je als kabinet gelijk rekening mee houdt. Maar aan de andere kant: normaliter zou je ook eerst uitzoeken of het überhaupt mogelijk is om een helmplicht in te voeren voor alleen fatbikes. En of het mogelijk is om een crisis uit te roepen. Dit kabinet zou oprecht beter functioneren als ze eerst ChatGPT raadplegen voordat ze iets roepen. Sterker nog: zou ChatGPT niet een goede vervanger kunnen zijn? Dit is een vraag – een aanzet.
De dieselauto wordt aantrekkelijker
Dieselauto’s zijn over het algemeen iets zwaarder dan benzineauto’s én je betaalt meer per kilo aan wegenbelasting. Maar ze rijden verder per liter brandstof én de brandstof is goedkoper per liter. Daarom is het alleen gunstig om een dieselauto te rijden als je veel kilometers maakt. Maar dieselauto’s zijn niet per se breder of langer. Dus als er puur gekeken wordt naar het formaat van de auto, dan wordt een dieselauto straks per maand net zo duur als een benzineauto.
En dan kan het ineens heel aantrekkelijk zijn om weer naar een diesel te gaan neuzen. Dan betaal je ineens 30 cent per liter minder én je rijdt verder op een tank. Misschien nog veel leuker worden de plug-in hybride diesels van Mercedes. Die zijn natuurlijk loeizwaar, maar dat maakt vanaf 2030 dan niet meer uit. Slimme handelaren kunnen maar beter alvast een voorraadje gaan aanleggen. We zijn benieuwd naar de uitwerking van het plan – en of er toch nog een extra taks komt voor de diesel.
Kei-cars worden aantrekkelijk

En dan zijn er nog de echte kampioenen van het oppervlakteplan: de Japanse kei-cars. Piepkleine autootjes van maximaal 3,4 meter lang en 1,48 meter breed. In Japan zijn ze ontworpen voor smalle straten en lage belastingen, maar met het nieuwe Nederlandse plan zouden ze ook hier ineens extreem goedkoop worden om te rijden. Wegenbelasting? Een habbekrats. Verbruik? Rond de 1 op 25. Parkeren? Tussen twee bakfietsen.
Zien we straks een vloot Suzuki Alto Works, Daihatsu Mira’s en Honda N-One’s deze kant op komen? Het zou misschien niet eens een slecht idee zijn. Ja, de Kei-cars lopen op benzine, maar ze hebben een piepkleine motor, wegen precies niets en zijn dus eigenlijk hartstikke duurzaam. Wordt Nederland straks het land van diesels, kei-cars en Urban Arrows?
Lees ook: Straks betaal je geen wegenbelasting meer over het gewicht van je auto, maar over iets anders

Van elke EV is het gewicht van de accu toch bekend ? …haal je dat gewicht eraf voor je wegenbelasting in de huidige tabel bepaald… Motortjes van een EV zijn lichter dus kun je ze op die manier nog wat extra voordeel geven boven de benzine en dieselrijders.
Dat krijg je als je stemt op Wilders. Dan krijg je incompetentie prutsers als Madlener en Faber als ministers. Dus voor al die onderbuikklagers: eigen schuld, dikke bult.
Onze regering hier in Nederland is helemaal de weg kwijt ,denken helemaal maar dan ook helemaal niet na als ze iets willen veranderen /wijzigen,dus doen zo maar wat ,met alle consequenties van dien ,zoals nu maar weer !!!???En nu ???
Onder de kabinetten Rutte is Nederland het EU land met de meeste EVs geworden. Hoezo geen goede stappen gemaakt?!
Ik dacht dat de wegenbelasting er inderdaad is om geld te innen om de slijtage aan het wegdek te herstellen
Hoe zwaarder de auto hoe groter de schade aan het wegdek
En die EV’s zijn hartstikke zwaar
Daarbij, het elektrisch netwerk heeft ook te weinig capaciteit
Zoals André van Rossum zegt, een vlaktaks, voor iedereen hetzelfde, heb je tenminste meer een vrije keuze welke auto je “echt wil”.
Rekening rijden zou het eerlijkste zijn als straks iedereen elektrisch rijd, nu zit er voor velen de extra kosten van brandstof nog in voor de overheid, dat valt straks weg.
Want hoe duur willen ze stroom maken?
Als die duurder moet zijn voor auto’s moet dit apart gemeten worden, enfin zal maar zwijgen, straks onbetrouwbare overheid weer op ideeën…
En laat iedereen toch vrij in zijn keuze van aandrijving; moeten we ons daar echt om druk maken?
