De Tesla Model S Plaid een tikkeltje saai? Mwah, we weten niet of je 1.020 pk ooit écht saai kunt noemen, maar als je het overdadige vermogen weghaalt, dan blijft er inderdaad een redelijk verstandige sedan over. Zeekr, een van de vele zustermerken van Volvo, denkt in ieder geval dat ze een leukere auto kunnen neerzetten dan Tesla met deze nieuwe Zeekr 001 FR.
‘Plaid is saai. De Zeekr 001 FR is een nieuw soort beest. Blijft stand-by voor meer informatie’, meldt het merk op Twitter. Of op X, moeten we eigenlijk zeggen. Specificaties van de sportievere uitvoering, die meldt het merk nog niet. We zijn benieuwd of de nieuwe Zeekr de 0-100-tijd van de Model S Plaid kan overtreffen. Die staat op 2,1 seconden.
De snelste Zeekr 001 van dit moment heeft 545 pk en schiet in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u. Waar Volvo braaf alle modellen begrensd op 180 km/u, gaat de Zeekr nog 200 km/u. De FR zal vermoedelijk nog net iets sneller gaan als hij echt het vuur aan de schenen van de Plaid wil leggen. Het kan natuurlijk ook zijn dat de Zeekr 001 FR niet sneller is, maar gewoon leuker om in te rijden.
Wat is Zeekr ook alweer?
Volvo is eigendom van het Chinese Geely. Dit concern heeft bijvoorbeeld ook Polestar, Lynk & Co en Lotus. Je zou zeggen dat ze dan een redelijk aanbod hebben of dat de sportiefste modellen bij Polestar geparkeerd worden, maar blijkbaar denken ze dat ze met Zeekr nog wat extra autootjes kunnen verkopen. Meer informatie over de FR volgt ongetwijfeld snel.
Ferry heeft op 11 augustus 2023 geschreven:
De Zeekr 01 is al een stuk mooier dan een Tesla (ik ben heus niet anti tesla hoor, model Y is fraai), maar de Zeekr X is serieus vet!
De Nio es6 lijkt me ook gruwelijk mooi, net als de ET5.
Peter heeft op 12 augustus 2023 geschreven:
Haha model Y is fraai? Dat is na de X de meest wanstaltige. De 3 is gewoon lelijk en de S is acceptabel omdat die een kopie van een Jaguar is. De Nio’s en Zeekr’s bevinden zich zo’n beetje op de Y-schaal van lelijkheid.
maarten heeft op 11 augustus 2023 geschreven:
Het is niet moeilijk een auto te bouwen met x PK.
Het is wel moeilijk een auto te bouwen met heel veel vermogen, best in class gewicht, best in class efficiëntie, best in class prijs, best in class veiligheid en best in class beschikbaarheid met als het even kan een bug vrij entertainment systeem / navigatie. Als je dat in een auto stopt, dan kan je praten van de Plaid pesten.
Dat gezegd hebbende, de snelste Zeekr 001 nu doet nu met 550PK een 0-100 tijd van 3.8 seconden en een top van 200KM/h. Dat schiet al tekort om de model 3 performance uit 2016 (!) te pesten (3.2 0-100 en 260KM/h top).
Voor alle anonieme tijgers die weer gaan roepen dat het allemaal gelogen is of dat ik bij een trollenfabriek werk;
Dit is geen mening, dit zijn gewoon feiten, kan je allemaal zelf verifiëren.
Dus er is nu werk aan de winkel in China.
Henk heeft op 12 augustus 2023 geschreven:
Best in class gewicht en best in class efficientie zijn natuurlijk ook dé redenen om een snelle auto te kopen. Sjonge, jij snapt er echt helemaal niets van. Hoe armoedig is het als je op zo’n manier elke keer op zoek moet gaan naar een strohalm om je religie te verdedigen?
