Wie op zoek is naar een nieuwe motor voor zijn of haar circuitauto, zal niet snel denken aan de viercilinder van een Toyota Prius. Ene Roman uit Nieuw-Zeeland wel, en we snappen na de onderstaande video gelijk waarom.

De eigenaar van deze Toyota Yaris (in Nieuw-Zeeland een Echo genoemd) legt de 1,5-liter viercilinder uit de Toyota Prius in zijn auto. De 1NZFXE-motor is in de Prius gekoppeld aan een automaat, maar in deze configuratie kreeg de motor een handbak. Alle hybridesystemen zijn verwijderd, trouwens.

Met hulp van een nieuwe ECU werd de toerenbegrenzer verlegd naar de 9.000 tpm. Vier losse gaskleppen (ITB’s) van een BMW S1000RR-motorfiets zorgen samen met een nieuw uitlaatspruitstuk voor het beste geluid dat ooit uit een Prius-motor kwam. Het vermogen is nu ongeveer 140 pk, wat voor een auto van 800 kilo zorgt voor genoeg plezier op het circuit.

Reacties

  • Bastussengas heeft op 4 november 2022 geschreven:

    Tjs logica is ver te zoeken in het filmpje: een prius motorblok met een atkinson cycle (hoger rendement maar lager in toeren wat goed aansluit bij het hybridesysteem met elektromotor) ombouwen voor hoge toeren. Maar wat een lekkere sound.
    Het hybride systeem bij een prius is tevens de automaat (planetair tandwielstelsel).

    Reageer
  • Niels heeft op 12 oktober 2022 geschreven:

    Never mind, niet goed gelezen zie ik!

    Reageer
  • Niels heeft op 12 oktober 2022 geschreven:

    Super mooi filmpje! Het is alleen geen Prius, maar een Yaris.

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Bastussengas Reactie annuleren

(verplicht)