Vermaak, precies wat we nodig hebben. En precies op tijd. Zeepkist is de debuuttitel van Nederlandse gameontwikkelaar Steelpan Interactive, wat ons betreft de enige juiste naam voor een gamestudio met een game als deze. De ontwikkelaar omschrijft het spel als een ‘physics-based racer’, wat er in het kort op neerkomt dat er voorwerpen op komische wijze als lappenpoppen door de lucht geslingerd gaan worden. Op het eerste oog lijkt het misschien de zoveelste Mario Kart-kloon, maar dat is het zeker niet.

Om te beginnen: kun je in Mario Kart met een Patatje Speciaal, een doos stroopwafels of Pakjesboot 5 racen? We bedoelen maar. Bovendien zijn dit geen karts, maar zeepkisten. Je begint dus boven aan een helling en hebt verder geen motor in de auto. De manier waarop de voertuigen zich gedragen, is daarbij wezenlijk anders en veel meer onderhevig aan de natuurwetten. En een leuke toevoeging: in de level-editor kun je zelf racebanen maken.

‘De kernelementen van Zeepkist stammen allemaal uit de dingen die ik persoonlijk mis tegenwoordig. Het heeft split-screen omdat ik ervan hou om spellen te spelen met mijn vrienden in het echt, een level-editor omdat die zeldzaam zijn en een Nederlands tintje omdat je dat ook nooit ziet. “Meer van dit, alsjeblieft”, is wat Zeepkist eigenlijk zegt’, aldus Yannic Geurts, de ontwikkelaar van het spel.

Kun je Zeepkist online spelen?

Dat helaas voorlopig niet. Yannic runt Steelpan in zijn eentje en een online game ontwikkelen is een bewerkelijk proces. Voor nu is het single-player en split-screen. Er zijn voorlopig nog geen plannen voor de PlayStation, Xbox of Switch. Maar goed, je weet nooit waar het schip strandt. Misschien ben je wel getuige van de geboorte van het volgende Davilex Games, en is dit het spel waar de jeugd over tien jaar nostalgisch op terugkijkt. De game verschijnt op 28 januari als ‘early access’ op Steam voor een tientje.

Trailer van Zeepkist

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)