Dat de autoindustrie aan het downsizen is met motoren, is algemeen bekend. V12’s verdwijnen ten faveure van V8’s en V8-motoren moeten wijken voor zescilinders. Of viercilinders in het geval van de Mercedes-AMG C63. Zelfs de Dodge Charger moet eraan geloven. Waar de V8 voor lange tijd de enige reden was om ‘m te kopen, kun je de nieuwe niet eens met een V8 krijgen. Het is een zes-in-lijn en anders is het meteen geheel elektrisch.

Nu is dat niet raar, want ook in de VS worden de emissie-eisen strenger uiteindelijk zal men de verbrandingsmotor uitfaseren. Wat heel erg bijzonder is, is dat fabrikanten ook in de aftermarket-industrie de V8-motor laten voor wat het is. Dat blijkt we uit de presentatie van de ‘Hurricrate’-motoren. Dat zijn de Hurricane-motoren, maar dan voor aftermarket-toepassingen, de zogenaamde ‘crate-engines’

zes-in-lijn

Vrij vertaald staat dat voor motor in een krat. Heel erg handig als je een paar issues hebt aan je eigen motor en meteen alles maar wil vernieuwen. Nog handiger is het als je tuningplannen hebt. Waarom 20 mille steken om de huidige motor te tunen, terwijl je een betrouwbare sterkere motor kunt kopen? Daarom zien we dit fenomeen vaak bij restomods, hotrods en andere tuningsprojecten.

Zes-in-lijn vervangt de V8, maar wat kost dat?

Maar de crate-engines gaan dus ook met hun tijd mee, want de zescilinder-lijnmotoren zijn aan het gamma toegevoegd. In eerste instantie lanceert Mopar twee blokken. Het begint met de ‘Cat 1’. Deze is goed voor 420 pk en kost je 7.995 dollar. Er is ook een zogenaamde ‘Cat 3’. Deze kan 550 pk leveren en kost 11.750 dollar.

Vervolgens is er keuze tussen een Short-Block of Long Block. De prijzen gelden voor de Short Blok, de Long Blocks zijn wat duurder, maar hebben wel meer onderdelen aan boord. Het is net wat het uitgangspunt is. Als basis is de Short Block prima, maar wil je een kant en klare motor, ga voor de een Long Block. Dan kost de Cat 1 10.495 dollar en de Cat 3 13.745 dollar.

zes-in-lijn

De oplettende lezer zal zijn opgevallen dat dit de vermogens zijn van de Dodge Charger op benzine. Dat klopt ook. Er komen binnenkort meer varianten bij met aanzienlijk meer vermogen, tot wel 1.000 pk. Overigens kun je bij Mopar Direct nog altijd direct voor een V8, mocht je dat willen. Dan zijn er mogelijkheden tot 1.500 pk.

Reacties

  • Murat heeft op 12 augustus 2024 geschreven:

    Op de foto is het een 2 deurs Dodge Challenger terwijl er gepraat wordt over de 4 deurs Dodge Charger.
    Gaat het nou over motorgamma van de Dodge Challenger of over de Charger?

    Reageer
  • Hans heeft op 11 augustus 2024 geschreven:

    Wat dacht je van 2 elektromotoren van 300 kW? Veel duurzamer, onderhoudsarmer en milieuvriendelijker

    • Erik B heeft op 12 augustus 2024 geschreven:

      Tuurlijk, en waar laat je dan de accu’s in je “projectje”?

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)