Veel kom je ze niet tegen: een handbak met zeven versnellingen. Het gros van de moderne handgeschakelde transmissies biedt vijf of zes voorwaartse versnellingen. Het is dus niet raar als je nooit in een zeventraps handbak hebt gereden. Heb je je ooit afgevraagd hoe je daarmee moet schakelen?
Het antwoord is heel simpel. Porsche biedt bijvoorbeeld een zeventraps handbak in de nieuwste Porsche 911. De pook is gelijk aan de meeste zesbakken, met een toevoeging van een zevende aan de rechterkant. Het selecteren van de zevende versnelling werkt zo simpel als het schakelen naar de vierde of zesde versnelling. Wanneer je van vier naar vijf schakelt, zit de zeven ‘op slot’ zodat je de pook niet per ongeluk te ver door duwt. Chevrolet gebruikte eenzelfde soort systeem in de Corvette C7 – in de nieuwe C8 is geen handbak meer te krijgen.
Een andere, voor niet-ingewijden iets lastigere oplossing is de dogleg-transmissie. Aston Martin levert deze bijvoorbeeld in de Aston Martin Vantage AMR. De eerste versnelling zit bij een dogleg op de plek waar normaal de tweede zit. De twee zit op de plek van z’n drie, en zo verder. De achteruit zit waar je bij andere transmissies de eerste versnelling vindt. Dit schakelpatroon komt uit de racerij, waar het van belang is dat de beweging van twee naar drie zo kort en zo snel mogelijk kan plaatsvinden. Dit draagt bij aan betere rondetijden.
Waarom een handbak met zeven versnellingen?
De zevende versnelling in de Porsche 911 dient als een ‘overdrive’. Het is een lange versnelling die het toerental op de snelweg laat zakken om zo het verbruik iets omlaag te krijgen. Het is zelfs zo dat de Porsche 911 met handbak de topsnelheid alleen kan bereiken in de zesde versnelling, en niet in de zevende. Waarom dan niet acht of negen versnellingen? Waarschijnlijk omdat je bestuurders het niet aan wilt doen om negen keer te moeten schakelen, en het zal qua prestaties en verbruik weinig extra voordeel opleveren.
Waarom leveren niet alle autofabrikanten dan zeven versnellingen? Dat heeft onder meer te maken met de kosten: het bouwen van een zevenbak kost meer geld, en dat zou de aankoopprijs omhoog drijven. Bovendien is het niet altijd nodig. Kleinere motoren gaan niet per se zuiniger lopen als je ze laag in de toeren laat buffelen in een extra lange versnelling. Daarom worden instappers vaak nog geleverd met een vijfbak: het is goedkoper en een zesbak is niet nodig om het verbruik te drukken.
Reacties