Elektropower stelt zelfs de meest onervaren autobouwers in staat de meest duizelingwekkende prestaties neer te zetten. Toch lijkt het concept ‘elektrische hypercar’ nog niet helemaal te landen. Of misschien moeten we minder ongeduldig zijn. Dit zijn zeven elektrische hypercars die we liever vandaag dan morgen zien.

Tesla Roadster

De nieuwe Tesla Roadster kwam onverwachts binnenvallen. Iedereen schrok een beetje. Met name van de specificaties, want de Roadster is SNEL. Naar verluidt zal de auto een topsnelheid van 402 km/u hebben. 0-100 km/u doet hij in 2,1 seconden en de kwartmijl (of 400 meter) wordt geklaard in 8,8 seconden. Veel sneller dan we hebben gezien van de voor de hand liggende autobouwers op datzelfde niveau (Bugatti, Koenigsegg, etc.). Hij accelereert zelfs sneller dan de Chiron. En dat voor een prijs van zo’n 215.000 euro. Of gaat Tesla toch eerder failliet?

Ariel P40

Vorig jaar liet Ariel weten plannen te hebben voor een vol-elektrische hypercar met de naam P40. Ja, Ariel, de bouwer van de Atom en Nomad, heeft grote plannen om de enge wereld van elektrische hypercars te betreden. De specificaties liegen er niet om: 1.196 pk, een 0-160 km/u (want 0-100 km/u doen ze niet aan) tijd van 3,8 seconden en een topsnelheid van 250 km/u. Al met al zal de auto zo’n 1.500 kg wegen. Vier elektrische motor die ieder ’het vermogen van een Type R-motor met supercharger’ produceren, worden als aandrijving gebruikt. Er komt daarnaast een turbine-motor om het bereik te vergroten. De motor draait 120.000 tpm en levert 48 pk om de batterijen op te laden. De P40 zelf krijgt een dichte cockpit met plek voor twee. Downforce is al nodig als hij stilstaat; de auto levert zo veel koppel dat je bij 160 km/u nog steeds wielspin hebt.

Aspark Owl

In februari werd de autowereld opgeschud. Een onbekend automerk stuurde toen een filmpje de wereld in van hun auto die 0-100 km/u in 1,9 seconden deed. De Owl heeft vleugeldeuren, een vermogen van 435 pk, 763 Nm koppel, vierwielaandrijving en een topsnelheid van 280 km/u. Je zult in deze auto gegarandeerd geen uiltje knappen.

Pininfarina PF0

Automobili Pininfarina is al 88 jaar stevig gevestigd in de autowereld, maar niet in de elektrische autowereld. En dat willen de Italianen wel. In 2020 komt hun eerste elektrische project: een 402 km/u snelle hypercar. Wat ons is beloofd, zoals acceleratiecijfers, is indrukwekkend: 0-100 km/u in minder dan 2 seconden en 0-300 km/u in minder dan 12 seconden (dank, elektrisch koppel). 90 stuks, met elk een prijs van dik 1,9 miljoen euro, worden er gebouwd. De grote baas, Michael Perschke, vertelde ons het volgende: ‘Onze eerste auto, met codenaam PF0, gaat ons op de kaart zetten met zijn uiterlijk, zijn kunnen en zijn respectvolle integratie in het erfgoed van Pininfarina.’ Over zo’n 30 maanden kunnen we de auto voor het eerst bewonderen. We wachten, met geduld.

Lamborghini Terzo Millenio

Om heel eerlijk te zijn, is dit lijstje opgebouwd om nog eens weg te kwijlen bij een foto van de nieuwe, en aparte, elektrische hypercar Lamborghini Terzo Millenio. Samen met MIT hebben ze in Bologna een poging gedaan om te laten zien hoe een ‘derde millennium’-Lambo eruit zou kunnen zien. En dat is nogal wat: vier motoren en accu’s die zichzelf weer opladen. Eigenlijk is het Wolverine, maar dan op wielen. Maar, we zullen hem nooit zien. Of heb jij toevallig het geheim van het eeuwige leven gevonden? Iemand?

Xing Mobility Miss R

Om te bewijzen dat er nog een niche in het elektrische hypercar segment is, komt Xing Mobility (uit Taiwan) met de Miss R. Het lijkt erop dat de Miss R de eerste hypercar wordt die ook offroad z’n kunstjes kan vertonen: 0-96 km/u doet hij in 1,9 seconden, zelfs op onverharde ondergrond. Hopelijk wordt het geen misser.

De [VUL HIER EEN ZELFVERZONNEN NAAM IN] elektrische hypercar

Eind vorig jaar spraken we met de technisch directeur van Williams Advanced Engineering, Paul McNamara. Waarom? Omdat Williams een lichtgewicht EV-platform heeft gebouwd. Naar verluidt zal het platform een vermogen van 661 pk hebben dat wordt geproduceerd door drie verschillende motoren. Het platform is er vooral voor aanstormende hypercar makers. Als je een automaker wilt worden en een vol-elektrisch, vierwielaangedreven platform nodig hebt – en beschikt over race expertise – bel Williams dan even.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)