Ferrari is een van de krachtigste merken ter wereld. Het is niet voor niets dat ze een groot deel van hun omzet halen uit petten, schaalmodellen en andere spulletjes zonder motor. Met zo’n imagomerk wil je ook wel dat iedereen ziet dat je Ferrari rijdt, als je je sleutel tevoorschijn haalt. Toch was de sleutel niet altijd zo uitgesproken. Zo evolueerde de Ferrari-sleutel door de jaren heen
De klassiekers
In de vroege dagen van Ferrari had je aparte sleutels nodig voor de portieren, het contact en de kofferbak. Dan kun je ze beter simpel houden.
De vouwsleutel
Van de jaren ’70 tot ’90 gebruikte Ferrari soms een sleutel met scharnierend zwart plastic; sommigen zeggen dat dat je knie meer ruimte gaf.
De Enzo-sleutel
Een korte, stompe sleutel met een glimmend plastic uiteinde. De Enzo-sleutel werd decennia gebruikt, alleen het logo wijzigde soms heel licht.
De afstandsbediening
Deze zware jongen, gebruikt voor de 488 en GTC4 Lusso, maakt geen geheim van wat je rijdt. Da’s belangrijk, voor Ferrari-eigenaars.
De badge
Bij de lancering van de Roma in 2019 kwam ook deze sleutel in logovorm, ter grootte van een fors luciferdoosje. Opschepper? Ik? Egnie…
Reacties