Ondanks dat we een nieuw jaar zijn begonnen, is er nog niet zoiets als ‘nieuw weer’. Nog altijd is het grijs en grauw. In combinatie met neerslag en korte dagen is goed zicht in het verkeer belangrijk. Daarom hebben we een paar tips en trucs om te zorgen dat het zicht in de auto optimaal is. In dit artikel gaan we voornamelijk uit dat jij zo goed mogelijk zicht hebt, maar gelukkig zorg je met sommige ingrepen ervoor dat mensen jou ook beter kunnen zien.

Reinig de vooruit aan de buitenkant

Een schone auto is natuurlijk altijd prettig, maar het is ook veiliger. Na het wassen van de auto is in veel gevallen de voorruit behoorlijk schoon. Toch kan het zeker geen kwaad om de voorruit nog een keer te reinigen. Soms blijven er toch strepen achter. Deze zijn op zichzelf niet zo erg, maar het vuil gaat zich hier makkelijker aan hechten, waardoor jij minder zicht in de auto hebt. Met ruitenreiniger en een badstof handdoek maak je het in no-time schoon.

Reinig de voorruit aan de binnenkant

Vaak zie je na het wassen van de auto dat de ruiten nog vies zijn aan de binnenkant. Onder het motto ‘dat doe ik wel als ik thuis ben’ rijd je verder tot de volgende wasbeurt. Doe dat dus niet. Met een natte doek en een droge badstof handdoek heb je de binnenruiten in no-time schoon. Niet alleen is het prettig dat de vingerafdrukken weg zijn, maar schone ruiten beslaan ook minder snel.

Ruitenwissers + vloeistof

Het bijvullen van de ruitenwisservloeistof is logisch. Antivries in de winter, anti-insect in de zomer. Dit kun je eenvoudig zelf doen. Neem voor de zekerheid wat reserve mee in de auto. Na het wassen van de auto moet je nog even apart de ruitenwissers schoonmaken.

Vaak blijft er troep in hangen die je vervolgens op je schone voorruit uitsmeert.  Tip: net als met de slotontdooier is het handig om de ruitenwisservloeistof ook buiten de auto te bewaren. Desnoods schenk je wat in een sprayflacon. Ideaal als je moet krabben in de vroege ochtend.

Doe alle natte troep in de kofferbak

En zo komen we bij het volgende punt. Met dit weer is de kans groot dat je een natte jas, tas of ander kledingstuk hebt. Je kunt deze op de achterbank leggen, maar handiger is het om deze in de kofferbak te doen. Daar droogt deze weliswaar ietsje langzamer, maar condenseert de boel minder in het passagierscompartiment.

Heb je airco? Zet hem aan (ook al is het koud buiten)

Met deze temperaturen lijkt airconditioning misschien overbodig. Naast de cabine verkoelen heeft de airco nog een functie: vocht onttrekken. En in de winters zijn de interieurs in onze regio vrij vaak vochtig. In het verlengde van de airco, zorg dat alle ventilatiekanalen schoon zijn.

Niet roken in de auto

Het is 1 januari, dus misschien probeer je te stoppen met roken in de auto. Er zijn sowieso veel redenen om het niet te doen, maar zeker in de auto is het niet goed als je optimaal zicht wilt hebben. En nee, dan doelen we niet eens zozeer op de fysieke rook voor je ogen. Nee, de rook laat een hoop resten achter die zich hechten aan de ruit, waaraan ander vuil zich ook snel hecht. Hierdoor wordt het zicht in de auto minder, zeker als de ruit beslaat.

Koplampen

Ook hier geldt: reinig ze goed. Mocht je een iets oudere auto hebben, dan kan het lastig zijn om ze goed schoon te maken. Vaak worden ze na verloop van tijd wat doffer. Zeker als auto’s meer dan 10 jaar oud zijn. Niet alleen ziet het er beter uit en is er meer lichtopbrengst, er is minder last van verstrooid licht. Hiervoor zijn twee oplossingen:

  • Poets ze op. Je kunt ze heel voorzichtig opschuren. Dan haal je de doffe laag weg en zijn de koplampen weer als nieuw. Het enige nadeel aan deze methode is dat het geen blijvende oplossing is. Meestal worden ze binnen een paar maanden weer dof. Heb je ze al een paar keer gepoetst, is de glans met een paar weken er alweer van af.
  • Behandel ze met een glascoating. Eigenlijk is het een tweede stap. Dus schuur de koplampen heel voorzichtig op. Vervolgens zet je ze in de glascoating. Er zijn bedrijven die dit doen (veelal detailers), maar als je een beetje handig bent, kun je het zelf doen.

Lees ook: Zo weet je altijd zeker dat de juiste mistlampen (voor of achter) aan staan

Check je koplampen

Controleer iets vaker dan normaal de werking van je koplampen of ze werken. Halogeen koplampen zijn vaak vrij eenvoudig zelf te vervangen. Het is dus altijd handig om een paar reservelampjes bij je te hebben. Met xenonverlichting is het wat lastiger. Wel kun je zien dat ze aan het einde van hun levensduur zijn. Een xenonlamp moet namelijk wit van kleur zijn.

Als het licht van de xenonlamp geler (of geliger) wordt, is het tijd voor een nieuwe lamp. Naast de dimlichten is het ook goed om de mistlichten (en breedstralers) te controleren, die gebruik je minder vaak, maar het is extra vervelend als je ze nodig hebt en ze niet werken.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear