‘Keep it simple, stupid’, luidt het spreekwoord. Ironisch genoeg is dat nu van toepassing op een van de meest ingewikkelde supercars ooit gebouwd. En dan doelen we niet eens op de techniek, maar ook de propositie: meer dan 300.000 euro (exclusief belastingen) voor een luxueuze Toyota. Waarom? Het antwoord op deze vraag onthult zich overigens direct als je een paar meter rijdt.
Ah, toe. Vertel eens…
Omdat een zoektocht naar een fijnere V10 bijna onbegonnen werk is. De 570 pk tiencilinder maakt van elke deathmetal-zanger een koorknaapje. In 3,7 seconden zit je op de 100 km/u en de top is 326 km/u. Maar dat zijn slechts cijfertjes. Het gaat om het onbeschrijfelijke gevoel dat deze auto je geeft. En het geluid.
Oké, waar koop ik een nieuwe Lexus LFA?
Gewoon bij de dealer. Simpeler kan niet, toch? Het Duitse Autohaus Weinberger heeft vijf Lexus LFA’s staan, waarvan drie gloednieuw. En de allereerste Nürburgring Edition (1 van 50). Die moet 6.430.000 euro kosten. Voor een ‘normale’ LFA zonder ervaring moet je 850.000 euro meenemen. Ja, als je (bijna) de enige aanbieder bent van nieuwe LFA’s, kun je de prijs ongestraft flink opdrijven.
Wie biedt ze nog meer aan dan?
De collega’s van Jalopnik (waar we de inspiratie voor dit artikel vonden) spoorden twaalf gloednieuwe exemplaren op in Amerika. In Nederland telt het aanbod op dit moment nul exemplaren. Op de Duitse autosite Mobile staan vier exemplaren.
Dat zijn er best veel
In verhouding al helemaal. Van 2009 tot 2012 bouwde Lexus 500 exemplaren van de LFA. Dat betekent dat minimaal 3,2 procent van de totale productie onverkocht is. En dat is slechts wat wij binnen vijf minuten gevonden hebben. Als de Volkswagen Kever zo dramatisch verkocht, zouden er nu nog 688.000 exemplaren bij de dealers staan. Maar dat is Apple’s met Blackberry’s vergelijken.
Reacties