Maarten heeft op 12 augustus 2023 geschreven:
Kijk Henk, vroeger kooes je voor een V6 of een V8. Dan wist je dat je een snellere auto had maar een ritje in de stad, of gewoon meerijden met het verkeer had dan altijd meer verbruik als resultaat dan een simpele 3/4 cilinder.
Ben je er nog?
Maar nu hebben we bijvoorbeeld een Tesla model S. Deze auto is snel, heeft veel bagageruimte, is comfortabel, is goedkoop, is goed beschikbaar en is erg veilig.
DAARNAAST; En lees even goed;
Is hij zuiniger dan een VW ID.5 bij gelijke snelheid die niet vooruit te branden is.
En dat bedoel ik, sommige auto’s scoren overal gewoon top.
Ter referentie, deze Chinees is ruim 400KG zwaarder dan een Model 3 performance.
Zwaarder, als in, dat merk je in elke bocht.
Ik rij al 4 jaar een model 3 performance dus ik weet waar ik het over heb. En ja ik heb hier uitgebreid mee gedrift en gereden op circuits en weet dat ie voor een EV goed vooruit wil, trek je als amateur makkelijk 1,2G mee in lange bochten met korte pieken daarboven.
Hans Hogendoorn heeft op 13 augustus 2023 geschreven:
Totaal ongeloofwaardig als je zoveel woorden nodig hebt om de passie voor zoiets simpels te omschrijven. Het is ronduit zielig als je op zo’n manische wijze in een keten van reacties op een website artikel je gelijk wil halen. Als Tesla rijder -ik wel, twijfel daar bij deze ‘maarten’ sterk aan- kan ik mijn auto allerlei eigenschappen toedichten maar deze een sportieve auto noemen zal ik zeker niet doen.
@hans heeft op 14 augustus 2023 geschreven:
Zoals je leest: maarten heeft gelijk omdat hij vindt dat het zo is. En omdat hij dat vindt, is het zo. En moet hij dat 1000x herhalen want als maarten iets vindt dan moet en zal iedereen dat weten. En wie het er niet mee eens is, zal net zo lang gespamd worden tot die het met maarten eens is.
Maarten heeft op 14 augustus 2023 geschreven:
Het is ongelofwaardig ALS je er “zoveel” woorden voor nodig hebt… Aldus Hans.
Ik wil mijn gelijk niet halen.
Ik heb gelijk. De rest hier blaat maar wat zonder 1 seconde in een Tesla gereden te hebben.
Niveautje Facebook hier.
Alexander Kloppenburg heeft op 12 augustus 2023 geschreven:
Haha klinkt als een echte liefhebber!
Maikel heeft op 12 augustus 2023 geschreven:
Best sneu idd zoiets roep je alleen maar als je zelf nooit in een auto gereden hebt. Max 14 jaar. Pubertje.
Thijmen heeft op 12 augustus 2023 geschreven:
Het is niet moeilijk om een auto met x pk te bouwen. Het is wel moeilijk om die auto te bouwen met consistente bouwkwaliteit. Of met enige vorm van betrouwbaarheid. Of zonder dat deze om de haverklap een terugroepactie moet hebben.
Voor alle anonieme fanboys die anders beweren of zeggen dat het alleen maar haters zijn, dat zijn gewoon feiten, kan je allemaal zelf verifieren.
Maarten heeft op 12 augustus 2023 geschreven:
Dude. Er was slechts 1 terugroepactie en dat was voor een kabeltje in mijn achterklep die mogelijk zou kunnen zorgen voor een niet werkende videoverbinding. Als jij doelt op software updates, daar heb ik er al 30 van gehad. Gratis en automatisch.
Daarbij, als jij vocht in de achterlampen als betrouwbaarheid issue klassificeert dan snap ik je punt.
Voor mij valt dat onder bouwkwaliteit, is ook iets wat Tesla onder garantie voor je deur komt repareren.
Ik vind persoonlijk betrouwbaarheid meer, is de auto veilig? Laat ie me staan langs de snelweg? Werken de essentiële systemen voor veiligheid goed? Ga ik duur onderhoud krijgen. Enz. Maargoed, iedereen heeft daar een eigen mening over.
