Een auto polijsten is niet net als een pannenkoek; de eerste mag niet mislukken. Maar als je zelf je auto wilt polijsten, dan moet er toch echt één de eerste zijn. En om nou een schrootauto te kopen om te oefenen, is ook weer zoiets. Op het internet gaan de grootste horrorverhalen over slecht gepolijste auto’s, hologrammen, swirls en dure reparaties. Vooral de professionals adviseren je graag om het door een pro te laten doen (die zul je zo wel zien in de reacties op Facebook). Is het dan echt zo dom om je auto zelf te willen polijsten? Hoe groot zijn de risico’s?
In angst leven is ook niet alles, dus we hakten de knoop door en besloten het gewoon eens te doen. Voor de wetenschap, en voor de lezers die al heel lang met het idee spelen om zelf aan de slag te gaan met een polijstmachine. We kunnen alvast verklappen: je auto zelf polijsten is heel goed te doen en zonder echt risico, als je maar de tijd neemt. In dit artikel lees je wat je moet doen als je voor het eerst je auto polijst.
De juiste spullen uitkiezen bleek nog een hele opgave. We besloten Carclean.com te benaderen met wat vragen. Zij hielpen ons op weg met het uitkiezen van de spullen die je nodig hebt als je voor het eerst gaat polijsten. Ook kregen we de uitnodiging om langs te komen voor een korte demonstratie, om te laten zien dat het zo lastig allemaal niet is als je je gezonde verstand maar gebruikt. En inderdaad: hoewel het fijn was dat er iemand over de schouder meekeek, viel het allemaal reuze mee.
Lees eerst: Dit heb je nodig als je gaat polijsten
Aan de hand van de demonstratie stelden we het onderstaande artikel samen. Overigens zeggen we niet dat je aan het einde van dit artikel net zo goed kunt polijsten en detailen als een ervaren professional. Het doel is om een goed resultaat te behalen en daarbij alle onnodige risico’s uit te sluiten. Bovendien snap je waarom een goede poetsbeurt flink geld kost en dat een prijs van 150 euro eigenlijk onmogelijk is als je kijkt naar het aantal uren.
De auto wassen en voorbereiden
We gaan er even van uit dat je het artikel over de benodigdheden hebt gelezen en alles in huis hebt. De eerste stap is de auto grondig wassen. Aangezien je de auto toch gaat polijsten en een klein krasje meer of minder niet uitmaakt, zou je dit in een wasstraat kunnen doen, maar het beste is om de auto met de hand te wassen. Hiervoor gebruik je een tuinslang of een hogedrukspuit en een washandschoen met twee emmers (eentje met autoshampoo, en eentje om de washandschoen uit te spoelen), het liefst met een rooster (of grit guard) onderin. Daarna moet je de auto goed droogmaken met een speciale droogdoek. Maak de auto droog in een rechte beweging en ga niet draaien met de droogdoek. Zoek daarna een mooie schaduwplek, of een plek binnen, om de auto te polijsten. In ieder geval niet in de volle zon.
Kleien
Met kleien haal je het laatste vuil van de auto. Dit is vervuiling die echt op de lak zit. Hiervoor gebruik je speciale schoonmaakklei en detailspray of klei-glijmiddel (klinkt inderdaad bijzonder goor). De klei beweeg je heen en weer op de lak die je met de spray hebt natgemaakt. Werk nooit op een droge lak. Zorg ervoor dat de klei niet té vies wordt, kneed het stukje vaak om. Vieze klei is leuk voor de foto, maar minder goed voor het resultaat. Daarnaast is klei net als de heup van je oma; als het op de grond valt, kun je het maar beter vervangen. Dit geldt trouwens ook voor microvezeldoeken, schoonmaakhandschoenen en pads: nooit dingen van de grond rapen en meteen opnieuw gebruiken.
Je voelt het vanzelf wanneer de lak schoon genoeg is. De (vaak witte) klei zal dan heel soepel over de lak glijden en niet viezer meer worden. Je kunt ook een boterhamzakje om je vinger doen en voelen – als je dan soepel over de lak glijdt, is het goed. Zo’n zakje versterkt de weerstand van vuil. Oh, en ga vooral niet pulken met je nagel op hardnekkige stukjes – dan ga je sowieso krassen maken. Als het echt niet lukt, zoek dan een geschikt middeltje om het te verwijderen.
Afplakken
Dit is ook een mooi moment om afplaktape aan te brengen op plaatsen die je niet wilt polijsten, bijvoorbeeld raamrubbers of deurgrepen. Je ziet soms mensen een stuk tape over het midden van de auto aanbrengen om een mooie ‘voor en na’-foto te maken. Doe dit vooral niet, want je moet daarna het stuk onder het tape ook doen, maar je overlapt altijd. Zo doe je het eerste stuk twee keer en krijg je alsnog verschil in de lak.
Pads en polijstmiddel kiezen
En dan begint het gevreesde moment. Een veelgemaakte fout is dat mensen direct naar het grofste polijstmiddel of cutting compound grijpen. Dit is niet altijd nodig. Begin vooral eerst met het lichtste cutting-middel met de lichte pad om te kijken wat het resultaat is. Als je wilt oefenen, begin dan bijvoorbeeld eerst even met de laatste stap, de finishing compound. Dit zal weinig doen, maar dan heb je alvast een idee bij hoe de machine werkt.