Welke maatschappij wil men?
Wij hebben een diesel euro 6 met allerlei filters. Die is per gereden kilometer minder vervuilend dan menig benzineauto
Iedereen op dit forum heeft een mening, de één nog beroerder dan de ander. De sneue figuren welke het klimaat er niets toe doet moeten zich diep schamen, deze leven in de ikke ikke wereld (bv. Mark met z’n diesel welke van 1989 al diesel rijdt…).Zolang Den Haag op de manier doorgaat zoals ze nu de boel aan het verzieken zijn zal het alleen veel erger worden. Kabinet Rutte heeft op het gebied van elektrisch rijden al de voorzet gegeven van diep wanbeleid, dat wordt nu voortgezet; onbegrijpelijk! We zitten in een transitie fase welke nog lang gaat duren als deze weg wordt voorgezet, maak het elektrische rijden zo aantrekkelijk dat we als maatschappij dit als beste keuze gaan kiezen. De auto’s en batterijen worden de komende jaren beter en beter, hopende dat diesel fanaat Mark dan ook eens gaat nadenken!
Omdat een diesel auto, naast de CO2 uitstoot, ook 17x zoveel NOx uitstoot als een benzine auto?
De feiten liegen niet, helaas. Jij wel.
Zolang ze voor de EV nog adverteren met
“Je laadt 100km in 20 min.” (als de laadpaal niet defect of bezet is) blijft het een onding.
Voor een ICE auto nog nooit dergelijke onzin advertenties gezien.
Waarom altijd dat negatieve schrijven over diesel auto…
Het is al gebleken dat ze net zoveel of weinig uitstoten als die elektrische auto’s…
Maar gelijk weer: oooh regering let op straks rijden er weer mensen meer diesel…stelletje milieufreaks
Wilde ook elektrice rijden maar van kloten gemeente Roosedaal mocht ik geen kabelgoot tegel leggen van 1 meter en laadpaal aan me muur daarom benzine auto zo groen in gemeente Roosendaal.🤮🤮🤮
Dat je de emissie van voertuigen van de stad verlegd naar daar buiten kun je billeken.
De consequenties zijn?, verpaupering van de steden.
Maar daar buiten is het een ander verhaal,de totale voetprint van een diesel auto blijft milieu technisch de schoonste en beste oplossing.
Maar als je als de politieke beleidsmaker niet in staat bent milieu realistisch te kunnen denken, dan gaat het mis.
Helaas gaat het voor onze regering niet over het milieu,enkel overzicht wel mogelijk poen.
Doen we km.heffing,dan graag ook de BPM,dan ook de wegenbelasting,dan ook CO2 heffing.
Gaan we over op iets anders dan zal al het huidige ernaast blijven bestaan.
Kabinet heeft geen visie,geen beleid en bestaat uit enorme domme ministers.
Is TopGear gehackt? Die “Hotel? Trivago!” lijkt op dat jullie gehackt zijn. Anders us het een wel heel rare plek voor reclame.
Ik zeg doen! Met mijn diesel campertje en Daihatsu Copen. Eindelijk beleid waar ik achter kan staan maar dan ook alleen omdat ik er beter van word 😉
Als je de kabel van menig oplader zou volgen kom je bij een kolengestookte centrale uit! En van productie tot sloop is een electrisch aangedreven auto nog steeds het meest vervuilent! ik rijdt zelf een diesel van de laatste generatie . Als je met een witte doek in de uitlaat wrijft blijft deze schoon en volgens een T.U.V. testrapport zijn de uitlaatgassen van mijn auto schoner dan in een drukke stad als Frankfurt in de spits. Een Euro6 diesel blijkt minder schadelijke stoffen uit te stoten dan een vergelijkbare benzine auto. Hoezo Diesel vervuilend!? Maar wel €485,-/ kwartaal aftikken omdat de meest vervuilende auto’s niets betalen…
Laten we het nog onmogelijker maken voor gezinnen. Niet meer met het vliegtuig en ook een gezinsauto bestraffen. Dan weten we zeker dat we met als maatschappij nog verder de kinderloosheid ingaan waar we niets aan hebben.
Geen elektrische auto’s een accu compensatie en klaar.