Ik heb na 4 jaar alleen nog de banden en ruitenwisser vloeistof vervangen.
Geen beurt, geen olie, niets.
Kwam deze week probleemloos door zijn eerste APK. In mijn ogen, heel betrouwbaar.
Maarten heeft op 15 augustus 2023 geschreven:
Haha.. zo zuur..
Speciaal voor jou dan, het bewijs dat ik WEET waar ik over schrijf omdat ik zo’n apparaat bezit.
(nu inmiddels met andere velgen, betere break pads voor betere performance dan de standaard)
https://imgur.com/gallery/tmqzIho
Heb jij eigenlijk ooit in een EV gezeten annoniempje? is het een 120 PK golfje voor jou?
@maarten heeft op 13 augustus 2023 geschreven:
Heeft jouw trapauto ruitenwisservloeistof? Iedereen hier weet dat jij als 14 jarige nog niet in een echte auto mag rijden en dat je er daarom zoveel praatjes over hebt.
@maarten heeft op 11 augustus 2023 geschreven:
Het zou ook fijn zijn als die auto niet spontaan uit elkaar valt, zoals bij Tesla helaas te vaak voorkomt.
Maarten heeft op 12 augustus 2023 geschreven:
Bron?
Ervaring?
Of geblaat?
Voor maarten heeft op 14 augustus 2023 geschreven:
Google eens op parts falling off tesla en je krijgt ontelbare hits naar allerlei erkende media. Er zijn talloze voorbeelden en bronnen maar die weet jij niet te vinden waar je uit de krochten van het web altijd wel de meest obscure alternatieve werkelijkheid weet te vinden. Dat zegt genoeg over je oogkleppen.
@maarten heeft op 15 augustus 2023 geschreven:
Pff zo… veeel… tekst… om… op… internet…. je…. gelijk…. te….. halen….
G.E.T. a L.I.F.E.
Maarten heeft op 15 augustus 2023 geschreven:
Kijk, dat is jouw niveau…. Precies dit.
Want denken dat iets dan waar is, is facebook niveau.
Gewoon even voor de fun;
Google eens naar:
parts falling off bmw
parts falling off Mercedes
parts falling off golf vw
Allemaal “ontelbare” hits naar allerlei erkende media.
Maar ik ben nog niet klaar;
Denk je dat een artikel schrijven over een Dacia met een terugroepactie evenveel clicks oplevert als een terugroepactie van Tesla?
Nee.
Voorbeeldje hier, Op topgear krijgt een (N=1 ! ) model Y aan de andere kant van de wereld een artikel omdat zijn stuur loszit. Dat was incidenteel en geen structureel probleem, toch een artikel eraan geweid want clicks en het gaat over het Merk waar iedereen over wil lezen (vrienden en vijanden) terwijl er zat echte problemen zijn met het stuur bij de “saaie” fabrikanten die zelfde resulteerden in massale terugroepacties.
Denk je dat daar over geschreven wordt? Nee want het is zo saai als wat..
Media is zo krom als een hoepel en jullie slikken alles als zoete koek..
Geloof je me niet: Google hier maar eens naar pannekoek :
Jeep Recalls Grand Cherokees That Could Lose Steering Control
Ford Recall Gives a Whole New Meaning to Loose Steering
First Tesla, now Nissan recalls over 1,000 Ariya EVs with risk of steering wheels falling off
Recall 21V031: Steering Spindle – 2021 BMW X5, X6 & X7
Mercedes Recalls GLE and GLS Due to Potential Loss of Steering Control
Volvo “Engine may loose drive and power steering assistance.” Recall – V70 S80 XC60 XC70
Mazda Recalls CX-9 SUVs to Prevent Loss of Steering
12,000 Rivian R1S, R1T Recalled over Badly Tightened Fastener That Could Affect Steering