Een van de zeldzaamste Aston Martins staat te koop

De DBR1 met een rijke racegeschiedenis gaat geveild worden. Dit is waarom hij geweldig is

zeldzaamste Aston Martins
zeldzaamste Aston Martins
zeldzaamste Aston Martins
zeldzaamste Aston Martins
zeldzaamste Aston Martins
zeldzaamste Aston Martins
zeldzaamste Aston Martins
zeldzaamste Aston Martins
zeldzaamste Aston Martins
zeldzaamste Aston Martins

Je raadt het waarschijnlijk al: ongelooflijk zeldzaam, onmogelijk mooi en krankzinnig duur. Ja, als je iets wil dat goedkoop en niet zeldzaam is, koop je maar een Porsche 911. Deze Aston Martin voldoet ruim aan alle bovenstaande criteria. Hij wordt zelfs ‘de meest belangrijke Aston Martin die ooit gemaakt is’ genoemd door RM Sotheby.

Zeggen die dat niet alleen om hem te verkopen?

Dat is waar, maar deze keer zijn we het met ze eens. Aangezien de concurrentie voor de titel ‘belangrijkste Aston Martin’ nogal groot is, wil dat nogal wat zeggen. Is de DBR1 net zo mooi als de DB4GT of zo iconisch als de DB5? Waarschijnlijk niet, maar beoordeel een auto aan de hand van wat hij gedaan heeft in plaats van wat hij is. Dan zul je zien wat de mensen bij veilinghuis RM Sotheby bedoelen.

Wat heeft de Aston Martin DBR1 dan gedaan?

De DBR1 is de Aston-equivalent van de Ferrari 250 GTO of de Mercedes-Benz 300 SLR – gemaakt om te racen, gemaakt om te winnen en gemaakt om een naam op te bouwen voor de mensen die de auto creëerde. En winnen deed hij – de vijf DBR1’s die Aston maakte, wonnen op Le Mans, Goodwood, de Nürburgring en Spa-Francorchamps. Daarbij won hij het World Sportscar Championship in 1959. Met een lichtgewicht onderstel, 304 pk, een 3,0-liter zes-in-lijn en een moderne versnellingsbak en remmen, was het een van de meest geavanceerde auto’s op het circuit.

Dit is de eerste DBR1 die ooit gebouwd is. Een aantal bekende mensen, zoals Caroll Shelby, Jack Brabham en Stirling Moss hebben achter het stuur van deze auto gezeten. De overwinningen op Le Mans en de Nürburgring maakten dit exemplaar zo waardevol. Door deze racehistorie wordt er verwacht dat deze DBR1 rond de 17,5 miljoen euro zal opbrengen. Een geschiedenisboek is een stuk goedkoper..

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken