Ergens in het najaar van 2024 moeten meer horen over de gepersonaliseerde kentekenplaten. Nu wordt er nog onderzoek gedaan over wat de vanity plates gaan kosten, opleveren en hoe de kentekens dan aan personen en auto’s worden gekoppeld. Voorlopig kun je dus nog niet je eigen naam of een geinige woordspeling maken met je kenteken. Wat je in Nederland wel mag doen, is een zelfgemaakt kenteken voeren.

Het RDW onderscheidt zes verschillende kentekens die op auto’s kunnen zitten. De meeste ken je wel: de normale gele plaat, de groene handelaarsplaat, het blauwe kenteken van een taxi, het kortere Amerikaanse plaatje en het donkerblauwe kenteken voor oldtimers. Maar je auto kan ook een wit Nederlands kenteken hebben. Hiervoor zijn drie verschillende mogelijke oorzaken.

Het witte Nederlandse kenteken

De eerste mogelijkheid is wanneer je je auto gaat uitvoeren. De exportkentekenplaat is er zo een zoals je ziet op deze Fiat 500 hierboven. Deze plaat kun je laten maken bij een erkend fabrikant, maar mag je ook zelf in elkaar knutselen. Daar staat tegenover dat het kenteken bij elk soort weer leesbaar blijft. Vind je hem cool voor op jouw witte Corsa? Het kenteken is maar veertien dagen geldig, zolang de APK geldig is uiteraard.

Je kunt ook een auto importeren om vervolgens weer uit te voeren. Voor die auto’s kun je een transito- of doorvoerkentekenplaat gebruiken. Deze plaat is voor auto’s die de weg op gaan (en dus een kenteken nodig hebben) maar nog geen eigen Nederlands kenteken hebben. Ook deze kentekenplaat is 14 dagen geldig na afgifte van de witte plaat.

Het eendagskenteken mag je ook zelf knutselen

Dan is er nog één zelfgemaakt kenteken dat je in Nederland mag gebruiken voor speciale gelegenheden. Het eendagskenteken is voor het moment voordat de auto gekeurd is. Wil je met die auto naar het RDW rijden, dan heb je het eendagskenteken nodig. Dit kenteken kun je alleen online aanvragen als je een afspraak hebt staan bij het RDW. Dit kenteken mag je ook zelf knutselen, bijvoorbeeld van karton. Wederom geldt de eis: de plaat moet leesbaar zijn bij slecht weer.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)