Een excentrische polijstmachine (gebruik als beginner geen roterende!) maakt best wat geluid op de lak. Schrik daar niet van, en overweeg oordoppen in te doen. Pak dus eerst de lichtste van de cutting compounds die je hebt, met de minst grove cutting pad. Blijven er te veel krassen zitten, dan kun je een stap zwaarder gaan. Voor deze stap gebruik je dus de cutting compound en de cutting pad. Let erop dat je niet de finishing pad pakt voor deze compound.
Zorg ervoor dat de juiste pad goed gecentreerd op de machine zit, en breng vijf of zes dotjes polijstmiddel ter grootte van erwten aan op de pad. Het hoeft echt niet veel te zijn. Stempel met de polijstmachine het middel op de lak en smeer het een beetje uit zonder dat de machine aan staat. Laat de machine dan heel rustig draaien om het middel te verspreiden. Creëer een oppervlakte van ongeveer 40 bij 40 centimeter.
Nu echt zelf je auto polijsten
Nu begin het echte werk. Zorg dat de pad recht op het lakwerk staat en beweeg langzaam in een rechte lijn en weer naar beneden, en zorg voor ongeveer 50 procent overlap. Zigzag over de lak, en verander daarna van richting, dus van links naar rechts. Maak ongeveer twee banen van elke richting, dus in totaal vier. Aan de baan die je achterlaat, kun je zien of je het goed doet. Is de baan dunner dan de pad, dan ga je scheef.
Als je een hendel bovenop of aan de zijkant hebt zitten, is de kans dat je scheef gaat groter. Begin dus vooral zonder de hendel. Hoe snel moet je met de polijstmachine bewegen? Dat zie je aan de cirkels die je achterlaat. Deze moeten ongeveer een halve centimeter uit elkaar zitten. Te langzaam bestaat overigens niet. Een plek die extra aandacht verdient, kun je best nog wat langzamer doen.
Als je lak eruit begint te zien als het bureau uit Scarface, dan ben je te lang doorgegaan of heb je te weinig middel gebruikt. De lak moet een beetje vettig blijven en het polijstmiddel moet niet gaan poederen. Na vier banen moet je de plek afnemen met een microvezeldoek. Inspecteer of je tevreden bent met het resultaat. Zitten er nog krassen, dan kun je de plek prima nog een keer doen, of een iets grover middel gebruiken.
Ga echter niet te ver. Niet elke kras is goed te verwijderen en als je te grof of te vaak polijst, maak je je lak erg dun. Laat de echt hardnekkige krassen de eerste keer zitten, ze knappen ongetwijfeld al een heel stuk op. Je kunt altijd nog een keer op een later moment overwegen om de krassen goed aan te pakken, als je meer ervaring hebt. Speel het op veilig.
Met een zaklampje kun je goed zien waar er nog krassen zitten. Je kunt prima één plek lokaal met wat grover middel doen, en de rest van de lak met minder grof middel. Breng het polijstmiddel telkens op dezelfde plek aan op de pad. Het middel trekt altijd een beetje in de pad, en op de plek waar je het al hebt aangebracht, zal het minder intrekken.
Ook zeer belangrijk: hou de pad schoon. Begint hij te verkleuren en grauw te worden, was hem dan met afwasmiddel of met speciale pad-reiniger. Een vieze pad zal minder goed zijn werk doen en uiteindelijk gaan scheuren door het gewicht. Je kunt hem beter te vaak dan te weinig wassen.
Randen verdienen wat extra aandacht. Ga nooit met de polijstmachine schuin op een rand staan. Ga ook niet op het scherpste punt van een bouwlijn in het plaatwerk staan. Bij de motorkap is het bijvoorbeeld handig om aan de hendel binnen te trekken, zodat hij iets omhoog komt. Zo heb je geen overlap met het carrosseriedeel ernaast.
Finishing compound
Als je de auto hebt gepolijst met de cutting compound, kun je als laatste stap van het polijsten de finishing compound gebruiken. Dit polijstmiddel is heel fijn en gebruik je met de fijnste pad. Deze stap kun je iets sneller doen en bij een groter oppervlak. De techniek is verder hetzelfde als de vorige stap.
Waxen na zelf je auto polijsten
Tot slot kun je de auto in de wax zetten. Dit kan met de hand, maar ach, die machine heb je toch liggen. Belangrijk is dat je ook hier heel weinig wax gebruikt. De wax kun je één keer aanbrengen en even tien minuten laten intrekken. Pak daarna de beste microvezeldoek die je hebt (en zorg dat hij helemaal schoon is) en wrijf de wax van de lak. Dit moet heel gemakkelijk gaan en je mag geen druk zetten. Gaat het lastig, dan heb je te veel wax gebruikt.
Uiteraard zijn er een hoop andere coatings, zoals een glascoating. Het risico dat je dit verprutst, is veel groter dan bij wax. Zeker als je nog in de beginfase zit, probeer het dan eerst een paar keer met verschillende soorten wax. Als je het polijsten volledig onder de knie hebt, ga dan op ontdekkingstocht naar de volgende stappen.
Foto’s: Shotsmate
De Schepper heeft op 17 september 2020 geschreven:
Een goede beurt heeft toch al een tijd nodig van een dag of 2 naargelang de vervuiling maar de fabeltjes van op een uur of 3 een auto te doen is uit de lucht gegrepen. En dan heeft U het over een gewone lak geen vernis lak die is nog gevoeliger.
Rick heeft op 15 september 2020 geschreven:
Bedankt voor de leuke en informatieve instructie!