We willen niet zeggen dat LingLong alleen maar slechte banden maakt. Zo zijn we ooit heel IJsland doorgereden met minus dertien op een setje spijkerbanden van het merk. Maar je kunt een bandenmerk met de naam LingLong gewoon niet serieus nemen. Het klinkt gewoon als een verzonnen bandenmerk van iemand die Chinese banden belachelijk wil maken. Dus als LingLong écht terrein wil winnen in Europa, dan zouden we adviseren een submerk met een gangbare naam te bedenken.
European Rubber Journal meldt dat LingLong een fabriek gaat openen in Europa. En wel in het Servische Zrenjanin. Het Chinese bandenmerk investeert 586 miljoen euro om ‘de concurrentiepositie te vergroten in Europa’. In 2030 moet de fabriek ongeveer klaar zijn. Per jaar moet de productiefaciliteit dan 1,1 miljoen banden bedragen. Overigens zet LingLong nog niet de pijlen op de consumentenmarkt: het merk wil vooral vrachtwagen- en busbanden maken.
Welke banden wil LingLong in Europa gaan maken?
De fabriek moet jaarlijks 800.000 banden voor vrachtwagens en bussen gaan produceren, plus 50.000 banden voor ‘engineering’-doeleinden en 150.000 rubberen donuts voor de agricultuur. Ook gaan ze 100.000 gebruikte banden voorzien van nieuw profiel. Dit noem je ook wel een retread of een coverband. Daarmee doelen we niet op het doedelzakensemble Red Hot Chili Pipers, maar een nieuw loopvlak. Banden die te slecht zijn, willen ze omzetten in gerecycled rubber voor nieuwe banden. In totaal moet er 6.000 ton aan gerecycled rubber geproduceerd worden in Zrenjanin.
Ook weer niet alleen maar positieve ervaring met LingLong
Over vrachtwagen- of busbanden kunnen we niet zoveel zeggen, maar gezien het positieve intro van dit epistel moet dit ook weer geen verkoopverhaaltje voor LingLong in Europa worden. Het kan meevallen, maar dat is zeker niet altijd het geval. Als kleine afsluiter even onze ervaring met LingLong-banden onder de Dacia Spring: die banden hebben zo weinig grip dat het bijna lachwekkend is. We hebben nog nooit een band meegemaakt met zo weinig grip.
Als je gek bent op banden die niet lineair insturen en het geweldig vindt om over de voorwielen te glijden, dan moet je de band die onder de Spring zit kopen. Voordat je je laat verleiden door een lage prijs, lees dan goed de reviews. Het cliché is nog altijd waar: banden zijn het enige contact met de weg, dus beknibbel daar niet op. Ook niet als je ‘toch altijd rustig rijdt’.
Caddy heeft op 22 augustus 2024 geschreven:
“De Chinese fabrikant wil de banden aanhalen met Europa”
Nu mis ik de “like” button 🙂
Koos Spee heeft op 21 augustus 2024 geschreven:
Artikel 5 van de wegenverkeerswet: “Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.”
Als je bewust zulke slechte banden als de linglongs onder je auto doet, dan gedraag je je toch zodanig dat je gevaar op de weg veroorzaakt???
Waarom TG heeft op 20 augustus 2024 geschreven:
Waarom is dit nieuws? Moet het China quotum weer gehaald worden? Met gezond verstand wil niemand deze rommel onder zijn auto hebben.
Dmitri heeft op 20 augustus 2024 geschreven:
Die voertuigen die China aan Rusland heeft gegeven voor die *speciale militaire operatie* gaan ook steeds kapot. O.a. de banden zijn superslecht. Dat is wel erg grappig. De ene schurkenstaat wil de ander helpen maar het gevolg is dat ze bij bosjes afgeschoten worden met die gare Chinese voertuigen van ze.
Aha heeft op 20 augustus 2024 geschreven:
In Servië, zeg maar het Chinese bruggenhoofd in Europa. Ongetwijfeld op voorwaarde dat een Chinees bedrijf de fabriek bouwt en dat alle milieu- en veiligheidsregels overboord mogen. Net als bij alle andere infra projecten die China in ‘bevriende’ landen mogelijk maakt. Tussen aanhalingstekens want in de praktijk is dit kolonialisatie in de 21e eeuw.
Klompster heeft op 21 augustus 2024 geschreven:
Ach als je het zat bent nationaliseren je toch gewoon de hele santenkraam? Hebben ze daar ervaring mee….