In het kader van ‘liever een keer te vaak waarschuwen, dan eenmaal te weinig’, hebben we vandaag een interessante voor je. Het gaat namelijk om de zeroemissiezones die je wel/niet mag inrijden met bepaalde type auto’s. Er is soms wat onduidelijkheid over, dus leggen we je in dit artikel uit wat er gaat gebeuren. Het belangrijkste om te te weten is dat er vanaf vandaag ook daadwerkelijk boetes uitgeschreven worden als je met een verkeerd voertuig door deze zone heenrijdt.

Het is belangrijk om te weten dat het gaat om emissiezones voor bedrijfsauto’s. Voor de personenauto verandert er (nog) niets. Daarbij is er iets vreemds aan de hand: je mag namelijk niet meer met een modern busje de stad in, maar nog wel met een oude. Met modern bedoelen we: een bus met verbrandingsmotor die na 1 januari 2025 is geregistreerd. Gezien de BPM die vanaf dat moment geldt, kunnen ervan uit gaan dat niemand meer een benzine- of dieselbedrijfswagen heeft gekocht dit jaar.

Overgangsregeling

Het is de bedoeling dat ondernemers emissievrije bedrijfsauto’s gaan rijden in binnensteden, dus elektrisch of op waterstof. Voor de oude busjes geldt een overgangsregeling. Zo kunnen ondernemers nog wel met een oude dieselbus de binnensteden in, als ze een bestelling hebben staan voor een schonere bedrijfswagen. Ook kun je een uitzondering krijg als je minder dan twaalf dagen per jaar de stad in moet rijden. Lees hier waar je nog meer op moet letten.

Lees ook: Ondernemers toch niet op de fiets: dieselbusjes mogen langer de binnenstad in

De regel is er als sinds 1 januari 2025. De eerste zes maanden is er een gedoogbeleid gevoerd. Op deze wijze kon de gemeente in kwestie de mensen waarschuwen voor de gedane overtreding, zonder meteen een boete uit te hoeven schrijven. Zie het als een soort overgangsperiode. Het kabinet wilde een overgangsperiode van een jaar, maar de gemeentes in kwestie willen de boetes nu al uitdelen om zo luchtvervuiling tegen te gaan.

Het gaat dus om bedrijfsagens met een verbrandingsmotor. Nu valt er op zich wel iets te zeggen voor de zones. Auto’s met verbrandingsmotor zijn enorm inefficiënt bij snelheden van 0-50 km/u. Het verbruik is dus erg hoog en de uitstoot dus ook. Daarbij blijft die uitstoot in een stad langer hangen en zijn er meer mensen die er hinder aan ondervinden. Juist in een dichtbevolkte binnenstad valt er met een elektrische bus relatief veel winst te behalen.

Deze gemeentes hebben zeroemissiezones:

Er zijn een groot aantal gemeentes met zeroemissiezones, aldus de Rijksoverheid. Via TLN kun je uitzoeken of je met jou bedrijfsauto de betreffende zone in kunt rijden.

  • Amersfoort
  • Amsterdam
  • Assen
  • Delft
  • Den Haag
  • Eindhoven
  • Enschede
  • Gouda
  • Groningen
  • Haarlem
  • Den Bosch
  • Leiden
  • Maastricht
  • Nijmegen
  • Rotterdam
  • Tilburg
  • Utrecht
  • Zwolle

In deze gemeentes komen er nog een zeroemissiezones:

  • Almere (1-1-2028)
  • Alphen aan de Rijn (1-1-2027)
  • Apeldoorn (1-1-2030)
  • Arnhem (1-6-2026)
  • Breda (1-1-2029)
  • Deventer (1-1-2028)
  • Dordrecht (1-1-2026)
  • Ede (1-1-2030)
  • Schiphol (1-1-2026)
  • Venlo (1-1-2027)
  • Zaanstad (1-1-2030)

6 reacties op “In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt”

    • Ah.

      Je kunt dit controleren via de RDW-kentekencheck: Daar staat of het voertuig onder de categorie N1, N2 of N3 valt (bedrijfsvoertuigen).

  1. Zij kunnen zich officieel ecofascistische steden noemen waarbij je een boete betaalt voor een probleem dat niet bestaat. Wees er maar trots op.

  2. Ik ben in het bezit van een Landrover Freelander 2 diesel met een zgn grijs kenteken en deze is zeer vervuilend heb ik begrepen.???
    Nu heb ik ook een Landrover Freelander 2 diesel alleen is dat een zgn geel kenteken en deze is niet vervuilend heb ik begrepen???
    Dit zijn dezelfde auto’s met exact dezelfde motoren.
    nu zou ik de logica wel eens willen weten van de maatregelen???

    • Daar is Ronnie weer. Heb je al een tijdje in een afgesloten ruimte met een draaiende motor gestaan? Dat deed namelijk niks schadelijks volgens jou.

Laat een antwoord achter aan Zeurhenk Reactie annuleren

(verplicht)