Niets bevestigt meer dat je het gemaakt hebt in het leven dan een twaalfcilinder. Of het bevestigt dat je je prioriteiten héél slecht op orde hebt. Het kan twee kanten op. Hieronder zie je een lijstje van luxeauto’s die ooit onderaan de prijslijsten stonden (ze gaan meestal van laag naar hoog) als de ultieme topuitvoering.
En hoewel ze vroeger uitsluitend aan mensen met een oprit verkocht werden, zijn ze nu ook voor de normale sterveling bereikbaar. De aanschaf dan. Over onderhoud en benzinekosten gaan we niets zeggen, maar je kunt zelf wel een kleine invulling maken. Check hieronder de auto’s met een V12-motor voor een schappelijke prijs.
BMW 750i E38 (5.000 euro)
We trappen af met de BMW 750i E38. Je kunt zeggen over zijn uiterlijk wat je wilt, maar met deze 750i heb je wel een heuse V12-motor. De 5,4-liter produceerde nieuw 326 pk en 490 Nm koppel. Twee jaar geleden stond het exemplaar hierboven nog te koop met nog maar 14.000 kilometer op de teller.
Jaguar XJ 5.3 (6.000 euro)
Vroeg of laat kom je in dit soort lijstjes eigenlijk altijd uit bij Jaguar. Deze XJ stamt uit 1979 en er werden er 132.952 (inclusief de zescilinder versie) van verkocht in dertien jaar tijd. Nu weet je ook waarom hij zo goedkoop is. Aan het einde van 1996 stopte Jaguar met het bouwen van V12-motoren.
Mercedes S600 (6.000 euro)
Uiteraard vind je in dit lijstje ook onze vrienden uit Stuttgart. Het zal wat tijd kosten om een goede versie van de S600 te vinden, maar dan heb je ook wat. Nu maar hopen dat je er vaker in rijdt dan dat ie bij de garage staat. Net als alle andere auto’s in deze lijst vragen we je dan ook om uiterst voorzichtig met hem om te gaan.
BMW 760i E65 (7.000 euro)
Met stipt de meest controversiële 7-serie die BMW bouwde dankzij zijn looks en onhandelbare iDrive-computer. De 6,0-liter twaalfcilinder in V-vorm was toen hij uitkwam een behoorlijke investering voor de gelukkige koper. Tegenwoordig kun je er eentje oppikken voor zo’n 7.000 euro. Het is wel afhankelijk van hoe stevig je in je schoenen staat.
Mercedes CL600 (8.000 euro)
Ook het broertje van de S600 die we zojuist behandelde, is een goedkope V12. De binnenkant van de CL600 was een combinatie van innovatie en een nostalgische blik. Zo zat er een televisietje in (die het nu waarschijnlijk niet meer doet). Ook vind je er genoeg hout om op te kloppen als je zegt dat jouw V12 het nog niet begeven heeft.
Volkswagen Phaeton W12 (10.000 euro)
Oké, vooruit, dit is geen V12, maar een W12. Toch vinden wij dat hij best mag meedingen in dit lijstje. In 2013 kwam ie op de markt, waarbij je kon kiezen tussen een V6-motor met 280 pk, een V8 met 335 pk of deze W12 met 450 pk. De 6,0-liter voltooide toen een 0 naar 100 km/u-sprintje in 6,1 seconden en ging door tot 260 km/u. Dat zal je nu hoogstwaarschijnlijk niet meer lukken.
Audi A8 W12 (10.000 euro)
Nee, deze ligt inderdaad ook niet in V-vorm. De meeste exemplaren die je nu kunt kopen hebben dankzij hun hoge kilometerstand eenzelfde prijskaartje als een nieuwe Dacia Sandero. Dat is natuurlijk belachelijk voor een vierwielaangedreven twaalfcilinder limousine. Met een beetje geluk geeft hij niet de brui en werkt hij nog even met je mee.
Reacties