Het grappige bij transities is dat er altijd een groep is die het bij het oude wil houden. Met elektrisch rijden is dat niet anders. Argumenten als ‘kleine kinderen in arme landen moeten extreem vervuilende accu’s maken’ of ‘alle stroom komt uit vervuilende bruinkoolcentrales’ worden vaak aangehaald. En de energie die je nodig hebt komt ‘allemaal uit vervuilende bruinkoolcentrales’. Maar niets is minder waar, want de stroom die je laadt in Nederland is namelijk best groen.
Meer dan de helft van alle elektriciteit is groene stroom
Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. Wederom is de elektriciteitsproductie uit hernieuwbare bronnen gestegen, nu dus ook in 2024. Heel kort door de bocht betekent dat dus de meer dan de helft van alle elektriciteit in Nederland bestaat uit groene stroom. Dat is 32,3 miljard kWh. In Nederland is er in totaal 60,5 miljard kWh geproduceerd.
26,57 miljard kWh komt van fossiele bronnen en dan is er nog een klein deeltje van 1,5 miljard kWh voor kernenergie en ‘overig’. Energie uit kolen (onderdeel van de fossiele bronnen) is met 40 procent afgenomen naar 3,9 miljard kWh. Daarbij heeft het CBS rekening gehouden met de in- en uitvoer van elektriciteit. Per saldo is er in Nederland 2,3 miljard kWh aan elektriciteit geëxporteerd.
Waar komt de groene energie dan vandaan?
Windenergie is de belangrijkste bron met net geen 30 procent van het totaal. Maar liefst 17,7 miljard kWh is afkomstig van windenergie. Er komen telkens meer windmolenparken op zee en op het land, vooral in de provincie Flevoland. Windmolens worden groter en krachtiger. Veel kleinere windmolens worden afgebroken voor die nieuwe molens die meer energie kunnen opwekken.
Zonne-energie staat op nummer twee met net geen 20 procent. Dit is 11,7 miljard kWh. Dat is een bijzondere, want er waren aanzienlijk minder zonuren dan het voorgaande jaar. Volgens het CBS komt de stijging van 0,8 miljard kWh doordat er simpelweg ‘meer vermogen’zijn geplaatst. Er zijn dus dermate veel zonnepanelen bijgekomen dat het daling in zonuren gecompenseerd kon worden. Als het volgend jaar weer lekker zonnig is, zal het aandeel nog verder kunnen stijgen.
Lees ook: Hoe schoon is een EV als de stroom van fossiele brandstoffen komt?
Het aandeel van energie opgewekt uit biomassa is kleiner dan voorheen en is nu net iets meer dan 3 miljard kWh. Tenslotte is er nog energie uit waterkracht. Dat is vooralsnog een heel erg klein aandeel in Nederland met 0,050 miljard kWh. Op zich ook niet vreemd, we hebben niet echt veel bergen of hoogteverschillen om het effectief toe te kunnen passen in Nederland.
Dutchbull heeft op 29 september 2024 geschreven:
Weer zo een onzin verhaal..
Waarom verteld niemand de Echte waarheid?!
En word de waarheid altijd 500m. Verderop verstopt.
Vele video’s en foto’s circuleren al op t internet, en heb het zelf gezien ook in Duitsland, op bijv. de Tesla laad plaatsen waar 10 laadpalen naast elkaar staan en 500m. verderop achter de bomen (buiten het zicht) staat gewoon een reuzen container met dieselagregaat de blazen om die laadpalen van stroom te voorzien.
Tis de wereld op zijn kop!!
We worden keihard voor de gek gehouden, door die ‘groene’ leugenaars.
Haha heeft op 29 september 2024 geschreven:
De klassieke ‘ik zag een filmpje op internet dus dat is de waarheid’ reactie. Blijft grappig.
Jan-Willem Eysink heeft op 29 september 2024 geschreven:
Heb je daar een linkje van?
CBS benoemt die dieselaggregaten namelijk niet 😉
John K heeft op 28 september 2024 geschreven:
Voorlopig heb ik er geen vertrouwen waar en hoe de bio stroom word opgewekt.Daarom blijf ik door rijden met mijn stinkend,vervuilende brandstof auto.Met een lekker geluid en stank naar olie en benzine .HEERLIJK en ik kom altijd thuis zonder (laadstroom)stres
EC Dubost heeft op 27 september 2024 geschreven:
Weer een heel verhaal en het haalt allemaal niets uit.
@dubost heeft op 27 september 2024 geschreven:
Het maakt heel veel uit. Dit betekent dat EV rijders in steeds meer gevallen echt schoon rijden. Dat is goed voor de omgeving waar die auto’s rijden en goed voor het milieu in het algemeen.
EC Dubost heeft op 27 september 2024 geschreven:
Dat was in de jaren tachtig en daarvoor misschien zo, maar er is intussen een enorme slag gemaakt. Het is weer praten over problemen die niet bestaan.
Ben je blind?! heeft op 27 september 2024 geschreven:
Overal is overlast door extreem weer maar volgens jou is er geen probleem? Onder welke steen leef jij?!
echt waar heeft op 27 september 2024 geschreven:
een volkomen nietszeggend verhaal: zou er een verschil kunnen zijn tussen overdag en ‘s nachts?
Maarten heeft op 28 september 2024 geschreven:
Dat is er zeker.
Sterker nog, als je het echt wil weten, dan moet je de uurprijzen er even bij pakken.
https://www.zonneplan.nl/energie/dynamische-energieprijzen
Je ziet, mensen met een EV laden wanneer de prijzen laag zijn; het weekend maar vooral ‘s nachts en vaak ook ‘s middags.
De prijs die ik betaalde over de laatste 140k km is gemiddeld 17 cent per kWh.
Nog een voordeel van die momenten op de dag waarop de stroom goedkoop is; op die momenten is het aandeel stroom uit duurzame bronnen heel erg groot. Een stroomprijs van 17 cent betekend namelijk dat de kale energieprijs 0 is. En dat kan alleen als er overschot stroom is uit zo’n en of wind.
Gemiddeld genomen kan je dus stellen dat de gemiddelde EV rijder de auto oplaadt op.menemte waarop de stroommix bijna 100% schoon is.
Sjoerd heeft op 28 september 2024 geschreven:
Ook ik heb met de zogenaamde slimladen app en een dynamisch energie contract sinds januari voor 17 cent per kWh de auto geladen. In de nacht wordt overtollige windenergie geladen en overdag overtollige zonne-energie.
Autorijden is weer leuk en betaalbaar geworden en ik support geen oliemaatschappijen die geen belasting betalen in Nederland.