Op het ad hoc beleid van de huidige regering, is geen pijl te trekken. De erfenis van 14 jaar Rutte laat z’n sporen na, want iedereen wil het anders doen. Nederland is nog steeds ‘ de beste vd klas’ in klimaatwaanzin, want je moet je afvragen wat het voor nut heeft als de grootste spelers vd wereld de VS en China, gewoon doorgaan op de ingeslagen weg. Die klimaatalarmering in Nederland is sowieso onzin, kijk alleen maar naar de dagelijkse aantal vliegbewegingen ( Flightradar24) en je beseft dat je in de maling genomen wordt. Als de brandstof nog duurder wordt, wordt alles duurder.Dan verlaat ik dit mooie land, want op 2 uur vliegen hier vandaan, betaal je € 125,- wegenbelasting per jaar en kost Diesel €1,30/liter…
Je koffiezetapparaat een keer schoonmaken. Helpt echt heel goed.
Mark schreef:”Elektrisch rijdt 100x fijner, gelijkmatig, stil nooit meer bij tankstation hoeven te stoppen maar lekker voor de deur opladen, ideaal raad het iedereen van harte aan.”
Je krijgt met geen mogelijkheid voor elkaar om met een tussenwoning ( ik schat 60% van alle woningen) voor elkaar om met je eigen zonnepanelen je auto te laden, omdat de laadpaal wordt geweigerd op jou openbare parkeerplek voor jou huis……
Het beste systeem is wegenbelastingbop basis van uitstoot
De vervuiler moet betalen!
Alle eikels die het huidige kabinet de schuld geeft van de hoge heffingen en prijzen. Van besluiteloosheid. Eerste is een keiharde erfenis van de Rutte-clan gedurende ruim een decennium. Dat laatste is het gevolg van tegenwerking door oppositiepartijen.
Maak je niet druk, de regering komt eerder ten val voordat dit er door is.
En voor de andere reageerders, let eens op, je betaalt geen wegenbelasting.
Deze regering is inderdaad beroerd. PVV en BBB zijn een schande. Onkunde met een hoofdletter O.
Buiten dat is Nederland één van de fijnste landen om te leven. Ga een keer naar het buitenland en dan kom je daar heel snel achter.
Weinig genuanceerd stuk als je bedenkt dat dieselrijders beperkt worden door het toenemend aantal emissiezones.
Deze regering maakt Nederland ERS helemaal gek. Nederland is duurste land van Europa .
En als straks de benzine naar 3 euro gaat zoals de anwb zegt vanaf 1 januari 2027 is diesel zeker aantrekkelijk. In januari 2026 gaat er al 25 cent bij, en mag je nog maar 5 liter extra meenemen. Dus ja dan word het diesel.
@harry hij heeft wel gelijk. Wilders = puinhoop.
Voor hier in Nederland plannen wetgeving zijn, dan hoeven we ons voorlopig geen zorgen te maken dat er iets verandert.
Allemaal leuke reacties hier
Ik rij al diesel vanaf dat ik mijn rijbewijs heb gehaald in 1989.
Waarom zelfs nu nog omdat ik het veel fijner vind rijden. 120 met 1400 toeren en met gemak 1 op 20. Voor de rekenaars op vakantie naar de onderzijde van het Gardameer elk jaar rijd ik bijna met 1 tank a.1.58 de liter.
Ja maar is minder waard straks klopt maar de aankoop is tegenwoordig zon 60% lager. Wegenbelasting is hoog dat klopt 140 euro per maand tegenwoordig 90 euro per maand voor een zelfde benzine versie. We hebben gekeken naar een electrische wagen en dat reed verschrikkelijk daarna een benzine auto was nog erger met die hoge toeren motoren tegenwoordig nog maar niet gesproken over alle problemen daaromheen. Nee ik rijd lekker diesel lach iedereen uit aan de tank en milieu dat boeit me geen ene.
Dit wordt bedacht door ambtenaren… wellicht dat ze deze oplossing voorstellen om dit kabinet er slecht uit te laten zien.
De wegen zijn gemaakt voor vrachtwagens die tonnen wegen. Mijn auto zal de weg niet veel doen slijten.
Waarom de wegenbelasting laten afhangen van 1 parameter? Waarom niet belasten op waar je op wil sturen, zoals uitstoot en een flat fee voor elke auto die van de weg gebruik maakt?
Ach de auto “journalisten” doen ook wat hun oogedragen is en en propageren het ene na het andere artikel waarin ze ons willen doen geloven dat 35k voor een b segmenter een “betaalbare EV” is.
Wat een droevig land zijn We toch geworden. Allemaal gedwongen een A segmenter. Of hooguit een b segmenter als je zakelijk rijdt. Anders wordt je keihard gestraft in je knip. Iets wat we toch al worden. En journalisten die doen alsof 35k voor een renault 5 of vergelijkbare orde auto “betaalbare EV’s” zijn. Absurd.
Welken popie jopie stagiere schrijft dit soort teksten? Met je trivago en helmplicht en chatGPT.. wat een bullshite verhaal zeg.
Vreemd, in Engeland hebben de geleerden net uitgezocht dat alleen het gewicht een rol moet spelen en niet de brandstof. We betalen toch wegenbelasting voor slijtage aan de wegen? Dan is het gewicht dus doorslaggevend. Maar ik ben bang dat onze regering alleen in een afvoerputje hebben gekeken om hun beslissingen te onderbouwen. En de draaikolk ging rechtsom….
Het criterium oppervlakte is ongeveer net zo random als het huidige systeem of als de kleur van de auto. Waarom niet gewoon een vlaktax? Voor elke auto evenveel wegenbelasting betalen. Dat scheelt heel wat reken- en uitzoekwerk en het voorkomt dat politici aan knopjes gaan draaien en ongelukken veroorzaken.
Beste kees je anti pvv mening doet hier niet ter zake
@Bjorn 400 euro per jaar voor een diesel?
Ik rij hier in Nederland een Skoda Octavia met een 1.6 TDI Motor, en daarvoor betaal ik per kwartaal 396 euro. Dat is op jaarbasis 1584 euro 🙁
Björn kan helaas niet rekenen. Maar ja, enen Bels hè
Men vergeet even de fijnstoftoeslag er bij te vermelden die extra op diesels hun wegenbelasting komt, dus goedkoper zal het vast niet worden. De staat moet ook nog wat verdienen he…
Wat een onzin. Mijn benzine-auto is zwaarder dan mijn EV.
Wat klopt is dat nieuwe auto’s vaak (overdreven) zwaar zijn.
En ja, EV’s zijn vaak relatief nieuwe auto’s en dus relatief zwaar.
In België is het omgekeerd, hier worden de dieselrijders harder uitgeperst dan benzinerijders. Duurder aan de pomp en een hogere wegenbelasting. Mijn Up GTI kost mij €138 per jaar aan wegenbelasting en mijn vorige wagen, een Ford Fiesta mk7,5 1.6tdci, was bijna €400 per jaar. Dat was dus ook de reden dat ik van de diesel ben afgestapt.
Electrische auto vreet banden door gewicht en als je pech kan je er niks mee,moet getakeld worden omdat ze niet gesleept kunnen en ook als hij brand moet hij in een bak met water
.
We betalen toch al per km! Meer dan de helft van de brandstofprijs is al belasting dus hoe meer je rijdt, hoe meer je tankt en dus belasting betaald.
Diesel ruikt als koffie in de ochtend (-:
Stop eens met die complot onzin. Je zet alleen jezelf voor schut.
Hoe is dit een manier om elektrische rijders erbij te houden? Wat een onzin reactie. En hoezo wil iedereen die dumpen? Ik ken alleen mensen in m’n omgeving die er verliefd op zijn en niet meer terugwillen, enkel het duurder worden door de wegenbelasting drijft er een aantal terug. Elektrisch rijdt 100x fijner, gelijkmatig, stil nooit meer bij tankstation hoeven te stoppen maar lekker voor de deur opladen, ideaal raad het iedereen van harte aan.
Km heffing is de enige juiste manier om de wegenbelasting te betalen.
Dit is weer een manier van de overheid om de consument op een dwaalspoor te zetten. Zij weten maar al te goed dat heel veel autobezitters hun elektrische voertuig willen dumpen en doen deze poging om dit te voorkomen. U beslist zelf of de overheid betrouwbaar is of niet.
wegenbelasting helemaal afschaffen en iedereen betaald naar gereden kilometers ook de ministers en de zakelijke rijders dus iedereen kastje in de auto of een ander systeem waar niet mee te knoeien valt dus die veel rijd betaald
@Kees, is de rest dan beter, of was die beter afgelopen 30 jaar? Neen, alleen VN / WEF beleid voeren, linksom of rechtom, het maakt niets uit als ze maar onze centen kunnen jatten.
Typisch weer een voorbeeld van ondoordacht ‘beleid’ van een PVV prutser als minister. Madlener, Agema, Faber. De grootste faalhazen ooit in de regering. Zelfs de LPF was niet zo’n puinhoop als de PVV nu is. Wilders: neem je rommel mee!