Stel je eens voor dat je elke maand de helft van je salaris zomaar moet inleveren – oh wacht, slecht voorbeeld. Oké, stel je dan voor dat de ober in een restaurant je eten opdient, maar gelijk de helft op de grond gooit, met de boodschap ‘dat is nu eenmaal hoe het werkt’. Zou gek zijn, of niet? En toch is dat min of meer hoe het werkt bij brandstof.
We hoeven je hopelijk niet te vertellen dat we bij TopGear dol zijn op de benzinemotor en in veel gevallen zelfs op de dieselmotor, maar die dingen hebben één hopeloos nadeel: ze verspillen een hoop van de brandstof. Daar kan niemand veel aan doen, dat is nu eenmaal inherent aan de verbrandingsmotor. Het zit al een beetje in de naam.
60 procent van de energie gaat verloren
Als je kijkt naar benzine, dan is 40 procent efficiëntie gangbaar voor moderne motoren. Dit betekent dat 40 procent van de energie die in benzine zit, omgezet wordt in beweging. De rest wordt omgezet in warmte en geluid. Die warmte gebruiken de meeste auto’s om het kacheltje op te stoken, dus het gaat niet helemaal verloren, maar in de zomer heb je er dus maar weinig aan.
Dit betekent dat je van elke 2 euro benzine (ongeveer 1 liter, dus) maar liefst 1,2 euro weggooit. Als je voor 100 euro tankt, laat je dus 60 euro vervliegen. Een heel klein aantal motoren (zoals die in de Prius) haalt de 41 procent, maar de meeste motoren zitten er zelfs nog een stuk onder. Nissan claimt dat de benzine-generator in de nieuwe e-Power-modellen de 50 procent haalt.
Bij diesels verschilt de efficiëntie per toepassing. De grootste diesel ter wereld haalt 51 procent, maar dit is een motor voor containerschepen van 13,5 meter hoog en 26 meter lang. In auto’s zit de opbrengst meestal nog onder de 40 procent. Meer dan de helft van het geld dat je in de tank stopt, vervliegt de atmosfeer in.
Om het nog erger te maken…
We geven toe: dit is een beetje (of een beetje heel erg) krom rekenen. Maar eigenlijk is bijna de helft van wat je aan de pomp betaalt al niet voor de benzine maar belastingen. Dus voor elke 2 euro die je tankt, gaat 1 euro naar de staat en van de overige euro gaat 60 cent naar warmte en geluid.
Als je zo zou rekenen, zou dat betekenen dat 80 procent van het geld dat je aan brandstof uitgeeft, niet naar de beweging van de auto. Om het maar even voor te zijn: nee, we krijgen geen geld van Big EV of Waterstof-R-Us voor dit artikel, we vinden het gewoon interessant. En bovendien: heb jij ooit kippenvel gekregen van een elektromotor?
Chiel heeft op 14 november 2022 geschreven:
In je lease stofzuiger
ricblues heeft op 14 november 2022 geschreven:
Het klopt dat er veel energie verloren gaat, maar dit zijn gemiddeld de realistische getallen: [benzinemotor]
Nuttig: (aandrijving) 30%
Verloren:
Warmte (via radiator en een heel klein deel via kachel) 32%
Warmte (via uitlaat) 30%
Mechanisch (alles tussen motor en aangedreven wielen, maar ook opwekken elektriciteit en airco) 7%
Geluid 1%
Waar moet je voor aandrijving tegen knokken?
Afhankelijk van snelheid de luchtweerstand, dit neemt kwadratisch toe met de snelheid en is de grootste last boven de 80km/u. Rolweerstand. Daarom banden op juiste spanning houden en niet te hard rijden.
Paske heeft op 13 november 2022 geschreven:
Wat verloren gaat, gaat ook naar de staat.
Wat effectief iets oplevert is voor jezelf voort te bewegen.
Niks verloren of gewonnen maw.
Rolf heeft op 13 november 2022 geschreven:
De energie die opgewekt moet worden voor electra motoren gaat toch ook voor minimaal 60% verloren?! De graafmachines verbruiken toch ook diesel?
Rene heeft op 13 november 2022 geschreven:
En de zogenaamde oplossing is?
Peter heeft op 13 november 2022 geschreven:
Van “plankgas” wegrijden in mijn Tesla krijg ik kippenvel ja, er zijn maar weinig brandstof motoren die dat kunnen evenaren.