BMW noemt het Touring, Audi koos ooit voor de naam Avant en Mercedes houdt ‘t simpelweg bij Estate. Als je het gewoon een stationwagen noemt, is het ook prima. De lijst van de snelste stationwagens ken je, maar wat als je niet wilt opvallen? In dit overzicht behandelen de zeven meest subtiele super-stationwagens. Oh, en we houden het voor nu eventjes bij de nieuwe modellen.

BMW Alpina B3 BiTurbo Touring

Een tongbreker van jewelste, maar dan heb je ook wat. Waarschijnlijk is de Audi RS 6 Avant de begeerlijkste stationwagen op de IAA in Frankfurt, die is nauwelijks subtiel te noemen. De Alpina heeft simpelweg iets meer ‘panache’. De B3 produceert 461 pk en 699 Nm koppel uit zijn X3 M-motor, wat meer dan genoeg is voor een plek in dit lijstje.

Mercedes-AMG E 53 Estate

Niet alle AMG’s zijn voorzien van een drift-mode, launch control of een ronkende V8-motor. De bodykit van de E 53 Estate is niet te onderscheiden van een diesel E-klasse. Achter de parelvormige grille bevindt zich een 3,0-liter zes-in-lijn turbomotor die wordt ondersteund door een elektrische compressor. Hiermee produceert hij 520 Nm en 456 pk. De stationwagen gaat van 0 naar 100km/u in 4,5 seconden. Riant voldoende om mee naar de Lidl te rijden.

Skoda Superb 2.0 TSI

De Skoda Superb biedt van de dag ongeveer het meeste ruimte aan voor de laagste prijs. De beenruimte komt dicht in de buurt van KLM Businessclass, maar de prijs is meer in de richting van ticket van Ryanair Economy. De 2,0-liter motor uit de Golf GTI en Audi S3 produceert in de Superb 271 pk en de Combi gaat dankzij zijn vierwielaandrijving en DSG-versnellingsbak van 0 naar 100 km/u in 5,5 seconden. Zijn topsnelheid is net zo hoog als die van een BMW M5, namelijk 249 km/u. In Nederland staat deze auto niet in de prijslijsten, maar handige handelaars halen er graag eentje voor je uit Duitsland.

Seat Leon Cupra ST

Hij zit tegen uitsterven aan, de Leon Cupra ST. Dit zal de laatste Cupra zijn die een Seat is, en geen Cupra. Deze uitgetrokken hete hatch gebruikt hetzelfde aandrijflijn als de VW Golf R. Hij ziet eruit als een diesel-Leon FR, maar met 300 pk en een 0-100-tijd van 4,9 seconden ben je vlot weg bij het stoplicht.

BMW M550d Touring

Jawel, nog een Touring. Waarom? Vier turbo’s, net als in een Bugatti Chiron, maar dan op diesel. Deze alledaags ogende 5-serie haalt 400 pk en 447 Nm uit zijn zes-in-lijn, al bij 1.000 tpm. Wanneer je de 2.000 tpm aantikt, heb je 760 Nm koppel onder je voet zitten. Alle vier de wielen werken samen met de achttraps automaat om die enorme kracht tot zijn recht te laten komen. Hij gaat van 0 naar 100 km/u in 4,4 seconden.

Jaguar XF Sportbrake 300

Ook de Britse trots doet mee in dit lijstje. Zij bieden ons een 304 pk sterke benzinemotor die van 0 naar 100 km/u gaat in 5,5 seconden. Inderdaad, net zo snel als de quasi-Volkswagen van hierboven. Je hebt niet eens een sportstand nodig om dit te doen. Zelfs je opa van 85 kan je verrassen met deze Jag.

Volvo V60 Polestar

Volvo blijft Volvo, dus een potje snoeven zit er niet in. De T8 ‘Twin-motor’ heeft een 2,0-liter benzinemotor die wordt geholpen door een elektromotor voor een totaal van 400 pk. Hiermee zit je binnen vijf seconden aan de 100 km/u en heeft deze Volvo een topsnelheid van 241 km/u. Oh, en je rijdt zo 50 kilometer zonder uitstoot.

Reacties

  • Menno heeft op 15 september 2019 geschreven:

    Kijk even wat seat op haar website schrijft. 4×4 met 300pk voor 50.000.

    Reageer
  • Jan Janssen heeft op 15 september 2019 geschreven:

    Seat cupra het zelfde onderstel als een Volkswagen golf r? De Seat heeft voorwiel aandrijving en de golf 4 wiel als ik het goed heb

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Jan Janssen Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear