Chevrolet praat al decennia over een Corvette met de motor achter de bestuurder, maar we moesten wachten tot vorig jaar voordat de droom werkelijkheid werd. Achter in de nieuwe Corvette ligt een atmosferische V8 met 502 pk en 637 Nm. De 0-96-tijd is minder dan 3 seconden en de vanafprijs is minder dan 60.000 dollar. Dus, hoe rijdt dat?

Testobject: Chevrolet Corvette C8 Stingray
Locatie: USA, USA, USA
Weersomstandigheden: Heerlijk weer

Hoe rijdt de eerste Corvette met middenmotor?

Waar de vorige generatie Corvette een blikje Monster Energy is, voelt de C8 meer als een glas champagne. De Corvette C7 scheurt en briest als een dolle over de weg met een mix van onder- en overstuur. De nieuwe Chevrolet Corvette C8 biedt een delicate mix van lineaire respons, beschaafd gedrag en precieze wegligging. De nieuwe Corvette C8 is de betere auto, zonder twijfel.

Maar is het de betere Corvette?

Dat is de vraag. Als een Chevrolet Corvette de manieren en aanwezigheid van een musclecar moet hebben, maar de performance van een supercar, dan slaat de C8 de plank mis. Zoals bij veel auto’s verliest ook de Chevrolet Corvette C8 iets van zijn charme door de technologische vooruitgang. Het overkwam Porsche ook, toen ze overstapten naar watergekoelde motoren. Moet je de nieuwe dan laten staan? Nee, de Stingray is pas de eerste Chevrolet Corvette C8. Er komen nog sterkere motoren en veel uitvoeringen aan. Wacht even rustig af hoe de auto zich ontwikkelt.

Hoe rijdt de Corvette verder?

Op de openbare weg weten de adaptieve dempers zelfs de slechtste wegen te filteren. Binnenin hoor je de motor lichtjes en verder is ie muisstil. Bij 110 km/u komt de meeste herrie van de banden. De besturing is lichter dan in vorige Corvettes, maar nog altijd niet zo licht als in een Ferrari. De stoelen blijven uren achtereen comfortabel en we kunnen niet anders concluderen dan dat de nieuwe Corvette een van de beste GT’s is van dit moment.

En op het circuit?

Door van rij-modus te wisselen komt de wilde kant van de C8 naar boven. Het geluid van de V8 had nog wat luider mogen zijn, maar de Corvette laat goed weten dat hij klaar is om te feesten. Met 60 procent van het gewicht op de achteras verandert de Corvette misschien niet helemaal van richting zoals je zou verwachten. Hij draait eerder als een Porsche 911 dan een Cayman, zo moet je bijvoorbeeld meer focussen op het accelereren na een bocht, in plaats van je vaart vast te houden.

De C8 rijdt beter, sneller, stiller en veiliger dan de C7. De nieuweling vereist nog wel dat je ‘m rijdt als een Corvette, dus met veel overtuiging. Stuur snel en direct in, en je wordt beloond met een voorspelbare auto die met je samenwerkt om zo hard mogelijk te gaan. Ga je twijfelen en verander je halverwege de bocht van koers, dan wil de achterkant zijn eigen richting kiezen. Het houdt je alert en wijst je op je fouten – en dat is positief.

Hoe is ie vanbinnen?

Voor de bestuurder van de Corvette voelt het interieur als een gefocuste, informatierijke plek. Het digitale dashboard geeft relevante informatie met moderne graphics. De hoge middenconsole geeft het gevoel alsof je in een cocon zit, als de rups tenminste een straaljagerpiloot was. De materialen zijn beter dan bij de vorige generatie. Wat ontbreekt is een handgreep voor de passagier, waardoor deze wellicht de middenconsole (met alle knopjes voor de verwarming) moet vastgrijpen, waardoor het plots heel heet kan worden in de auto.

Het wachten waard?

Onze eerste sessie met de Chevrolet Corvette C8 Stingray stemt ons uiterst tevreden. Het karakter van de auto is anders dan verwacht, maar zeer welkom. De prestaties op het circuit en op de weg zijn zeer goed en hij kost – in Amerika – net zoveel als bijvoorbeeld een Mustang Shelby GT500. Hoe hij zich houdt in een vergelijking met andere supercars met de middenmotor? Dat is nog even afwachten. We kijken ernaar uit om het uit te zoeken.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)