Volgens een onderzoek van de ANWB geeft iets meer dan de helft van de vakantiegangers aan dat klimaatverandering grote tot enige invloed heeft op de vakantiebestemming. We dachten: pakken ze dan de elektrische auto in plaats van het vliegtuig? Nee, deze vakantiegangers maken zich meer druk om extreme hitte, bosbranden en overstromingen. Ze pakken dan liever het vliegtuig naar bestemmingen met een stabieler klimaat.

Overigens pakken wel meer mensen de auto. Vorig jaar ging 54 procent met de auto, maar dit jaar is dat al 62 procent. Het aantal mensen dat de elektrische auto pakt neemt toe. Vorig jaar was 3 procent van het Nederlandse vakantieverkeer elektrisch en nu is dat al 5 procent. In absolute aantallen nog niet veel, maar het is bijna een verdubbeling. Zoals een finance bro in een bodywarmer je graag zal uitleggen: onderschat compounding niet.

Mensen vinden spannend om in het buitenland te rijden

De ANWB gaat verder: ‘Bijna 1 op de 5 mensen die met de auto op vakantie gaan, maakt zich zorgen over auto rijden in het buitenland. Ze vinden de milieuzones, het betalen van tol en de kans op boetes lastig en verwarrend.’ Die tolwegen zijn voor bijna iedereen van toepassing, maar met een EV hoef je je in ieder geval niet druk te maken om de milieuzones. Ongeveer de helft van de Nederlandse vakantiegangers heeft wel eens een verkeersboete uit het buitenland ontvangen.

Lees ook: Kamperen met een elektrische auto kan ineens heel duur uitvallen als je dit niet checkt

Waar gaan we dan heen? De meeste vakantiegangers brengen hun vakantie door in een gehuurd huisje op of buiten een vakantiepark. Op plek twee staat het hotel en daarna pas de camping. Het klassieke beeld dat Nederlanders altijd naar Zuid-Frankrijk gaan met de sleurhut, klopt dus niet. Van de kampeerders zegt ongeveer een derde te kiezen voor een camping in verband met gestegen kosten. Al is dat natuurlijk ook niet zo goedkoop meer als het ooit was.

15 reacties op “Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie”

  1. Tsja een EV op lange afstand is te doen, ideaal is anders. Naar Denemarken geweest met een Megane E-tech. Langs de snelweg is het te doen, soms wat discutabele plekken om te laden maar vooruit. Ter plaatse was het huilen met de pet op. 3 plekken in het dorp om te laden, eentje nooit gevonden, de andere twee waren of buiten gebruik of werkte niet met welke pas dan ook of waren zo traag dat je nog een extra vakantie nodig had om wat prik in de auto te krijgen.

    Deze zomer naar Frankrijk, west kust, ik ben benieuwd of de Fransen wel wat fatsoenlijke laadpalen hebben staan.

  2. Kia Ev3 long range gereden naar zuid Frankrijk.. om de 350 km ff benen strekken wat drinken heerlijk relaxed. Ik wil niet anders meer geen stress en lekker overnacht nog onderweg.

    Prima te doen overal laadpalen en snelladers binnen 15 minuten zit je al op 80% Stel je in met de app en gaan en anwb pas werkt ook prima en je kan ook met je bankpas overal betalen.

    👍

  3. Heerlijk, voor de 4e keer met de EV op vakantie. Inmiddels door groot deel van Europa geweest, nergens een probleem, veel relaxter aankomen en met de huidige range stop ik vaker voor de eigen ontspanning dan dat daadwerkelijk nodig is voor het laden. Het rijdt zo verschrikkelijk veel prettiger voor de lange afstanden.

  4. In pakweg een halve minuut gooi ik mijn tank vol met ongeveer 55 liter DIESEL waarna ik ruim 1200 km kan rijden. Ik kan dan pauze nemen wanneer ik wil en niet omdat het moet. Diesel is overal verkrijgbaar is zuinig , betrouwbaar en duurzaam.

    • Idem. Maar dan met de EV. Ik kan op één accu zo’n 4,5 a 5 uur rijden (500 km). Ik wil echt al wel eerder even pauze, dus auto aan de lader, dat kan tegenwoordig écht overal in Europa zonder problemen. Koffie, hapje, benen strekken even rust pakken. En weer door. En dan véél prettiger rijden, betrouwbaarder én duurzamer dan de diesel.

