Hoe groen is de stroom in je EV?

In Nederland minder groen dan je misschien dacht

Foto('s): PorschePorsche Taycan Turbo S stekker 2
Foto('s): Vlad Tchompalov / Unsplashstekker tesla model 3 laden
Foto('s): DaimlerMercedes A-klasse hybride
Foto('s): Daimlernieuwe Mercedes-Benz EQC elektrisch laadpaal
Foto('s): Mitsubishi Mitsubishi Outlander PHEV
Porsche Taycan Turbo S stekker 2
stekker tesla model 3 laden
Mercedes A-klasse hybride
nieuwe Mercedes-Benz EQC elektrisch laadpaal
Mitsubishi Outlander PHEV

Alle nieuwe elektrische auto’s in Nederland blijken – op dit moment – zo groen nog niet. Sterker nog, volgens Electricity Map is de stroom hier nog smeriger dan in België, Duitsland en Frankrijk. Op de kaart kun je per land zien wat de CO2-uitstoot is per opgewekte of verbruikte kWh. Volgens het AD, dat de kaart boven water toverde, ligt de uitstoot van een VW e-Golf in Nederland op de 7.199 gram per 100 kilometer, wat dus neerkomt op 71 gram per 100 kilometer.

Een Tesla Model 3 Performance, met een gemiddeld verbruik van 14 kWh per 100 kilometer, zou met dezelfde berekening 61 gram CO2 per kilometer uitstoten. In België zou de uitstoot van een Tesla Model 3 Performance uitkomen op 25 gram CO2 per kilometer, wat dan weer minder is dan de gemiddelde benzineauto. Een elektrische auto is dus niet extreem vervuilend, maar misschien niet zo schoon als gedacht. Ter vergelijking: een Toyota Prius (zonder stekker) noteert een uitstoot van 75 gram per kilometer. En dat is exclusief de CO2-uitstoot van de productie van de brandstof.

Wil je écht groen rijden met je EV, dan moet je naar de Orkney-eilanden in Schotland. Daar produceren ze 1 kWh voor 13 gram CO2. Tasmanië (Australië) en Zuidereiland (Nieuw-Zeeland) volgen met 23 en 24 gram. Het grootste deel van Scandinavië is ook goed op weg en kleurt groen op de kaart. Volgens Electricity Map doet Frankrijk het met 53 gram ook bijzonder goed, met dank aan hun kerncentrales. In Europa kleuren bijvoorbeeld Polen (597 g), Moldavië (617 g), Servië (556 g), Bosnië (523 g) en Estland (468 g) bruin.

Even een kanttekening

Als je op dit moment naar het totaalplaatje kijkt, is het gebruik van een elektrische auto’s een stuk minder groen dan veelal wordt gedacht. Vergeet niet dat de elektrische auto groener wordt naarmate het aandeel bruine stroom afneemt, terwijl een brandstofauto altijd uitstoot zal blijven produceren. De grote vraag is nog altijd hoeveel CO2 er vrijkomt bij de productie van een doorsnee accupakket. Volgens Nu.nl is het in ieder geval minder CO2 dan je uitstoot als je acht jaar op benzine rijdt, hoewel vaak het tegenovergestelde wordt verondersteld.

Reacties
  1. Lex zegt op 24 januari 2020 om 00:58:

    Wat een preek weer over Co2 productive, snap nou eens dat Co2 geen probleem is, dus Al dat gedoe over electrische autos is overbodig! Milieu verontreiniging is wel n punt van aandacht, maar dat heeft NIETS te maken met global warming (Als die er Al is EN Dan nog,….. Als de mens daar Dan ook invloed op heeft door gebruikt van fosiele brandstoffen!) echte onderbouwde bewijzen, zowel voor Als tegen deze Co2 gekte, zijn er (nog) niet. Kortom, wij mensen snappen nog gene moer van onze moeder aarde. Die is Al miljarden jaren bezig te veranderen EN zal dat ook gewoon blijven doen, soms langzasm, sons snel. Als wij mensen dat Dan even niet leuk vinden, of Als t ons ff niet uitkomt…. Betekend niet dat wij het ineens voor t zeggen hebben. EN veel slechte nog, dat wij Dan gaan de Ken dat e dat “even kunnen stoppen of veranderen”. Zou ons wel erg arrogant maken. We hebben tot dusver voldoende bewezen dat we alles wat we willen controlleren op moeder aarde, behoorlijk verkloten, dusssss, handjes thuis, afblijven…..

  2. Jeroen zegt op 16 januari 2020 om 09:44:

    En we vergeten voor het mooie plaatje maar even de winning van kobalt en nikkel (onder erbarmelijke omstandigheden) voor de accu’s van die snertbakken. En dat raakt ook ooit op, misschien wel heel snel als iedereen electrisch moet gaan rijden.
    Om maar over de veiligheid op straat maar te zwijgen want je hoort die nepauto’s niet eens aankomen. Daar gaan echt ongelukken mee gebeuren, zoniet doden bij vallen. Maar goed alles voor het milieu hè?!

    • Kees zegt op 16 januari 2020 om 13:10:

      Het meeste Cobalt word gebruikt om olie te ontzwavelen voor daar benzine en diesel van gemaakt word.

    • NP zegt op 16 januari 2020 om 11:55:

      haha, ben benieuwd wat deze snertbakken je hebben aangedaan. Dit zit wel erg diep……… 🙂 Ik neem aan dat je dus ook geen GSM, laptop, elektrisch (tuin) gereedschap, horloges, kinderspeelgoed met batterijen, etc koopt vanwege de redenen die je zelf aandraagt?

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws