‘Wanneer je een Ferrari koopt, betaal je voor de motor en geef ik je de rest van de auto gratis’, is een van Enzo Ferrari’s bekendste proclamaties. In dit geval betaal je voor vier motoren: één V8 in het midden van de auto, één tussen de motor en de transmissie en twee op de vooras. Jazeker, de Ferrari SF90 Stradale is de eerste plug-in hybride van de autobouwer ooit.

Uiteraard geeft de aandrijflijn Ferrari genoeg redenen om nieuwe afkortingen te bedenken. Bijvoorbeeld RAC-e – een soort torque vectoring, maar dan extremer. Het deel dat broembroem zegt, is een herziene versie van de 3,9-liter V8, waarvan de motorinhoud groeide tot 4,0 liter. De achtcilinder produceert 780 pk en is daarmee de krachtigste productie-V8 die Ferrari ooit bouwde.

De veranderingen aan de V8 van de Ferrari SF90 Stradale

De cilinderkop is smaller en zowel de inlaat als de uitlaat zijn compleet nieuw. De turbo’s zitten lager en de uitlaat zit weer hoger – nog boven de achterbumper. De gehele motor ligt 50 millimeter lager in het chassis dan in de F8 Tributo voor een lager zwaartepunt. Volgens technisch directeur Michael Leiters is het een volledig nieuwe motorarchitectuur met slechts een paar bestaande onderdelen.

De elektromotoren vullen het vermogen aan tot een systeemvermogen van 1.000 pk. En wat kan de Ferrari SF90 Stradale daarmee? In 2,5 seconden van 0 naar 100 km/u schieten, bijvoorbeeld. Of van 0 naar 200 in 6,9 seconden. 340 km/u is de topsnelheid. Zonder de verbrandingsmotor kan de Ferrari SF90 Stradale tot wel 135 km/u rijden. Een achteruitversnelling ontbreekt: achteruitrijden kan alleen op elektropower.

In Performance-modus blijft de verbrandingsmotor lopen en houdt de Ferrari SF90 Stradale zijn accu’s op peil. In de Qualify-modus perst de auto het maximale uit de motoren en accu. Volgens Leiters kun je in deze modus een volledige ronde van de Nürburgring doen zonder vermogensverlies. De volledige elektrische actieradius bedraagt zo’n 25 kilometer.

Het chassis is een mix van koolstofvezel en aluminium om de sterkte en stijfheid te creëren die een hybride aandrijflijn vereist. De Ferrari SF90 Stradale weegt 1.570 kilo, wat heel aardig is gezien de hoeveelheid tech die woonachtig is in de gestroomlijnde koets. Daarover gesproken: bij 250 km/u genereert de Ferrari SF90 Stradale 390 kilo downforce.

Binnenin introduceert Ferrari een 16-inch display met een gebogen scherm. Bijna alles wat je nodig hebt, vind je op het stuur. Dus je hebt geen reden meer om niet je handen aan het stuur te hebben; tenzij je Italiaans bent en een gesprek moet voeren.

Wat kost de Ferrari SF90 Stradale?

Een exacte prijs is nog niet bekend. De Ferrari SF90 Stradale zit boven de 812 Superfast in het gamma, maar blijft onder de vervanger van de LaFerrari die in 2022 komt. Een schatting? Rond de 450.000 euro, exclusief belastingen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)