Zo gebruik je de driftknop in je auto

Het is een algemeen geaccepteerd feit dat dwarsgaan opwindend is. Maar hoe hou je die opwinding in toom?

driftknop

Wil je het liefst je banden zien roken? Of wil je deel uitmaken van een delicate balans tussen auto en bestuurder? Doe je het vooral omdat het eventueel ook fout zou kunnen gaan? Afhankelijk van je antwoord zijn er verschillende hulpsystemen beschikbaar.

McLarens nieuwe 720S heeft iets dat Variable Drift Control heet. Je kunt een schuif op het centrale touchscreen tevoorschijn halen: beweeg ‘m naar boven, en een digitaal autootje komt in een scherpere hoek op de rijrichting te staan. Dit geeft aan dat de tractiecontrole progressief minder snel ingrijpt. Maar let op: zelfs voordat de schuif in z’n maximale positie staat, kan de auto al achterstevoren eindigen als je niet bij de les bent. ‘Het is geen heldenmodus’, zeggen de technici erachter, en wij zeggen daarop: had die functie dan een andere naam gegeven.

Waar vinden we nog meer een driftknop?

Op de nieuwe Mercedes-AMG E 63 S heeft het inschakelen van de driftknop twee separate maar even ingrijpende consequenties. Ten eerste verandert ie van een vierwielaangedreven sedan waarvan de banden al dat vermogen al amper aankunnen, in een achterwielaangedreven sedan waar de banden zich er duidelijk geen enkele raad meer mee weten. Voor de grap wordt eveneens het ESP uitgeschakeld. Louter en alleen geschikt voor de vergevorderde, goed verzekerde driftstudenten.

De knop op de Ford Focus RS is iets behulpzamer. Deze hete hatch kan zijn kracht variabel verdelen – zowel tussen voor en achter, als tussen links en rechts – dankzij een elektronisch bediende koppeling op de aandrijfassen. De Drift-modus regelt dat het koppel de auto met z’n kont laat zwaaien, maar hij laat je niet helemaal aan je lot over – er is een vangnet.

Wat is het meest beschaafde systeem?

Dat is waarschijnlijk dat van Ferrari, dat Side Slip Control heet. Zoals bij alle bovenstaande varianten gebruikt het de verschillende wielsnelheden en sensoren rondom de auto om vast te stellen wanneer de achterkant uitbreekt. Dan kijkt het wat je doet met het gaspedaal en de besturing. Als het concludeert dat je de zaken onder controle hebt, mag je verder driften. Zo niet, dan neemt het de controle over en gebruikt het het vermogen, het e-differentieel en de dempers om de auto weer in een rechte lijn te krijgen.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken