Bij een autoadvertentie zijn het de kleine details die iets zeggen over de eigenaar. Bijvoorbeeld op welke zender de radio staat (want ie heeft er ooit te hard gereden met BNR aan?) en of er nog een Arbre Magique aan de binnenspiegel hangt. Maar eigenlijk is dit giswerk op basis van aannames. Bij Porsche hebben ze een trucje waarmee je concreet kunt zien hoe rustig of wild er met de auto is gereden.
Het Engelse RPM Technik legt uit dat Porsche in de jaren ’90 bij de 996-generatie van de 911 de ECU uitbreidde met een logboek van de toerenbegrenzer. Deze gegevens zijn er in de eerste plaats voor de monteurs: als er een klant binnenkomt met een kapotte motor, dan kunnen ze bij Porsche zien of het een garantieklus is of dat de bestuurder een grove fout heeft gemaakt, ook wel de money shift genoemd.
Let op de RR1- en RR2-gegevens bij Porsche
Als je een Porsche koopt die nieuwer is dan de 996-generatie, kun je dit verslag in de boordcomputer via een OBD2-lezer inzien. Bij het kopje RR1 zie je hoe vaak en hoe lang de toerenbegrenzer heeft ingegrepen. Dit geeft een idee hoe de vorige eigenaar met de auto heeft gereden. Hoe vaker en hoe langer de toerenbegrenzer is aangetikt, hoe intensiever de motor logischerwijs gebruikt is.
Vanaf RR2 wordt het pas echt interessant, want die teller geeft aan hoe vaak de motor voorbij de toerenbegrenzer is gegaan. Dit gebeurt bijvoorbeeld als je naar een lagere versnelling schakelt, maar de snelheid is nog te hoog. Als een motor één keer een klein beetje extra toeren maakt, dan hoeft dit nog niet catastrofaal te zijn, maar je wilt het absoluut vermijden.
Nieuwere Porsches hebben nog meer informatie
Oudere Porsche kennen alleen RR1 en RR2, maar bij de nieuwere gaat het helemaal tot RR6. Hoe hoger het getal achter ‘RR’, hoe meer toeren de motor heeft gemaakt. Als RR6 vaak is aangetikt, dan is het sowieso een wonder dat de motor nog leeft, maar misschien is het ook een goede reden om de auto te laten staan. Het geeft aan dat er mogelijk niet erg zorgvuldig mee is gereden.
Lees ook: Zo groot is de schade aan je motor na een money shift
Mocht je een Porsche willen kopen, dan is het handig om iemand te zoeken die de ECU kan uitlezen voor deze gegevens. Als de RR2 is aangetikt, kun je ook zien hoe lang dat geleden is. Als het een flinke tijd geleden is, dan zal er waarschijnlijk geen schade zijn. Maar staat er een verse RR6 in de computer, dan kan dat best weleens de reden zijn dat de eigenaar de auto kwijt wil.
Jaap heeft op 25 juni 2024 geschreven:
Maakt toch niet uit, de meeste porsche 911 rijders rijden er zelden mee en dan braaf maximaal 130 op de snelweg, daar gaat een motor niet kapot van. Ze hebben hem in feite alleen om erover op te scheppen.
Dave heeft op 23 juni 2024 geschreven:
Leuk in het openings-screenshot van het filmpje: 65535 is precies het hoogste getal dat je met 16 bits kunt weergeven. Of het is extreem toeval, of het register van Range 1 zit helemaal vol en het aantal overschrijdingen gaat daar gewoon (mogelijk flink) overheen.