Opeens was hij verdwenen. De BMW Z4 is zachtjes in zijn slaap overleden. Vorige week rolde het laatste exemplaar in de kleur Valencia Orange van de band. Daarmee is de allerlaatste roadster met zes-in-lijn-motor uit productie. Er is nog wel een voorraadje, maar je moet snel zijn.
En wat als je te laat bent? Je kunt nu nog een handjevol V6-jes kopen, bijvoorbeeld de Mercedes-AMG SLC 43 of de Nissan 370Z Roadster, en anders moet je toch écht kiezen voor een viercilinder. Een dakloze tweezitter met zes-in-lijn kun je in ieder geval vergeten. Althans, op dit moment – er is niet gezegd dat de opvolger van de Z4 geen zes-in-lijn krijgt. Maar we vrezen er een beetje voor…
Welke geweldige zes-in-lijn-roadsters gingen de BMW Z4 voor naar de eeuwige jachtvelden?
Triumph TR6 (1968)
Van de TR6 wist Triumph maar liefst 86.249 exemplaren te slijten. Stuk voor stuk pittig onbetrouwbaar, zoals je dat mag verwachten van een Britse roadster.
Austin-Healey 3000 (1959)
Dit oude beestje zie je nog regelmatig rijden bij klassieke rally’s en dergelijke bijeenkomsten. De naam dankt de Austin-Healey 3000 aan de motorinhoud. Je raadt het: 2912 cc. Huh, wat?
TVR Tuscan Convertible (2005)
Niet alle TVR’s hebben een moordlustige V8 aan boord. Een aantal heeft een straight six onder de motorkap. Maak je geen zorgen, ook in dit geval ben je je leven niet zeker. De 4,0-liter gooit zo’n 360 pk lukraak naar de achterwielen. Zonder ESP, ABS of andere onzin.
Jaguar E-type (1961)
De eerste generatie E-type kreeg een 3,8-liter zes-in-lijn mee. De eerste 500 zijn direct ook de meest waardevolle exemplaren, aangezien deze nog een vlakke vloer hadden. Daarna kwam een versie met meer beenruimte. Kost je nu sowieso meer dan twee ton. En de V12? Die kwam pas in 1971.
Reacties