  5. Voor het derde jaar en de 10-de keer (incl wintersport) met de ID.4 richting Zuid Frankrijk . Eerste keer best spannend inmiddels op routine. Met etappes van 250-300 km kom je relaxed aan op de bestemming. Soms in 2x heen naar huis altijd in 1x. En ja je doet er zo’n 2-3 uur langer over. Kun je een punt van maken of niet. De 30 jaar ervoor altijd met de diesel/benzine. Mijn voorkeur gaat uit naar de EV. Heeft mss ook iets met de leeftijd en de relaxte hoge zit te maken.😀

    • Vorig jaar met mijn Model 3 performance naar Umag gereden (Kroatië). Dit was echt perfect te doen in Duitsland gewoon 150/160 op de klok, waar toegestaan en om de 4 uur laden bij de SC van Tesla. Wij vonden het geweldig, bakkie koffie en door. Soms had ik de koffie nog niet eens op en konden wij de reis hervatten.

      Volgende week naar Italië met onze Polestar 2 Performance. Ben benieuwd. Deze auto laad maximaal 150kw op de piek, waar de Model 3 250kw aantikt. Misschien 20 minuten i.p.v. 15…… Ach, no rush het is vakantie 😎

  6. Heerlijk relaxt met de dikke batterij op vakantie! We zijn al een paar keer richting het noorden en een paar keer naar Parijs geweest: overal volop laadmogelijkheden en af en toe een laadpaalavontuurtje. Op tijd stoppen voor een bakje koffie. Niks aan de hand. Volgend jaar naar de zonsverduistering in Spanje.

  7. Ook een BEV uit 2019. Laden nergens meer problemen op snelweg. Weinig hotels met laadpalen of wel en dan weer duurdere overnachting. Dorpjes in Frankrijk weinig openbare laadpalen, echt zoeken of bij supermarkt met snellader in de avond een drie kwartier staan. Verre van ideaal.
    Maar een uur langer naar Andorra… Doordat je in Frankrijk wel 130 km/u mag maar dat actieradius vreet vind ik het een uitdaging om de navigatie tijd te halen. Dan iedere 250 kilometer drie kwartier een stop (snelweg af en op, laadplek zoeken, kabel erin, pasje er tegen, wachten, laden, pasje er tegen, ontkoppelen) zorgt op een rit naar Noord Italië van 14 uur met de fossiele brandstof auto voor minimaal 16 uur met de elektrische… Met overnachting erbij gauw 17 uur reistijd.
    Ik vind elektrisch rijden helemaal fijn (luxe, stil, relaxt ook lasdstops) maar de extra uren toch lastig.

  8. Vandaag onderweg van Zuid Spanje naar NL met een EV met 300km bereik. Om de 2,5 uur half uurtje stoppen, prima te doen. 13 uur gedaan over 1200 km. Nergens laadfiles. Met apps van tegenwoordig die uitrekenen wat de meest optimale tijd/laat verhoudingen is gaat het erg soepel. Natuurlijk is het nog niet echt hoogseizoen, Maar wij zijn blij onze EV, wat ook flink scheelt in kosten, met de Franse benzineprijzen.

    • Volgens mij zit het grote verschil met EV’s en op vakantie gaan tegenwoordig in het bereik en laadsnelheid.

      Pak je een EV met 11KwH per uur oplaadt (kia niro 2019) snelheid of één met 100+ Khw (Kia EV3) verschilt enorm voor de verre ritten. Rij je met een sleurhut gaat je bereik door de helft.

      • Capaciteit druk je uit in kWh. Vermogen in kW.
        Daarbij vergelijk je het AC laadvermogen van de Niro met het DC vermogen van de EV3.

  9. Met een EV op vakantie is heerlijk omdat het niet is zoals vroeger; waar papa 18 uren non stop naar de bestemming toereed, stijf van de koffie. Niet alleen borderline gestoord met de kennis van nu maar ook een persoonlijke opoffering daar papa altijd zowat de hele eerste week van de vakantie gaar was van die inspanning.

    Nu zeg je tegen je auto: navigeer naar Andorra en je hoeft nergens meer aan te denken.

    https://imgur.com/a/5LqGGwj

    Heerlijk!
    Je doet er met een oude 2019 BEV overigens 1 uur langer over dan met een ICE

    • Voor het eerst naar Costa Brava met de EV en het is een echte droom om te reizen en de snelladers vallen mee van prijs. Echter gebruik ik mijn charhemaps pass nooit meer. Deze is veel duurder dan rechtstreeks betalen via een app dat je moet gebruiken.

Laat een antwoord achter aan Postma Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear