Noem een muscle car (of pony car) met vierwielaandrijving. Lastig, hè? Oké, wat dacht je van de Dodge Challenger GT? Of dat lijpe monster dan Ken Block? Logisch ook: muscle cars moeten voor relatief weinig geld veel vermogen bieden. En vierwielaandrijving kost geld.

Ik voel een maar aankomen

Dat weerhield het Britse Ferguson Research er niet van een vierwielaandrijvingssysteem te ontwikkelen voor de Mustang. Ford gaf de opdracht voor tenminste twee prototypes in 1964. De sneeuwetende Mustang bleek uiteindelijk te duur en het project kwam tot een einde. Ferguson Research verwerkte de techniek later in de Jensen Interceptor.

Je zei twee…

Stiekem is Ferguson iets langer doorgegaan met het project. Want in totaal zijn er vier exemplaren met de experimentele aandrijflijn bekend. Eentje stond blijkbaar 27 jaar te verpieteren in een Nederlands schuurtje. Na bijna drie decennia kwam de eigenaar erachter toch niet veel tijd te hebben om dat ding op te knappen. En nu staat hij te koop.

Nog meer goed nieuws?

Bovendien bouwde Ford slechts 379 cabrio’s uit dat jaar met een ‘351 V8’ en automaat. Helaas ontbreken de motor, versnellingsbak en voorwielaandrijving. Of eigenlijk alles wat de auto zo bijzonder maakt. Probeer maar eens onderdelen te vinden. Of een blok met matching numbers. Aan de andere kant: je hebt alle tijd terwijl je de rest van de Mustang opknapt. En anders verkoop je hem over 27 jaar weer wegens tijdgebrek. Overigens is de auto volgens RDW groen en staat hij sinds 2014 op naam.

Wat kost dat?

De waarde is heel lastig te bepalen, simpelweg omdat er maar vier bestaan. Wat een gek ervoor geeft dus. Zes jaar geleden ging een exemplaar in uitstekende conditie de veiling in. Toen werd de waarde zo’n 60.000 euro geschat. In de afgelopen jaren stegen de prijzen van klassiekers enorm. Dus wat dit roestige stuk geschiedenis waard is… wie zal het zeggen. (Mirror).

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear