Je ergens aan ergeren is een keuze, zei een wijs man ooit. Ergens lijkt voor veel mensen het verkeer een perfecte gelegenheid te zijn om er extra gevoelig te zijn. Bij de ANWB hebben ze 1.500 respondenten gevraagd naar hun irritaties en ergernissen in het verkeer. Normaal gesproken is bumperkleven de grootste irritatie. Het is inderdaad bijzonder vervelend als iemand op 30 centimeter van je achterbumper zit om je naar de rechterbaan te dirigeren.

Maar wat blijkt, men vindt nu linksplakkers erger. Nu staan die twee in elkaars verlengde. Als er geen linksplakkers zijn, zijn er ook ineens een stuk minder bumperklevers. Het gaat overigens niet alleen om linksplakkers op de linkerbaan, maar alle bestuurders die niet naar rechts gaan waar mogelijk. Zeker op bredere snelwegen met veel rijbanen is dit een bekend fenomeen dat men onterecht het ‘keep your lane’-principe aanhoudt.

Ritsen kan efficiënt zijn, maar irriteert toch

De stomste irritatie is dat mensen zo ver mogelijk doorrijden om in te voegen. Dat wordt gezien als bijzonder asociaal. In alle eerlijkheid kunnen wij in Nederland niet goed ritsen. Je moet juist tot het einde rijden om vervolgens om en om in te voegen. Dat is de snelste manier om te ritsen. Kijk maar in Duitsland, daar doet men dat op deze wijze en het gaat veel sneller dan twee Nederlanders die elkaar geen centimetertje asfalt gunnen en maar blijven toeteren omdat ze er tussen willen.

Te felle verlichting: verblindende ledlampen

Een ergernis die we wel kunnen begrijpen, is die van te felle verlichting. Tegenwoordig zijn er allerlei aftermarket-ledlampen. Met sommige van de lampenunits kun je prima een rally in nachtelijk Scandinavië rijden. Nederlanders vinden het bijzonder irritant als ze daardoor verblindt worden. Onze inschatting (niet wetenschappelijk gestaafd) is dat het vooral de aftermarket-lampen zijn die veel meer verstrooid licht geven die irritant zijn. Die geven niet zozeer meer licht, maar irriteren wel meer.

We ergeren ons aan gedrag dat we zelf vertonen

Een andere irritatie is het bezig zijn met de telefoon. Automobilisten die dat doen rijden vaak langzamer, letten minder goed op het verkeer en willen nog weleens slingeren. Niet menselijks is ons vreemd, want in de vragenlijst vroeg men ook naar de onhebbelijkheden in het verkeer van de deelnemers. Wat blijkt: men vertoont gewoon zélf het gedrag waar ze zich aan ergeren. Een beter milieu begint bij jezelf, maar dus niet op het Nederlandse asfalt. Deze eerlijkheid siert de respondenten wel.

Lees ook: zie hoe een motoragent talloze linksplakkers terechtwijst op de A9

Hoge boetes, lage pakkans

Het gekke is dat de boetes die je kunt krijgen voor de ergernissen enorm hoog zijn. Links blijven plakken kan je komen te staan op een boete van 270 euro. Het rechts inhalen kost 300 euro en met je telefoon spelen achter het stuur is al helemaal duur: 420 euro. Dus de bedragen zelf zijn niet direct van invloed. Nu is de pakkans vrij laag. Voor te hard rijden staan er overal flitsende digitale collectebussen, maar voor de ergernissen moet een politieagent net in de buurt zijn.

Reacties

  • Peter heeft op 8 oktober 2024 geschreven:

    Als ik links rijd geen probleem. de toegelaten snelheid en ik ga naar rechts omdat er iemand vlak achter mij rijdt dan faciliteer ik een snelheids overtreding. Je kunt nog iets verder gaan en stellen dat ik een snelheidsovertreding uitlok wat strafbaar zou moeten zijn. Er pleit veel voor staying in lane, minder kans op ongelukken, lager brandstof verbruik/ CO2 uitstoot, ontspannen rijden, rechts inhalen geen probleem.
    Ik heb veel in de USA gereden, daar reden ze al auto toen wij nog fietsten en het verkeer is daar heel relaxed. Met de maximum snelheid van 55 of 60 mph heel ontspannen 300 miles of meer rijden voor familiebezoek.
    Maar je de vraag is natuurlijk waarom/waarvoor heb je een auto?

    Reageer
  • TripleBee heeft op 8 oktober 2024 geschreven:

    Dat is uit zelfbehoud. Dan hoef je die lelijke gedrochten niet te zien.

    Reageer
  • GV heeft op 7 oktober 2024 geschreven:

    Ach ja, als men zich zoveel ergert in het verkeer, kunnen ze misschien beter met de fiets of ov gaan. Maar dan hebben ze daar vast ook iets om aan te ergeren.

    Ik hoor overigens weinig mensen klagen over mensen die met hun achterbumper kleven op andermans voorbumper. Of zijn dat de linksplakkers?

    • TripleBee heeft op 8 oktober 2024 geschreven:

      Neen, dat zijn die heiligen die vinden dat 50 in een zone 70 meer dan rap genoeg is, en dat iedereen dan maar 50 moet rijden

      • GV heeft op 8 oktober 2024 geschreven:

        Oh ja, dat zijn die boomers die je net daarvoor in een 50-zone met 70 hebben ingehaald 😂

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Rene heeft op 7 oktober 2024 geschreven:

    Als je al verblind word is het meestal een Tesla die het bladerdak verlicht, ik ben een van de vele bestuurders die hoog zitten in de bus/vrachtauto en worden dagelijks verblind door te hoog afgestelde verlichting, zoals al eerder aangegeven door 99% Tesla’s.

    • Leefvrij heeft op 8 oktober 2024 geschreven:

      Ik word regelmatig verblind via mijn binnenspiegel. Nieuwe auto’s (BMW, Volvo, Renault) die het niet nodig vinden om op de meest rechterbaan te rijden, dus linksplakkers. Omdat ze dan een baan naast mij rijden, ziet die auto mij niet en gaat het automatische groot licht aan.

      Reageer
    • Ars heeft op 7 oktober 2024 geschreven:

      Nou, ik dacht dat ik de enige was, maar het zijn inderdaad Tesla’s met verblindende verlichting.

      • Bram heeft op 8 oktober 2024 geschreven:

        Ja ik heb ook het idee dat dat niet alleen “after market” verlichting is! Steeds meer autos hebben echt fel licht en sommige ook gewoon op een veel te hoge plek of te hoog afgesteld.

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)