Als we het over elektrische auto’s hebben, laten we bijna geen moment onbenut om te zeggen dat de accu zwaar is. Bij bijna elke EV voel je dat je met heel veel gewicht onderweg bent. Een accu is veel zwaarder dan een brandstoftank. Kleine pleister op de wond: een elektromotor is wel aanzienlijk lichter dan een verbrandingsmotor. In het geval van deze motor van Yasa Motors al helemaal.

Mocht je Yasa niet kennen, een kleine introductie. Het is een bedrijf uit het Verenigd Koninkrijk dat in 2009 is opgericht. Ze maken elektromotoren voor automotive en industriële toepassingen. Belangrijk om te weten is dat ze in 2021 zijn overgenomen door Mercedes – en die ken je ongetwijfeld wel.

In welke auto’s liggen dan de motoren van Yasa?

De auto’s waarin Yasa-motoren liggen, ken je wellicht ook wel. De Ferrari SF90, Lamborghini Revuelto en Koenigsegg Regera hebben, naast hun enorme verbrandingsmotoren, elektromotoren van Yasa. De reden waarom is natuurlijk kraakhelder: de elektromotoren zijn klein en krachtig. In dit geval hebben ze een motor die écht enorm klein, licht en krachtig is.

In dit geval levert de motor van Yasa maar liefst 748 pk. Dat is enorm veel vermogen – al helemaal als je je bedenkt dat het blokje slechts 13,1 kilogram weegt. Dat is 57 pk per kilo, wat echt uitzonderlijk veel is. Ter referentie: bij elektromotoren is 20 pk per kilo op dit moment de maatstaf. Als je het vergelijkt met een verbrandingsmotor, mag je blij zijn als je de 2 pk per kilo haalt.

Lees ook: Ferrari SF90 Stradale is een V8-hybride

Volgens Yasa is de techniek van hun motor in een vergevorderd stadium en kan het productieproces vrij snel op gang komen. Als de motor productieklaar is, kunnen ze er 50.000 stuks per jaar van maken. Hoelang dat nog gaat duren, zeggen ze er niet bij. Wel dat er nog zeker potentie zit in de technologie.

Het is nog niet zeker in welke auto we de elektromotor gaan terugzien. Aangezien Mercedes net een elektrische hypercar heeft onthuld én dus eigenaar is van Yasa, zou het ons niets verbazen als de motoren in de productieversie van de AMG GT XX iets weg hebben van deze units. Het zou bijna zonde zijn om daar geen gebruik van te maken.

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear