Het idee voor dit artikel was eigenlijk om tien gratis manieren te geven om de geluidskwaliteit in je auto te verbeteren. Maar zelfs ChatGPT kon niet met steekhoudende kosteloze stappen komen. Wat blijkt: als je iets goed wilt doen, dan zijn er geen shortcuts. Audio is een metafoor voor het leven. Het goede nieuws is wel dat je niet direct een dure set nieuwe speakers hoeft te bestellen.

Daarom vroegen we Brian van Brians Custom Audio naar een goed stappenplan om de audio in jouw auto te verbeteren. Hij krijgt met enige regelmaat de sleutels toegeworpen van auto’s die meer waard zijn dan een huis, dus hij weet wel redelijk waar ie het over heeft. Hij vertelt hoe je zelf aan de slag kunt om de audio van je auto te verbeteren.

‘Vergelijk het met andere modificaties aan een auto. Je kunt de remblokken vervangen en de auto zal iets beter stoppen, maar het is vaak het totale plaatje bij elkaar. Dus grotere remschijven, betere blokken en betere leidingen. Met alleen één ding aanpassen aan je audio hoor je wel verschil, maar dat zit nog vaker – in dit geval letterlijk – tussen je oren’, zegt Brian.

Zoek eerst uit wat eraan scheelt

De eerste stap is toegeven dat je een probleem hebt. Oh wacht, verkeerde rubriek. Maar het is handig om eerst te kijken wat er volgens jou verbeterd moet worden aan het geluid. En als er iets mis is, om te kijken wáár het fout gaat. Zo kun je gericht een oplossing gaan bedenken.

Haal om te beginnen even je auto leeg. Als je allemaal lege flesjes of sleutels in je deurpanelen hebt liggen, dan gaan die ook meetrillen. Het kan zelfs zo zijn dat er spullen in je dashboardkastje irritant resoneren. Elimineer zoveel mogelijk variabelen voordat je gaat testen.

‘Heb je te veel resonantie in de deuren zitten? Of blijft het geluid te veel achter het deurpaneel hangen? Je kunt het bijvoorbeeld heel simpel testen door één deurpaneel te verwijderen, de balans van links naar rechts te verschuiven en naar het verschil te luisteren’, geeft Brian als advies.

Klinkt de kant zonder deurpaneel beter, dan kan het zijn dat het geluid te veel achter het paneel blijft hangen of dat er te veel resonantie ontstaat achter het deurpaneel. Wil je vooral meer bas, dan moet je wel met hardware aan de slag: zaken als versterkers, subwoofers en speakers gaan dan het verschil maken.

Betere speakers zijn niet direct het antwoord

Gelijk een bestelling plaatsen voor een tiendelige speakerset om het geluid in je auto te verbeteren is vaak niet nodig. ‘Veel auto’s en zelfs de premiummerken hebben best wat resonantie in de deurpanelen. Als je dat verhelpt met akoestisch materiaal, dan klinkt het sowieso al beter. Bij de ene auto zal dit verschil een stuk groter zijn dan de andere’, zegt Brian.

‘De Aziatische auto’s zijn veel beter geworden. Als je kijkt naar een nieuwe Kia en hoe die in elkaar zit, dan hebben die gasten het echt goed voor elkaar. Als je akoestisch materiaal zou aanbrengen in een Seat Ibiza, zul je veel meer verschil merken dan bij een Kia, omdat de deurpanelen bij Kia steviger vastzitten en minder punten hebben waar het resoneert.’

Volgens Brian kun je wat zwaardere ‘ontdreunende’ materialen toepassen die gewicht toevoegen en resonantie weghalen. Je hebt bijvoorbeeld Dynomat, wat lijkt op een zware rol plakkend aluminiumfolie. Dit kun je eenvoudig op resonerende oppervlaktes plakken om de geluidskwaliteit te verbeteren. Om holle ruimtes te vullen en het geluid te isoleren, kun je schuim gebruiken.

Montage is net zo belangrijk als het materiaal

‘Je kunt de beste speakers ter wereld kopen, maar als je de rest van de aanpassingen niet doet, zoals vermogen of dempingsmateriaal toevoegen, dan gaat het nooit lekker klinken. Het één heeft altijd met het ander te maken’, meent Brian. ‘De voor- en achterkant van de speaker mogen elkaar “niet zien”. Dus om de speaker heen moet het goed afgesloten zijn.’

GMC Hummer EV interieur speaker

‘Als dat lekt, dan bouwt de speaker geen druk op en klinkt het voor geen meter. Dan kan die speaker ook niets doen’, legt Brian uit. Dus kies ook de juiste maat speaker en neem de juiste adapter om het goed af te sluiten. Tegenwoordig zijn er steeds meer pasklare setjes met de juiste maat speakers, stekkertjes en adapters om ze goed te monteren. Deze zijn wat duurder, maar kunnen voor het resultaat de moeite waard zijn.

En dan de bas omhoog schroeven?

‘Wat mensen vaak doen is gelijk de lage en hoge tonen omhoog gooien. Als ik een systeem inbouw, dan wil ik hem eigenlijk zo ingeregeld hebben dat hij neutraal al goed klinkt. Alles wat je in de plus brengt, zeker bij meer dan twee of drie plusjes, dat breng je als een vervorming in. Want dat vermogen zit er helemaal niet in’, zegt Brian.

‘Maar dit is ook smaakafhankelijk. De een houdt helemaal niet van zout en de ander gooit het potje leeg op zijn eten’, vult hij aan. Uiteindelijk doe je het voor jezelf. Vind jij het geweldig klinken als je de bas op +10 zet, dan moet je je ook niet door ‘mensen op het internet met een mening’ van de wijs laten brengen.

Reacties

  • Kas heeft op 24 juni 2023 geschreven:

    Goed verhaal!! Jammer van de foto… Beats audio, dan is per definitie al niks meer te redden….
    Ik. Heb zelf helaas nooit fatsoenlijke audio gehad in een auto. Wel altijd prijzige wagens (lease), maar steeds weer droevige audio. Het is voor mij niet doorslaggevend bij de aankoop (en dat weten de fabrikanten), maar jammer is het wel. Nu een 50k elektrische auto, als ik het volume iets omhoog schuif hoor je het ding persen… iets meer bas en het volume en de hogere tonen schieten meteen omlaag. Echt géén gehoor

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)